Szép, új világ?

iho/közút   ·   2012.11.07. 16:43
00

A Közlekedéstudomány Egyesület (KTE) a European Platform of Transport Sciences (EPTS) támogatását élvezve hozta tető alá A városi és városközi közlekedés új útjain elnevezésű, kétnapos konferenciát. Csütörtökön és pénteken a magyar és a külföldi előadók áttekintik azokat a lehetőségeket, amelyek a magasabb minőségű, emberközpontú és fenntartható közlekedést feltételezik. A szakma elismert képviselői adnak aktuális tájékoztatást olyan témákról, mint az urbanizáció, a közlekedés és az ember egymásra hatása, új technológiák, az útdíjrendszerek kérdései, a szabályozás adta lehetőségek, és még sok más egyéb területről.

Kevesebb is elég: a gehzeug

A KTE 2007. év után immár második alkalommal házigazdája a rendezvénysorozatnak, miután Németország, Ausztria, Olaszország, Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Horvátország, Szlovénia, Macedónia és Magyarország közlekedéstudományi szervezete, egyesülete 2001-ben Bécsben létrehozta az EPTS platformot. A szervezet alapvetése a politika, a tudomány és a gazdaság párbeszédének elősegítése az európai közlekedési térben. Feladata a szervezetnek tudományos kutatások (kiemelten a fiatal kutatók) és oktatás támogatása, valamint európai léptékű együttműködés kialakítása tudományos intézményekkel.

Budapesten az EU Zöld Könyv (a városi mobilitás új kultúrája felé) egyik megállapítása lesz a tanácskozás középpontjában. Jelesül: „Európa városai és nagyvárosai nem hasonlítanak egymásra, de azonos problémákkal küzdenek és közös megoldást keresnek.” A városok környezetükkel, más városokkal szerves gazdasági és társadalmi kapcsolatot alakítanak ki, ezért a Zöld Könyv térbeli léptékét kiterjesztve a konferencia vezérfonala a városi és elővárosi, valamint a városközi közlekedés gondjainak, kezelési lehetőségeinek feltárása, nemzetközi szintű megtárgyalása. A fenntarthatóság és versenyképesség egyensúlyának keresése nem könnyű feladat. A tavaly megjelent Fehér Könyv a korábbiakhoz képest erősebb hangsúlyt fektet a környezetbarát közlekedési rendszerek elterjesztésére, így a városi közlekedés vonatkozásában is megfogalmaz szigorú célt: „… a hagyományos tüzelőanyaggal működő gépjárművek használatát 2030-ig felére kell csökkenteni, 2050-re pedig teljesen meg kell szüntetni; a jelentősebb városközpontok logisztikáját alapvetően szén-dioxid-mentesíteni kell 2030-ra”. Egyre nyilvánvalóbb, hogy bizonyos gyakorlatok nem tarthatók fent, helyettük újakat kell találni.

Isztambulban bevált a metrobus-projekt

A konferencián – mások mellett és a további referenciák jelentőségéről sem megfeledkezve – előad Hermann Knoflacher, a Bécsi Műszaki Egyetem Közlekedéstervezési Intézetének vezetője (téma: Területfelhasználás, közlekedési módok – ehhez csak annyit, hogy Knoflacher professzor kemény kritikával sújtja az autók irracionálisan nagy számát; bírálatának sajátos eszköze a „gehzeug”, ami voltaképpen egy gyalogosok által demonstratíve használható, körülbelül autó nagyságú fakeret annak érzékeltetésére, hogy az automobilok mekkora teret foglalnak el az életünkből), Michel Gardel, a Toyota Motor Europe alelnöke (Toyota-szemlélet a fenntartható mobilitás területén), a gdanski egyetem professzora, dr. Monika Bak (A közlekedési rendszerek integrációja a különböző közlekedési módok kapcsolódásának javítása révén), továbbá Szedlmajer László, a BKV vezérigazgató-helyettese (A BKV Zrt. autóbusz- és trolibusz-üzemeltetésének rövid távú jövőképe), Lukács András (Levegő Munkacsoport – Városfejlesztés a városlakó szemével) és dr. Fleischer Tamás, az MTA Világgazdasági Kutatóintézetének tudományos főmunkatársa (Áramlási terek harmonikus városi tevékenységi terekbe illesztése).

A konferencia helyszíne a Radisson Blue Béke Hotel.

Kapcsolódó hírek