Szárnyra kap-e az Alitalia az Etihaddal?

iho   ·   2013.12.20. 08:16
cim

A három nagy Öböl-menti légitársaság egyike, az Etihad elismerte, tárgyal az Alitalia 49 százalékos tulajdonrészének megvételéről. A hír abból a szempontból nem meglepő, hogy a három közül ez a cég választotta más légitársaságok felvásárlásának bővítési stratégiáját.

Mint korábban beszámoltunk róla, az olasz nemzeti légitársaság a súlyos veszteségek miatt beálló csődhelyzet következtében igen komoly mentőakcióra szorul: a szükséges összeg 500 millió euró, amiből háromszázat kell, hogy összeadjanak a részvényesek illetve befektetők, és 200 milliót kell, hogy hitel formájában megkapjon a légitársaság.

Az Alitalia ezt az akciót most zárja le azzal, hogy a még hiányzó 75 millió eurót az olasz állami posta utalja át, erről ma születik meg a hivatalos megállapodás. Ugyanakkor a mentőakció több szempontból is kétséges kimenetelű. Az egyik fontos probléma, hogy a konkurens európai légitársaságok egyike, a British és az Ibéria anyavállalata, az IAG a postától származó támogatást tiltott állami támogatásként megtámadta az Európai Bizottságnál.

A másik fontos elem, hogy az Alitalia negyedrészét tulajdonló Air France/ KLM csoport nem volt hajlandó (pénzzel) beszállni a mentőakcióba. Feltehetően ez és általában a kilábolás perspektívái diktálják, hogy noha az olaszországi közhangulat igen erősen támogatja a társaság nemzeti jellegét, mégiscsak eladják részvényeik meghatározó részét egy külső stratégiai befektetőnek.

Amikor öt évvel ezelőtt az Air France/KLM megvette a maga résztulajdonát, a csoport eredetileg ötven százalékot szeretett volna szerezni, de ezt akkor, megintcsak nemzeti érdekekre és érzelmekre hivatkozva az olasz kormány megvétózta. A jelek szerint most már van annyira rossz a helyzet, hogy csaknem ötven százalékot engedélyezzenek egy külső befektetőnek, miközben a hírekből nem derül ki, hogy az Etihad, ha beszáll a tulajdonosok közé, kivásárolja-e a francia-holland légitársasági csoport részét.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.