Szivárog a víz az új brit repülőgéphordozóba
A három és fél milliárd euróba kerülő hajót két hete adták át a brit haditengerészetnek, de a víz azóta is folyik befelé. A próbautak alkalmával megállapíttatott, hogy egy tömítőgyűrű a hibás – ismerte el a brit védelmi minisztérium is. A probléma azért kínos, mert a hajó a brit haditengerészet legdrágább, legújabb járműve és az egyetlen repülőgép-hordozó lenne a flottában.
Emellett ez a legnagyobb teljesítményű hajó, amely Nagy-Britanniában valaha is épült. A hajót 2008-ban rendelték meg, 2009-ben kezdték el építeni, a hajótestet 2014-ben bocsátották vízre, és 2017 december elején készült el teljesen, miután a brit szigetek körül több száz kilométeres utat tett meg a különböző hajógyári telephelyek között. A 65 ezer tonna vízkiszorítású, 280 méter hosszú repülőgép-hordozó ezerfős személyzetet és negyven repülőgépet szállíthat. A próbautak lezárását követően 2020-ra tervezik, hogy a hajó a haditengerészeti flotta kötelékébe kerül és megkezdi szolgálatát.
Gavon Williamson védelmi miniszter nem nagyon akar tudomást venni a hibáról, inkább azt emeli ki, hogy a hajó a világ legpompásabb repülőgép-hordozója, és a próbautak célja éppen az, hogy az ehhez hasonló hibákra fény derülhessen. Biztosított mindenkit, hogy a hiba kijavítása a brit adófizetőknek egy pennyjébe sem fog kerülni.
A hiba azért is kínos, mert a hajó építésének kezdete óta alapvető koncepcionális kritikák kereszttüzében áll. Nagy-Britannia haditengerészeti aktivitása ugyanis folyamatosan csökken és nem tudható, hogy a hajót hol akarják egyáltalán bevetni.
Sajtóértesülések szerint a most napvilágra került szivárgási probléma szakmai berkekben már régóta ismert volt, de a Royal Navy megpróbálta eltussolni az ügyet, miután pedig ez nem volt többé lehetséges, folyamatosan bagatellizálja a problémát.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!