Téli álom helyett
·
2013.12.02. 07:30
Esztergom és Párkány: tényleg csak egy macskaugrásnyira vannak egymástól (és mondják: a szlovák oldalon fekvő város legszebb része az esztergomi bazilika – ugyanis a Duna túlpartjáról mutat igazán jól), főleg, amióta a Mária Valéria hidat is újjáépítették. Sokak fejében megfordult: miért is nem lehet vonattal átjutni a Dunán? Az ötlet maga nem újkeletű, a megvalósítás talán soha nem következik be.
Fél évszázados a MÁV újkori történetének igáslova, a nemzetközi munkaközösség (igen neves résztvevői voltak!) által megalkotott V43-as, azaz a Szili. A koncepció egész Európában, sőt, Indiában is meghatározta a hatvanas évek vasút-villamosítását. Cikkünk – a kiadó gondozásában megjelenő Szili-album előzeteseként – a külföldi, közelebbi és távolabbi rokonokat mutatja be.
Vasút a vasúton, kombinált szállítás, az átrakás költségeinek és idejének megtakarítása? A svájci Chenims de fer du Jura élen jár ebben. A több mint száz éve használt állványkocsis rendszer reneszánszáról, az eljárás korszerű megoldásokkal üzemeltetéséről ír kisvasúti rovatunk, egy tipikus üzemnap bemutatásával.
Egy évszázada indult el a pécsi villamos, ebből az alkalomból egy budapesti kocsit is kiállítottak a baranyai megyeszékhelyen, a dekoráción kívül valós funkcióval. Városi vasúti rovatunk áttekinti az 1913–1960 között létezett vaspálya működésének főbb momentumait, a jellegzetes járműveket.
Patinás modellgyártó reinkarnálódott járműveit mutatja be a modellrovat. A Piko mindkét Németország emblematikus nagydízelét gyártotta már: a DB V200-asa és a DR V300-asa (Ludmilla) hagyta el most újra a gyártósort, hogy az üzletek polcain – na és a karácsonyfa alatt – pompázhasson. Az új, modellezésben a középkategóriát képviselő Expert modellek a minőséget a kedvező árral kombinálják.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!