Teljes a fehérvári elektromos Ikarus-flotta

iho/közút   ·   2022.10.28. 12:00
ikarus120e_szekesfehervar

Megérkezett a tizenkettedik Ikarus 120e: a kibocsátásmentes járművekkel a történelmi koronázóváros helyi közlekedésében javul a személyszállítás színvonala, hozzájárulva a fenntartható közösségi közlekedéshez.

A közlekedési vállalat az utolsó járművet október 13-án vette át a gyártó Ikarus cégcsoporttól, így már valamennyi e-busz a megyeszékhely utasainak rendelkezésére áll.

A MÁV–Volán-csoport a fenntarthatósági célkitűzéseivel összhangban az autóbusz-állomány fiatalítása mellett fokozatosan annak zöldítésére is törekszik új, alternatív meghajtású, lokálisan alacsony vagy zéró károsanyag-kibocsátású járművek beszerzésével. A Volánbusz és konzorciumi partnere, a Mobiliti Volánbusz Kft. összesen száz elektromos autóbusz és a hozzájuk kapcsolódó töltőberendezések beszerzésére nyújtott be sikeres pályázatokat 2021-ben a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld-mobilitás Fejlesztési Ügynökség Zrt. által koordinált Zöld Busz Programba. Az első negyven jármű idén tavasszal állt forgalomba a fővárosi agglomerációban. A további hatvan elektromos autóbusz vásárlásáról és a kapcsolódó töltőinfrastruktúra kiépítéséről 2022. április 1-jén írt alá szerződést a Volánbusz. Ezek az e-buszok összesen hat megyeszékhelyre érkeznek.

A projekt keretében Székesfehérváron tizenkét Ikarus 120e típusú, elektromos meghajtású autóbusszal gyarapodott a helyi flotta. A szóló kivitelű, alacsonypadlós, kéttengelyes járművek harminc ülő és 55 álló utas egyidejű szállítására alkalmasak, egy feltöltéssel pedig akár közel 300 kilométert képesek megtenni, az időjárási körülményektől és az útviszonyoktól függően. A légkondicionált buszok kerekesszék, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a felszállást segítő rámpával, elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti és vezetéssegítő kamerarendszerrel, valamint USB-töltővel szolgálják az utasok színvonalas és biztonságos utazását.

Az első két fehérvári zöldbusz július 6-án, ünnepélyes bemutatót követően állt forgalomba, október közepére pedig az utolsó jármű is megérkezett a Volánbusz telephelyére, így most már a teljes elektromos flotta az utasok rendelkezésére áll. Az e-buszok töltése a társaság Börgöndi úti telephelyén történik.

Steiner Attila, a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) energetikáért felelős államtitkára az ünnepélyes projektzáró eseményen elmondta: „A közlekedés a legtöbb országhoz hasonlóan hazánkban is jelentős hányadát adja az üvegházhatású gázkibocsátásnak. A Zöld Busz Programot éppen azért indította el a kormány, hogy a jelenlegi buszparkot zéró emissziós elektromos buszok válthassák fel, elősegítve a klíma és természet védelmét. A projekt nemcsak zöldebb, gazdaságosabb működést és magasabb színvonalú szolgáltatást eredményez, de lendületet adhat a hazai buszipar fejlődésének is. Eddig 79 e-buszt adtunk már át országosan, amit terveink szerint továbbiakkal folytatunk majd a közeli jövőben.”

Dr. Cser-Palkovics András, Székesfehérvár Megyei Jogú Város polgármestere kiemelte: az új, jól felszerelt autóbuszok segíthetik a közösségi közlekedés népszerűsítését, amibe a város önkormányzata is besegített, például az idei évre bevezetett 280 forintos diák havibérlettel, aminek köszönhetően több mint két és félszer annyi diákbérletet értékesítettek, mint a járványidőszak előtt.

Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a HUMDA által koordinált Zöld Busz Program nagymértékben hozzájárul a hazai tömegközlekedés korszerűsítéséhez. A járműállomány megfelelő ütemű fiatalítása elengedhetetlen az ország kibocsátás-csökkentési céljainak eléréséhez. A HUMDA 2050-re el szeretné érni a nettó klímasemlegességet, a megvalósítás érdekében már most komoly erőfeszítéséket kell tenni. Ennek egyik fontos mérföldköve az, hogy a székesfehérvári flotta immár teljeskörűen szolgálja a helyi lakosságot. A HUMDA bízik benne, hogy a zöldebb, kényelmesebb és csendesebb közösségi közlekedést minél többen használják majd a hétköznapokban, akár a személyautó helyett.

Kruchina Vince, a Volánbusz elnök-vezérigazgatója elmondta: „A tizenkét zöldautóbusz összértéke 1,76 milliárd forint, aminek 75 százalékét a Zöld Busz Programból finanszíroztuk. A fejlesztés a megyeszékhely csaknem százezer lakója számára biztosít magasabb színvonalú személyszállítási szolgáltatást, tisztább levegőt és élhetőbb környezetet, mintegy 734 tonnával, több mint négyszáz autó kibocsátásának megfelelő mennyiséggel csökkentve a szén-dioxid-kibocsátást évente. Társaságunk mindent elkövet annak érdekében, hogy az elektromos autóbuszok üzemeltetése hosszútávon költséghatékony legyen. Ennek érdekében átfogó fejlesztési program előkészítését kezdtük meg, amelynek keretében a töltéshez szükséges energia jelentős részét előállító napelemrendszerek telepítésének lehetőségeit vizsgáljuk.”

Tankó Zoltán, az Ikarus Global Zrt. vezérigazgatója kiemelte: székesfehérvári vállalatként külön büszkeség, hogy a városban tizenkét Ikarus 120e járul hozzá a helyi közlekedés színvonalának emeléséhez. Az Ikarus mérnökeinek a munkájával kapcsolatban pedig legfontosabb visszajelzés, hogy mind a járművezetők, mind pedig az utasok egyaránt kedvelik az Ikarus legújabb fejlesztésű elektromos buszát.

Székesfehérvár életében a közösségi közlekedés fontos szerepet játszik, amit jól mutat, hogy a Volánbusz még a pandémia idejében, 2021-ben is 11,8 millió utast szállított 35 autóbuszvonalon. Az elektromos autóbuszok mostantól Székesfehérvár valamennyi városrészében megfordulnak, hozzájárulva a kényelmes, színvonalas utazáshoz. A zöldbuszokat az utasok örömmel fogadták, és a Volánbusz üzemeltetési tapasztalatai is rendkívül kedvezőek.

(Nyitóképünk forrása: Volánbusz Zrt.)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek