Teherszállító balesete, de mi volt rajta? Fegyver? Élelem?

iho   ·   2015.10.13. 16:15
cim

Többszöri sikertelen megközelítés után Mogadishu repülőterétől mintegy 24 kilométerre, egy nyílt mezőn ért földet a Tristar Air légitársaság teherszállító repülőgépe. Az A300-B4-es kéthajtóműves a belgiumi Ostende felől, Kairó érintésével repült a szomáliai fővárosba, a fedélzeten hat – egyes információk szerint hét – ember volt, a durva kényszerleszállás csak kettőjüknél okozott sérüléseket, egyiküket kórházban ápolják.

A szárnyról lenyíródott jobboldali hajtómű<br>(fotók: goodjoog.com/Twitter, Tristar)

A baleset körülményeiről egyelőre eléggé zavarosak az adatok. A szomáliai rendőrség azt állítja, hogy a gépnek futómű-problémái voltak, és az egyiptomi személyzet ezért szakította meg a leszállásokat több alkalommal. Egy szemtanú úgy fogalmazott, hogy a gép „egész este” próbálkozott a leszállással.

Ugyanakkor a repülőtér napnyugtával hivatalosan bezárt, a gép pedig napnyugta után érkezett, nem tudott már kitérő repülőtérre menni, és közben elfogyott az üzemanyaga is.

Az egyik repülésbiztonsági portál szerint a repülőtér súlyos károkat szenvedett egy 2007-ben történt természeti katasztrófa nyomán, 2010-ben az ENSZ írt ki pályázatot a bevezető fénysor és a pályafények telepítésére, ugyanakkor a portál úgy fogalmaz: „nincs jele annak”, hogy Mogadishu repülőtere rendelkezett volna a napnyugta utáni megközelítéshez szükséges optikai berendezésekkel illetve precíziós műszeres leszállító rendszerrel.

Eredetileg utasszállító volt, erre utalnak a befedett ablakok

A repülőtéren és környékén uralkodó időjárásról ugyancsak nincsenek adatok, sem a reptéri, sem a környékbeli helyi meteorológiai állomásoktól.

A gép a portál információja szerint nem javítható. A SU-BMZ lajstromjelű A300-as 1980-ban készült és a következő évtől az Air France repülte F-BVGO lajstromjellel, majd 2011-ben került a Tristar üzemeltetésébe, egyébként egy utasszállítóból átépített cargogépről van szó.

Az A300-as a társaság fotóján

Ami a rakományt illeti, a légitársaság képviselője szerint ez élelmiszer volt, nem pedig a békefenntartóknak szánt utánpótlás, netalán fegyver, mint amit a baleset után nem sokkal emlegettek. A kényszerleszállt gépről készített első fotókat egy helyi portál, a goodjoog.com közölte, de érdekes mód az oldalon közzétett beszámoló egy „katonai szállítógép” balesetéről ír. A cikk szerint a helyszínt a szomáliai kormányerők és a békefenntartó AMISOM-alakulatok biztosítják.

A baleset azért érinti több mint súlyosan a légitársaságot, mert a Tristar Air flottáját ez az egyetlen A300-as alkotta. A céget 1998-ban alapították magánbefektetők Egyiptomban, bázisa Kairó, a gép innen repült menetrend szerinti és charter teherjáratokat, elsősorban Amszterdam és az egyiptomi főváros között.

Tavaszi kép: útban Nepál felé, Dakka repülőterén

Tavasszal ez a gép is szállított humanitárius segélyt a földrengés sújtotta Nepálba, és hazai netes hozzászólók szerint megfordult Ferihegyen is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.