Szenzorok, kamerák, hurokdetektorok: így gyűjti az adatokat a BKK a még jobb közösségi közlekedési feltételek megteremtéséhez

iho   ·   2023.10.23. 09:00
00_bkk_adatgyujtes

Ma már semmi sem történik véletlenül a budapesti közlekedésszervezésben. A BKK adatbányászokkal és több ezer mérőműszerrel dolgozik azon, hogy ügyfelei ne csak az aktuális forgalmi helyzetet, hanem a jövőt is tisztán lássák.

A BKK két évvel ezelőtt új szintre emelte az adatalapú forgalomtervezését. Tette mindezt azzal a céllal, hogy a közlekedési fejlesztések nagyobb arányban épüljenek valós adatokra, ezzel a lehető legjobban szolgálják a fővárosban élők igényeit.

A BKK az elmúlt időszakban

  • adatbányászokból és adatelemző szakemberekből létrehozott egy külön területet,
  • bővítette a forgalmi adatok gyűjtésére használt műszerek számát és automatizálta az adatok feldolgozását,
  • napi gyakorlattá tette minden közlekedési mód adatelemzését, így nyomon követi az új gyalogátkelőhelyek és az új kerékpársávok forgalmát, a város torlódási adatait, a közösségi közlekedés valamennyi vonalának utasforgalmi adatait,
  • adatalapon dönt a fejlesztésekről, kiemelten monitorozza azok hatásait, mint például a Lánchíd új forgalmi rendjét vagy a rakpart megnyitását,
  • a big data használatához és a forgalmi előrejelzésekhez elkezdte a legkorszerűbb technológiák használatát, mint például a „deep learning” adatbányászatot és a mesterséges intelligenciát,
  • a legfontosabb és legfrissebb adatokat pedig rendszeresen közzé teszi a társaság honlapján.

Az adatközpontú újításoknak köszönhetően a társaság pontos információkkal rendelkezik többek között arról, hogy mennyien utaznak egy trolibuszon, mennyien sétálnak át bizonyos gyalogátkelőhelyeken, vagy hogy mennyien kelnek át egy dunai hídon.

Ma már szinte minden döntést a számok határoznak meg a budapesti közlekedésszervezésben. A műszeres gyűjtés során kapott adatokat menetrendi változtatásokhoz, hálózati fejlesztésekhez használja a BKK.

Hogyan gyűjt adatokat a BKK?

A Budapesti Közlekedési Központ több ezer mérőműszerrel és szoftverrel gyűjt milliárdnyi, pontos információt:

  • 934 szenzorral felszerelt járművel,
  • 827 forgalomfigyelő és elemző kamerával,
  • 1300 hurokdetektorral,
  • Waze adatbázisához illesztett API-kapcsolattal,
  • BudapestGO és MOL Bubi belső adatforrásokkal.

A modern technikai eszközök mellett a külső partnerektől, például a Google-től érkező adatokat, illetve a reprezentatív felmérések során keletkező információkat is feldolgozzák a BKK adatelemző szakemberei. Ráadásul a legfontosabb statisztikákat bárki megtekintheti, hiszen a társaság – Magyarországon egyedülálló módon – teljesen nyilvánossá teszi azokat.

(fotók: BKK)

Kopogtat a jövő: valós adatokon alapuló előrejelzések

A BKK adatstratégiája az adatgyűjtés és az adatfeldolgozás jövőbeli lehetséges irányait is meghatározza. A társaság szakemberei most azon dolgoznak, hogy különböző szoftverek segítségével összefüggést találjanak például az időjárási körülmények és a fővárosban közlekedők utazási szokásai között.

Kellő nagyságú adatmennyiség esetén a BKK ügyfelei viszonylagos pontossággal láthatják majd, hogy például hétköznap, késő este, hóesésben melyik csomópontban várható torlódás. De pontosan tudhatják majd azt is, hogy az általuk gyakran használt MOL Bubi gyűjtőállomáson várhatóan mennyi bicikli lesz elérhető, amikor egy hétvégi kirándulás során épp odaérnek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.