Tavaly több mint negyedmillióan választották az éjszakai vonatozást a MÁV-Starttal

iho/vasút   ·   2024.02.03. 12:00
00_mav_ejszakai_vonatok2023

Az új utazási trendeknek és a zöld közösségi közlekedés népszerűvé válásának köszönhetően megnövekedett az utazási kedv a Magyarországra és Magyarországról induló éjszakai vonatokon. Budapestet összesen tizenhárom éjszakai közvetlen járat köti össze többek között Berlinnel, Brassóval, Prágával, de akár Stuttgartba, Zürichbe, illetve nyáron az Adriára is el lehet jutni így. A MÁV-Start éjszakai járatait tavaly több 280 ezren vették igénybe.

Az éjszakai nemzetközi vonatok választása vonzó azoknak, akik 800–1000 kilométeres távot utaznak, hiszen az éjjeli vonatút nagy része alvással telik. Az éjszakai vonatokon az utasok a 4–6 ágyas fekvőhelyes kocsikat, vagy az 1–3 ágyas hálókocsikat is választhatják, melyek egyéni utasoknak, pároknak, családoknak, de akár baráti társaságoknak is megfelelőek.

Budapestet összesen tizenhárom éjszakai járat érinti, többek között Berlin, Zürich, Brassó, Prága, Stuttgart is átszállás nélkül elérhető, míg a nyári időszakban két éjjel közlekedő vonattal az Adriára is eljuthatunk. A Magyarországot érintő járatok többsége a MÁV-Start járműveivel közlekedik, ezeket tavaly több mint negyedmillióan vették igénybe.

(fotók: MÁV)

Naponta tíz fekvőhelyes és nyolc hálókocsi közlekedik Utasellátó szolgáltatással a nemzetközi vonatokban Berlin, Stuttgart, Zürich és Brassó felé, továbbá nyáron 6 éjszakai kocsit Splitbe és további négy kocsit Fiumébe és Koperbe.

Az éjszakai nemzetközi vonatokon, a háló- és fekvőhelyes kocsikon eladott termékek között, a kínálatban szereplő harapnivalók közül legnépszerűbb a Bacon&Cheddar, illetve a Négysajtos háromszög szendvics. Az utasok előszeretettel fogyasztják a dobozos söröket és a kólát is. A nyári Adria Intercitykben közlekedő étkezőkocsi is népszerű volt az utasok körében. Azokon a hamburgereinkből ezerötszázat adtak el, felszolgáltunk csaknem négyszáz adag gulyáslevest, háromszáz marhapörköltet is, mindehhez pedig kétezer korsó sört csapoltunk.

Az Utasellátó célú kocsik számottevő része műszaki és arculati szempontból is megújult, ezek közül kiemelendő a CAF járműsorozat külső-belső arculati modernizálása, vagy a tízből hat DWA étkezőkocsinak a teljes körű, a konyhatechnikát is magában foglaló felújítása. A vasúttársaság huszonkét használt háló- és fekvőhelyes kocsit szerzett be, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy az egyre növekvő éjszakai utazási igényeket ki tudja szolgálni.

A zürichi, a stuttgarti és a berlini Euronight-járatok a legnépszerűbbek

Az utasforgalom egyenletes eloszlását dinamikus árképzés segíti, az alacsonyabb kihasználtságú vonatokra a jegyárak is olcsóbban érhetőek el. Ennek ellenére előfordul, hogy egy-egy járat már több nappal vagy héttel indulás előtt teljesen betelt, ami mutatja a szolgáltatás népszerűségét.

A legkihasználtabb járat a Budapest és Zürich között közlekedő Euronight vonat volt, amelyen tavaly közel 90 ezren utaztak, a legtöbben a fekvőhelyes szolgáltatást igénybe véve. A második legnépszerűbb járat a 2022 decemberében Stuttgartig meghosszabbított Kálmán Imre Euronight volt összesen 60 ezer utassal. Népszerűnek bizonyult a Budapest és Berlin közötti Metropol Euronight vonat is: a járat december óta új és rövidebb útvonalon, Drezda érintésével közlekedik, ezzel a tavalyi évben közel 50 ezren jutottak el az úti céljukhoz.

A Budapest és Brassó között, Csíkszereda, Gyergyószentmiklós, Sepsiszentgyörgy érintésével közlekedő Corona Intercity utasforgalma is kiemelkedő volt. A vonat kapacitásbővítésének köszönhetően 61 ezer utas utazott. Ezen a járaton a nagyobb kényelem érdekében étkezőkocsi-szolgáltatást is nyújt a vasúttársaság.

A nyári időszakban az egész évben közlekedő járatokat további szezonális, tengerparti vonatok is kiegészítik. A 2022-ben a The Guardian Európa tíz legjobb vasúti élményutazása közé választott Adria Intercity járattal tavaly közel 14 ezren jutottak el Splitbe, míg a Koperba és Rijekába közlekedő Retró Istria Expresszen 11 ezren utaztak a horvát és a szlovén tengerpartra.

A MÁV-Start elkötelezett az éjszakai vonatok fenntartása és fejlesztése érdekében, mivel a járatokon az utasforgalom folyamatos növekedése tapasztalható. Az éjszakai vonat választása a legzöldebb közlekedési lehetőség, a repülésnél lényegesen kisebb károsanyag-kibocsátással jár. A Magyarországról induló utasok számára elérhető éjszakai járathálózat bővítése érdekében a MÁV-Start a járműállományát folyamatosan fejleszti, valamint új kocsik beszerzését is tervezi.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek