Távlatok nyílnak a Kadhafi Expressz előtt?

iho/vasút   ·   2025.07.21. 09:00
_libia_

Líbia újraindítja azokat a nagyszabású vasúti beruházásokat, amelyek célja az ország kulcsfontosságú területeinek bekötése a  gazdaság vérkeringésébe. A Kadhafinak ajándékozott motorvonat talán végre kimerészkedhet a szigetüzemből.

A gazdaság fellendítése a stratégiai közlekedési kapcsolatok kiépítésével lehetséges, a líbiai szándék megvalósításában Kína lesz az észak-afrikai ország segítségére. A felek a másfél évtizede félbehagyott vasúti beruházások újjáélesztésére vonatkozó megállapodása jelentős lépésnek számít Líbia újjáépítési folyamatában az országot sújtó, évekig tartó második polgárháború összecsapásainak csillapodása óta.

Líbiának egyébként 1965 óta nincs működő vasútja, ellenben egy voltaképpen soha nem használt, érintetlen dízel-motorvonata az igen (lásd alább).

A Nemzetközi Vasútegylet a közelmúltban, Pekingben tartott nagy sebességű vasúti világkongresszusán a líbiai küldöttség vezetője jelentette be, hogy Tripoli együttműködési megállapodást írt alá a Kínai Építőmérnöki és Építőipari Vállalattal (China Civil Engineering Construction Corporation, CCECC). Az egyezség szellemében három vasúti fővonal építését fejezik be. A finanszírozó mindhárom esetben a líbiai kormány. A megépülő vonalak:

  • Tripoli–Ras Ajdir (a Tunéziába vezető vasút 170 kilométeren).
  • Tripoli–Szirte (a Földközi-tenger mentén fekvő településeket összekötő vonal 472 kilométer hosszban).
  • A Tripoli és Szirte között félúton fekvő Misrata kikötőjétől az ország belső részében kiépült Sabha melletti Wadi Shati  vasércmezőkig tartó 810 kilométeres vasút.

Az első szerződéseket ezekre a projektekre még 2008-ban az Orosz Vasutakkal, az RZD-vel írták alá, a befejezésüket 2013-ra tervezték. A 2011-ben kitört polgárháború miatt azonban leállították a munkálatokat, így a még mindig befejezetlen, Szirte és Bengázi között tervezett 554 kilométeres, partmenti vasútvonalon is.

A nyitóképen látható dízelmotorvonat (DMU) líbiai felbukkanásnak története rendkívül figyelemre méltó; lényegében Silvio Berlusconi akkori olasz miniszterelnök ravasz húzása volt, hogy megvesztegesse vele az országot irányító Moammer Kadhafit, abban a reményben, hogy olasz cégeket is megbíznak Líbia vasúti beruházásainak megvalósításával. Csak egy apró bökkenő akadt mindössze: a Kadhafinak ajándékozott motorvonat soha nem volt Olaszország tulajdonában, ám ez a tény Berlusconinak nem okozott fejfájást.

A Kadhafi Expressznek három kilométeres pályát építettek

Valójában a DMU egy 83 egység leszállítására vonatkozó dán beszerzés részének tekinthető; ezekre az IC4-esekre a Danske Statsbaner (DSB), a dán nemzeti vasúttársaság adott megrendelést az olasz AnsaldoBredának (ma Hitachi Rail Italy). Az eredetileg 2003-ra forgalomba állítani tervezett első IC4-es (maximális engedélyezett sebessége 200 kilométer per óra) azonban csak 2007 végén kezdte meg üzemét Dániában, ám a sorozatosan felmerülő műszaki problémák miatt néhány hónappal később leállították a közlekedését. A szállítási késedelmek és a technikai bonyodalmak végül odáig vezettek, hogy a gyártónak vissza kellett fizetnie az eredetileg 5,3 milliárd dán korona (körülbelül 710 millió euró) értékű szerződés értékének a felét.

Eddig, ne tovább, lehet visszafogni

Ezek után az AnsaldoBreda gondolt egyet, és a még mindig gyártósoron lévő IC4-eseket átalakította luxus VIP-vonattá. Közülük egyet Berlusconi napokkal Kadhafi hatalomra kerülésének 2009-es, negyvenedik évfordulója előtt személyesen adományozott a líbiai vezetőnek. Ezen kívül – de továbbra is a vasútépítési megbízások reményében – az olasz miniszterelnök 3,5 milliárd eurós beruházást ígért jóvátételként Olaszország líbiai, 1911-től 1943-ig tartó gyarmatosításáért.

Az ironikus történet ezzel azonban még nem ért véget. Egy vonat csak akkor tudja betölteni a funkcióját, ha van hozzá vasúthálózat is. Líbia területén azonban akkor már négy és fél évtizede nem volt egyetlen működő vasútvonal sem. Annak érdekében, hogy legalább a vonat mozoghasson, három kilométernyi kétvágányú vasutat építettek, amelyen a „Kadhafi Expressz” fel-alá pendlizhetett, mindaddig, amíg a Tripoli és Tunézia között vasútvonal el nem készül. Ezzel Líbia az egyetlen az ország a világon, ahol nagy sebességű vonat és egy, a főváros közelében még 2011 előtt megépült, csaknem egy kilométeres vasúti alagút is található, ám tényleges vasúti közlekedés nincs.

A VIP-tárgyalóban a bútorok nem rögzítettek

Dánia egyébként nem hullajtott könnyeket azért, mert egyel kevesebb olasz DMU-ja lett, ellenben egy dán humorista 2013 márciusában felkereste a vonatot, és átadott egy II. Margit dán királynőt ábrázoló oklevelet a „a dán nép ajándékaként” a líbiai tisztviselőknek, ami lényegében az elátkozott jármű Líbiának történő hivatalos átadásával ért fel.

Nyitókép: az olasz gyártású, 2009-ben Líbia vezetőjének, Moammer Kadhafi ezredesnek ajándékozott, AnsaldoBreda építésű motorvonat. A DMU Tripolitól délnyugatra, egy külön a céljaira megépített vasútvonal-szakaszon áll, állapota helyenként már megviselt...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek