Egy fontos politikai döntés után: az Emirates ráindul Tel-Avivra?

iho/repülés   ·   2020.08.15. 09:00
9684

Az első emirátusi gépek hónapokkal ezelőtt landoltak az izraeli fővárosban. A rendszeres légiforgalomnak nagyot kell majd kerülnie…

Az Egyesült Arab Emirátusok és Izrael közötti békemegállapodás a nem túlságosan stabil és állandó robbanásveszéllyel fenyegető közel-keleti helyzet egy meglepően pozitív fordulata, amelynek megvannak a maga hullámzásai a légiközlekedésben is. Szinte minden iparági fórum cikke arról szól, hogy ez amerikai közvetítéssel létrejött egyesség elsősorban az Emirates számára új lehetőség, a Forbes azt emeli ki, hogy Tel-Aviv egyébként is a térség legkevésbé kihasznált desztinációja, legalábbis ami magukat a térségi légitársaságokat illeti, és az Emirates permanens hálózatbővítési politikája lehet majd a két ország közti légi kapcsolatok motorja.

Hogy miért nem volt lehetséges a közvetlen összeköttetés a eddig a két ország között, azt jól jelzi az eddigi emirátusi előírás, miszerint izraeli állampolgárt, sőt, olyasvalakit, akiről „gyanítható”, hogy hogy izraeli állampolgár – nem léphet az ország területére. Feltehető, hogy ez az előírás előbb-utóbb érvényét veszti.

A zavaros állapotok következtében egyébként a két ország közti kapcsolatok felélénkítése szárazföldi útvonalakon amúgy is nehezen elképzelhető, rengeteg lezárt határon keresztül, vagyis a légi összeköttetés a beigért gazdasági együttműködési lehetőségek fényében fontosabb, mint más országok között.

Ugyanakkor valamennyi gyorselemzés elsősorban az Emirates, illetve az Abu Dhabi székhelyű Etihadnak lát elsősorban komoly üzleti esélyt a Tel-Aviv felé indítható járatokkal, amelynek nyilván van egy egészen egyszerű oka, nevezetesen hogy a „túloldalon” az El Al egyelőre teljes gépparkját a földön tartja, aminek ráadásul csak részben oka a járvány, legalább akkora gond a társaság vezetésének az alkalmazottakkal, elsősorban a repülő személyzetekkel zajló kemény bérvita.

A tervezett kétoldalú megállapodások között a második helyen van a turisztikai kapcsolatok felfuttatása. Amúgy nem feltétlenül emirátusi és izraeli állampolgárok utazásai jelentik az idegenforgalom várható dömpingjét, hanem az emirátusiak és a palesztin területek lakossága közötti repülésekről.

Az sem véletlen, hogy amint erre a Simple Flying emlékeztet, az Emirátusok és Izrael közötti első repülések is ennek a kapcsolatrendszernek a jegyében történtek: Az Etihad májusban és júniusban is egy-egy szélestörzsűt, egy A330-ast és egy B-787-est repültetett Tel-Avivban, fedélzetükön a járvány elleni felszereléssel, a palesztin területeken élőknek.

(Flightradar24, Simple Flying)

Ezeknek a repüléseknek azonban az volt a tanulsága, hogy a közvetlen légi összeköttetés sem lesz olyan egyszerű, merthogy a határok lezárása az esetek többségében a légterek lezárásával is jár, illetve van olyan ország, Szíria, amely fölött elsősorban különféle országok katonai gépei repkednek, ennek következtében a majdan indítandó járatoknak meglehetősen nagy távot kell repülniük, elkerülve Szaúd-Arábiát és Szíriát.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közút Automobil

Autonóm taxik Dubajban

iho/közút   ·   2021.04.24. 09:00

Az Emírség második legnagyobb városában az a cél, hogy a közösségi közlekedés huszonöt százalékát 2030-ra átvegyék az önvezető járművek. A szükséges IT hálózatok kiépítése és az autók beszerzése már elkezdődött.