Szárnyvégek háborúja: az Airbust koppintással vádolják
Kemény ütésváltásokkal folytatódik a jogi vita a Seattle-ben bejegyzett Aviation Partners és az Airbus között. Az amerikai cég azt állítja, hogy az Airbus az A320-as családra bevezetett „Sharklet” vagyis cápauszony-konstrukciót egyszerűen lemásolta az általa egyre több repülőgéptípusra szerelt blended wingletről, felhajlított szárnyvégfül-megoldásról.
A seattle-i cég szerint az Airbus egy korábbbi, titoktartási záradékkal ellátott megállapodásban az Aviation Partnerstől kapott információkat és adatokat, majd ezek révén alakította ki a maga konstrukcióját. Az amerikaiak most azt követelik a keresetben, hogy a bíróság tiltsa el az Airbust a Sharklet promóciójától, marketingjétől, gyártásától és eladásától egyaránt.
Mint ahogy akkor beszámoltunk róla, az Airbus idén áprilisban mutatta be Sharklettel készült 320-asát, miközben a nemzetközi sajtóban megjelentek már korábban is fotók a valaha legelsőnek gyártott 320-asról, amelyen tavaly ezt a szárnyvégmegoldást vizsgálták. Az európai gyártó ráadásul Sharkletekkel akarja felszerelni a 320-as továbbfejlesztett neo-változatait is, ez aztán tényleg sokmilliárdos tétté tette a szárnyvégkoppintási ügy kimenetelét.
Az Aviation Partners már tavaly beindította a jogi eljárást az általa bejegyzett szabadalom megsértése miatt. Az Airbus ellenkeresettel válaszolt, és azt kérte a bíróságtól, mondja ki, hogy a Sharklet nem „koppintás”, hanem az európai gyártó saját fejlesztése, amelynek munkálatai már korábban megkezdődtek, mielőtt 2006-ban az Airbus és az Aviation Partners felvették a kapcsolatot.
A történethez hozzá tartozik, hogy egy ideig úgy volt, hogy a Seattle-i cég közös vállalatot alakít az Airbusszal az európai gépek wingletjeinek kifejlesztésére, de ebből nem lett semmi. Ilyen közös vállalatot alapított egyébként az Aviation partners már 1999-ben a Boeinggal, amelynek révén még az olyan régi konstrukció sok példányára is felkerülhetett a szárny teljesítményét erősen növelő és az üzemanyag-fogyasztást csökkentő blended winglet, mint a 727-es.
Az Aviation Partners története úgy kezdődött, hogy egy üzletembernek nem tetszett, hogy (akkori) Gulfstreamje nem képes tankolás nélkül végigrepülni az USA nyugati partvidékétől a keletiig, és repülőmérnök barátját kérte meg, találjon valamiféle megoldást. A mérnök a kollégáival kidolgozta a koncepciót, és a Gulfstream engedélyével fel is szerelték a gépre az első próbadarabokat. A wingletek megtették a dolgukat, a gép fogyasztása 4-5 százalékkal csökkent, és ez elég volt a parttól partig való repüléshez.
A mérnök-barát, Joe Clark 1991-ben alapította a maga társaival, leginkább nyugdíjas Boeing és Lockheed szakemberekkel az Aviation Partnerst, majd nyolc évvel később a közös vállalatot a Boeinggal, amelynek révén a ma gyártásban lévő újgenerációs 737-esek közül például az idei évtől már mindegyik winglettel készül a megrendelők kívánságára. Az Aviation Partners ezen kívül számos más repülőgéptípus, köztük sok businessjet számára készít szárnyvégmegoldásokat, hasonlóképp régi típusokhoz is, amelyeknek üzemeltetését ilyen módon lehet olcsóbbá tenni.
A cég weboldalán egy számláló pörög, eszerint az Aviation Partners wingletjei eddig összesen már több mint 3,3 milliárd gallonnyi üzemanyagot spóroltak meg a gépeken, ez a szám az Aviation Partners becslése szerint 2014-re éri el az 5 milliárdot.
Ami az Aviation Partners által kialakított „blended winglet”, törés nélkül felhajló szárnyvégfül, és a Sharklet viszonyát illeti, az iho/repülés szakértője a szárnyvégmegoldásokról szóló tavaszi cikkében így fogalmazott: a Sharklet „egy blended winglet fantáziadús névvel”.