Szomorú évfordulók. Tűz a 134-esben

Zainkó Géza   ·   2014.02.22. 11:10
cim

(A szerző felvételei)

A tűzeset

Húsz évvel ezelőtt, 1994. február 22-én 9 óra 30 perckor tragikus baleset történt Ferihegyen, amikor az Aeroplex Kft. 2-es hangárjában, az esedékes F3-as jelű karbantartás közben kigyulladt a HA-LBP lajstromjelű, Tu-134A3-as típusú repülőgép orr része.

A kivizsgálás során kiderült, hogy a tüzet a pilótakabinban lévő félvödörnyi mosóbenzin lángra lobbanása okozta. A benzines vödröt a bent lévők igyekeztek eltávolítani a gépből, de az kiömlött és lángba borította az egész orr részt. A repülőgépben dolgozók igyekeztek kimenekülni belőle az ajtókon és a pilótakabin nyitott ablakain keresztül, miközben hárman az elharapózódó lángoktól súlyos égési sérüléseket szenvedtek. A gépből kiugrálók a földetérés során még további sérüléseket, töréseket is szenvedtek.

A Shannonban felújított kabin

A kollégák döbbenten figyelték az eseményeket, de voltak segítők is, amelyek közül egy repülőgép-szerelő a segítségnyújtás közben kapott agyvérzést, amely tovább növelte az amúgy is a tragikussá váló helyzetet. A kiérkezett tűzoltók nekiláttak az oltásnak, a mentők elkezdték a sérültek kórházba szállításának előkészítését.

Mindenki aggódva figyelte a kórházakból jövő híreket. A körülményekhez viszonyítva két könnyebben sérült kolléga állapota biztatóan javult, de a többiek állapota válságos volt. A baleset következtében rövidesen négy kollégától, Simon Józseftől, Szabó Lajostól, Seregley Istvántól, Martin Ottótól kellett elbúcsúzni, akik életüket adták munkájuk végzése közben, a földön, a repülésért.

Szétbontás közben

Mint azt már előtte is sokat hallottuk, a repülés veszélyes üzem, de elmúlásuk nem volt törvényszerű. Az elhunytakat a vállalat a saját halottainak tekintette, emléküket a hangár falán lévő emléktábla és az annál, évenként tartott megemlékezés őrzi meg az utókornak. Nyugodjanak békében!

A repülőgép története

A HA-LBP lajstromjelű, Tu-134A típusú repülőgépet 1981-ben gyártották. Ferihegyre 1981 februárjában érkezett.

Az orr-rész a pilótafülkével: itt keletkezett a tűz

A repülőgép annak ellenére, hogy a BM Kormányőrség állományába tartozott MALÉV-festéssel és a vállalatnál üzemelő Tu-134-es sorba illő lajstromjellel látták el. A repülőgép műszerezettsége fejlettebb volt, mint a testvéreinek, mert az ABSZU-134A típusú automatikus repülőgép-vezérlő rendszere révén ICAO II-es kategóriájú repülőtér-megközelítést és leszállást lehetett vele végezni.

A szalon belsővel rendelkező repülőgéppel kormányzati célú repüléseket végeztek egészen 1989. december 28-áig. A 3435 órát teljesített repülőgép a Malév üzemeltetésébe került át és az átalakítások után utasforgalomba állt.

Emléktábla a hangár falán

1991. május végén szovjetunióbeli nagyjavítása után itthon festették át az új MALÉV-arculatnak megfelelően, majd novemberben, Shannonban az utasterét is átalakították. Új belső burkolatot, világítást, zárható kalaptartót és új formájú üléseket kapott.

Utolsó forgalmi útját 1994. február 9-én teljesítette Kijevbe, majd ezután elkezdődött a repülőgép esedékes időszakos karbantartása. A február 22-i esemény után a gépet már nem hozták repülőképes állapotba és 1997. január 10–24. között szétbontották.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.