Teljes a magyar H145M flotta!
A huszadik gépet Koller József bázisparancsnok repülte haza. A pilóták annyit repülhetnek, amennyi nemcsak a képességeik szinten tartásához, de a folyamatos fejlődéshez is elég – mondta a hadsereg parancsnoka. A következő lépés: felkészülni a H225M fogadására.
Megérkezett az utolsó H145M típusú könnyű, többcélú helikopter pénteken Németországból, az Airbus donauwörthi bázisáról Magyarországra, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisra, ezzel teljessé vált a húsz gépből álló flotta jelentette be Ruszin-Szendi Romulusz, a Magyar Honvédség (MH) parancsnoka Szolnokon.
A távirati iroda beszámolója szerint a gép kötelékben érkezett egy Mi-17-es és egy Mi-24-es helikopterrel, majd az Airbus-gépet vízágyúval köszöntötték Szolnokon. Ruszin-Szendi Romulusz a gép leszállása után elmondta: ezzel fontos szakasza zárult le a hazai modern katonai forgószárnyas képesség fejlesztésének. A haderőfejlesztési program „él, létezik és folytatódik” – hangoztatta az altábornagy. Hozzátette, végre a pilótáink tudnak repülni évente annyi órát, hogy az nemcsak a képességeik szinten tartásához, de a folyamatos fejlődéshez is elég. Ez a géptípus, amelyet kaptak, átvettek, üzemeltetnek és használnak, a maga nemében a legkorszerűbben felszerelt, vannak még ötletek közösen a gyártóval, hogyan lehet még tovább fejleszteni.
Magyarország, a Magyar Honvédség meghatározó haderőt lesz képes felmutatni rövid távon ebben a térségben, hogy békét, biztonságot biztosítson a magyar embereknek – hangsúlyozta Ruszin-Szendi Romulusz, és hozzátette: már készülni kell a következő géptípusra, amely 2023-tól érkezik, és amíg lehet, használják a Mi-17-es és Mi-24-es géptípust is.
A honvedelem.hu megírta azt is, hogy a D-HADO ideiglenes német lajstromjelet viselő helikopter, amely 05-ös oldalszámmal áll majd hadrendbe, Koller József dandártábornok, a bázis parancsnoka repülte haza. „Az egész régióban nincs húsz olyan modern helikopter, mint a magyar H145M-ek. A gépek ugyan itt szolgálnak, de nem a szolnokiak kapták és nem is a katonák: egész Magyarország és a magyar emberek biztonságát szolgálják” – idézte a parancsnokot a portál.
2018 nyarán számoltunk be arról, hogy a Honvédelmi Minisztérium aláírta a megállapodást a húsz új, többfunkciós könnyű H145M típusú helikopter beszerzéséről. A tárca akkori közleménye szerint „egyértelműen kijelenthető, hogy a fegyverrendszer és az egyéb technikai felszereltség vonatkozásában minden fontos harcászati és technikai szempontból szükséges képességet biztosít a gyártó számunkra.”
A gépek közül az első négy 2019 novemberében repült át Szolnokra, és ekkor jelentették be, hogy az Airbus egy új, fém helikopteralkatrészek gyártásával foglalkozó kompetenciaközpont beindítását tervezi Békéscsaba körzetében. A gyulai gyár mostani tervek szerint jövőre termel majd a vegyesvállalat.
A honvédelmi portál értékelése szerint a H145M-ek esetében egyetlen gépben jelenik meg a kiképzőhelikopter, a kutató-mentő helikopter és a fegyveres-tűztámogató helikopter valamennyi tulajdonsága. A magyar gépek között is egyaránt találunk csapatszállító, kutató-mentő és tűztámogató kialakítású darabot. A H145M igazi ereje sebességében és emelkedési képességében rejlik: közel 300 kilométer/órás sebességgel képes repülni, akár tíz fővel a fedélzetén is 6000 méteres magasságba tud emelkedni, illetve külső súlyokat, fegyverzetet is magával vihet. A H145M-ekben nincsenek analóg műszerek, a pilótafülke lelke a HELIONIX rendszer, minden digitálisan jelenik meg.
A huszadik H145M helikopter átvételével és hazatérésével lezárult a hazai modern katonai forgószárnyas képesség fejlesztésének egy fontos szakasza. A munka azonban nem ért véget: innentől az Airbus H225M közepes, többcélú helikopterekből álló flotta kialakítása van soron, írja a portál.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!