Szomorú évfordulók. Tűz a 134-esben
A tűzeset
Húsz évvel ezelőtt, 1994. február 22-én 9 óra 30 perckor tragikus baleset történt Ferihegyen, amikor az Aeroplex Kft. 2-es hangárjában, az esedékes F3-as jelű karbantartás közben kigyulladt a HA-LBP lajstromjelű, Tu-134A3-as típusú repülőgép orr része.
A kivizsgálás során kiderült, hogy a tüzet a pilótakabinban lévő félvödörnyi mosóbenzin lángra lobbanása okozta. A benzines vödröt a bent lévők igyekeztek eltávolítani a gépből, de az kiömlött és lángba borította az egész orr részt. A repülőgépben dolgozók igyekeztek kimenekülni belőle az ajtókon és a pilótakabin nyitott ablakain keresztül, miközben hárman az elharapózódó lángoktól súlyos égési sérüléseket szenvedtek. A gépből kiugrálók a földetérés során még további sérüléseket, töréseket is szenvedtek.
A kollégák döbbenten figyelték az eseményeket, de voltak segítők is, amelyek közül egy repülőgép-szerelő a segítségnyújtás közben kapott agyvérzést, amely tovább növelte az amúgy is a tragikussá váló helyzetet. A kiérkezett tűzoltók nekiláttak az oltásnak, a mentők elkezdték a sérültek kórházba szállításának előkészítését.
Mindenki aggódva figyelte a kórházakból jövő híreket. A körülményekhez viszonyítva két könnyebben sérült kolléga állapota biztatóan javult, de a többiek állapota válságos volt. A baleset következtében rövidesen négy kollégától, Simon Józseftől, Szabó Lajostól, Seregley Istvántól, Martin Ottótól kellett elbúcsúzni, akik életüket adták munkájuk végzése közben, a földön, a repülésért.
Mint azt már előtte is sokat hallottuk, a repülés veszélyes üzem, de elmúlásuk nem volt törvényszerű. Az elhunytakat a vállalat a saját halottainak tekintette, emléküket a hangár falán lévő emléktábla és az annál, évenként tartott megemlékezés őrzi meg az utókornak. Nyugodjanak békében!
A repülőgép történeteA HA-LBP lajstromjelű, Tu-134A típusú repülőgépet 1981-ben gyártották. Ferihegyre 1981 februárjában érkezett.
A repülőgép annak ellenére, hogy a BM Kormányőrség állományába tartozott MALÉV-festéssel és a vállalatnál üzemelő Tu-134-es sorba illő lajstromjellel látták el. A repülőgép műszerezettsége fejlettebb volt, mint a testvéreinek, mert az ABSZU-134A típusú automatikus repülőgép-vezérlő rendszere révén ICAO II-es kategóriájú repülőtér-megközelítést és leszállást lehetett vele végezni.
A szalon belsővel rendelkező repülőgéppel kormányzati célú repüléseket végeztek egészen 1989. december 28-áig. A 3435 órát teljesített repülőgép a Malév üzemeltetésébe került át és az átalakítások után utasforgalomba állt.
1991. május végén szovjetunióbeli nagyjavítása után itthon festették át az új MALÉV-arculatnak megfelelően, majd novemberben, Shannonban az utasterét is átalakították. Új belső burkolatot, világítást, zárható kalaptartót és új formájú üléseket kapott.
Utolsó forgalmi útját 1994. február 9-én teljesítette Kijevbe, majd ezután elkezdődött a repülőgép esedékes időszakos karbantartása. A február 22-i esemény után a gépet már nem hozták repülőképes állapotba és 1997. január 10–24. között szétbontották.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!