Tehervonat kétszázzal

Molnár András   ·   2011.11.21. 16:30
200kphcargotrain_lil

A 2015-ös dátum azért fontos, mert abban az évben indul a Hokkaido Sinkanszen, amely érinti Japán egyik kulcsfontosságú tehervasúti összekötő alagútját, a Szeikan-alagutat. Itt naponta negyvennél több tehervonat fordul meg, ezt a számot pedig nemhogy csökkenteni nem lehet, de inkább növelni kellene. A japán mérnökök számításai szerint ráadásul a turbulencia, amit a Sinkanszen-szerelvények keltenek, az alagútban elég lehet ahhoz, hogy kisiklasson egy szemből érkező hagyományos tehervonatot.

A Szeikan-alagúton naponta 42 tehervonat halad át, ez az egyik fő csatornája a szigetország teherforgalmának<br>(fotó: Risto Kaijaluoto)

A megoldás a „vonat a vonatban” technológia lehet: egy hagyományos tehervagont beillesztenek egy nagy sebességű közlekedésre alkalmas kocsiszekrénybe, így biztosítva az áramvonalas külsőt. Később, a nagy sebességű szakaszt elhagyva a kocsik átsorozva, hagyományos módon folytathatják útjukat. Kérdés persze, mennyire éri meg egy soktonnás vasúti kocsit kétszázzal szállítani egy másik soktonnás vasúti kocsin.

A „vonat a vonatban” technológia hatékonysága vitatható, de ötletessége eléggé szembetűnő<br>(forrás: JR Hokkaido)

A japán közlekedési minisztérium 10 millió jen (130 ezer dollár) értékben megrendelt egy hatástanulmányt, amely a fenti kérdést – és általában a nagy sebességű tehervonatok létjogosultságának kérdését – feszegeti. A kétkedők általában a mintegy 100 milliárd jenes indítási és hétmilliárd jenes fejlesztési költséget hozzák ellenérvként, aminek, lássuk be, súlya van. Ugyanakkor a technológián 2005 óta dolgoznak, így már sok tekintetben (főleg műszakilag) alaposan átgondolt, a Sinkanszen- és hagyományos szerelvények találkozásának problémamentességére jelenleg ez az egyetlen elérhető megoldás.

Kapcsolódó hírek