Tel-Aviv–Abu-Dzabi, történelmi járat, rakétavédelemmel
Először landolt izraeli gép az Öböl-vidéken, először repülhetett át a szaúdi légtéren. De mi lesz magával a légitársasággal?
Az LY971-es járat menetideje három óra húsz perc volt, és ez önmagában is fontos hír, mert annyit jelent, hogy a Tel-Aviv repülőteréről felszállt Boeing 737-900-asnak nem kellett megkerülnie az egész Arab-félszigetet, hogy Abu-Dzabiba érjen, mert az legalább hét óra lett volna.
A történelmi jelentőségű repülés azután zajlott, hogy Izrael és az Emirátusok (Egyiptom és Jordánia után) békemegállapodást kötött, és utóbbi érvénytelenítette az Izraellel szembeni intézkedéseket tartalmazó törvénycsomagot. Amikor erre a lépésre sor került, a szaksajtó túlnyomórészt arról cikkezett, portálunk is, hogy az Emirates fog majd indítani rendszeres légijáratot a két főváros között, de a politika másképp alakította a dolgokat, az első gép, amely kereskedelmi járatként lerepülte a vonalat, az El Al utasszállítója volt, fedélzetén egy izraeli–amerikai küldöttséggel, az orr-részen pedig arab–héber–angol nyelvű „Béke” – felirattal.
Az indulásig nem volt világos, hogy vajon a járat kap-e átrepülési engedélyt Szaúd-Arábiától, de az most sem világos, hogy a pozitív döntés eseti vagy állandó engedély. A mára tervezett visszaút nyilván megint a rövidebb útvonalon zajlik majd, de az igazi kérdés, hogy egy rendszeres, menetrend szerinti járat szintén használhatja-e a hatalmas sivatagi királyság légterét.
Fordított irányban már volt több repülés. 2018-ban a szaúdi hatóságok engedélyezték, hogy az Air India járatai Tel-Aviv felé használják a légterét, de akkor még egyértelműen kizárták, hogy izraeli gépek is kapjanak erre lehetőséget. Az Etihad májusban és júniusban a járvány leküzdéséhez szükséges és a palesztin területeken élőknek szánt egészségügyi felszerelésekkel indított szélestörzsű gépeket Tel Avivba, amelyek akkor még Irakon át kellett, hogy repüljenek, sőt, az aktuális háborús helyzet okán a szíriai légteret is messze el kellett kerülniük.
Mindenesetre az El Al gépe nem egyszerűen az Emirátusok, hanem egyáltalán a Perzsa-öböl körzetében az első volt, amely izraeli felségjelzéssel leszállhatott. A híradásokban ugyanakkor felbukkant az is, hogy – biztos, ami biztos – a járatot teljesítő 737-900-es rendelkezik az esetleges rakétaveszély elkerülésére szolgáló rendszerekkel.
A mostani járat utasainak speciálisan összeállított vegyes közel-keleti menüt szolgáltak fel, az izraeli egészségügyi minisztérium pedig olyan maszkokat adott át nekik, amelyeken ott díszelgett az izraeli, az emirátusi és az amerikai zászló. Tal Becker kapitány a fedélzeten lévőket így köszöntötte: „Wishing us all salaam, peace and shalom.” Az utasokkal a kabinszemélyzet tagjaként az a Hedva Opatovsky is foglalkozott, aki Begin miniszterelnöksége óta kíséri légi útjain a magasrangú izraeli vezetőket, és akit sok társával együtt hónapokkal ezelőtt helyeztek nyugállományba, amikor a légitársaság teljes flottáját leállították, részben a járvány, részben pedig az El Al bizonytalan helyzete miatt.
A repülés tehát ebből a szempontból is különleges, vagyis hogy El Al gép egyáltalán a levegőbe emelkedhetett. Érzékelhető, hogy a rendkívüli járat egyelőre háttérbe szorította azt a tényt, hogy a légitársaság sorsának fordulója ugyanehhez a naphoz kellene, hogy kötődjön:
most járt le ugyanis a határideje annak, hogy eldőljön, vajon megveszik-e a céget, vagy netán visszaállamosítják, vagy megtörténik az, amit eléggé sokan javasoltak, vagyis, hogy az El Al csődbe megy és a helyébe egy új (állami?) izraeli légitársaságot indítanának.
Amennyit lehet ebben a pillanatban tudni: a lehetséges vásárlók öt-öt millió dolláros csomagonként vehetnek részesedést, de minden ilyen csomag megszerzéséhez állami engedély kell. Egyelőre lazítani kellene a külföldi tulajdonlás mértékét korlátozó szabályt is, 49 százalékig.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!