Szeptembertől visszatérnek Marosvásárhelyre a légijáratok

iho   ·   2017.05.31. 13:45
cim22
Tavaly novemberben először úgy látszott, hogy csak napokra, majd hetekre zárják le a vidrátszegi pályát, amíg a javításokat el nem végzik rajta, aztán kisvártatva kiderült: a pályának alapvető baja, hogy kisebb a teherbírása a Wizz gépeinek tömegéhez képest, a repteret csak akkor lehet használni ismét a keskenytörzsű utasszállítóval, ha a betont teljesen felújítják.

A leállást akkor egy évre tervezték, a Wizz az ott állomásozhatott gépét a járatokkal együtt átvitte Kolozsvárra, azzal az ígérettel, hogy ha elkészül a felújítás, mindenképp visszatérnek a Transilvania repülőtérre. Marosvásárhelyről tíz éven át hat országba és kilenc célállomásra működtetett rendszeres járatokat a Wizz, öt év után nyitott bázist, igen népszerű volt a Marosvásárhely–Budapest vonal is. Nos a légitársaság honlapján ismét lehet szeptemberi időpontokra jegyeket foglalni marosvásárhelyi célállomással vagy indulással, annak ellenére, hogy tavaly decemberben még egy teljes évre becsülték a szükséges időt az újranyitásig.

A burkolat felszínét állandóan karbantartották, a gond az alapozással van

A pesszimizmusra az is okot adott, hogy közben kemény vita tört ki a reptér jelenlegi és korábbi vezetése között, az ügyben, kinek a mulasztásai miatt alakult ki ez a helyzet, a konkurens kolozsvári reptér felől pedig ugyancsak kemény hangok hallatszottak arról, hogy felelősségre kell vonni azokat, akik félrevezették a romániai légügyi hatóságot. A mostani reptérigazgató szerint az előző csapat egyszerűen eltitkolta a pálya valóságos teherbírására vonatkozó szakértői véleményt.

Az átépítést az is sürgette, hogy idén decemberben jár le a repülőtér működési engedélye, és ha addig nem készül el a pálya, akkor a légikikötő csak sportrepülésre, maximum belföldi járatok fogadására és indítására kap lehetőséget. A pályát ötven éve építették, illetve negyven éve hosszabbították meg ezerháromszáz méterről kétezer méterre. Az újjáépítés után viszont van esély arra, hogy Marosvásárhely ismét feltornássza magát a romániai repterek rangsorában a korábban elért negyedik helyre és az évi 400 ezres forgalomra.

Valaha a Malév is indított járatot Vásárhelyre

Egy kormányhatározat alapján a marosvásárhelyi légikikötő 2021-ig nem pályázhat az Európai Unió pénzügyi támogatására, ám azt követően 2022-től 51 millió euró vissza nem térítendő forrás áll rendelkezésére – nyilatkozott korábban Peti András reptérigazgató. A menetrend szerinti repülőjáratok szüneteltetése nem jelenti azt, hogy nincs légiforgalma a marosvásárhelyi reptérnek, rendszeresen használják magángépek, charter-járatok, vagy a közfeladatot ellátó kisrepülőgépek, helikopterek – amelyek például egészségügyi céllal jönnek, átültetésre szervet hoznak, súlyos beteget szállítanak.

A történet a jelek szerint a megyei tanács vezetője, Péter Ferenc gyors döntésein múlott. A megyei testület megszavazta a felújításhoz szükséges hitelfelvételt, 77 millió lej (5,3 milliárd forint) értékben, de annak érdekében, hogy a kölcsönfolyamat, amit ráadásul Bukarestből kell jóváhagyni, ne lassítsa az átalakulást, a 77 milliós tétel márciusban bekerült a megye idei költségvetésébe, mint a legfontosabb, leginkább prioritást élvező kiadás, akár más tételek visszafogása árán.

A Wizz még novemberben megígérte, ha kész a felújítás, visszatér

A tanácselnök friss információi szerint egyszerre folyik a hitel- és a kivitelezési munkálatokról szóló szerződések megkötése. Péter Ferenc emlékeztetett arra, hasonló javításokat végeztek már Nagyváradon is, és ott három hónap alatt befejezték, fontos, hogy olyan céggel kössenek szerződést, amelyik megállás nélkül dolgozik.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek