Tigris, Tigris! Nagymacskák légi találkozója

Kelecsényi István   ·   2014.07.08. 10:20
cim

A NATO Tigris századok története 1960-ban Angliában kezdődött. A Királyi Légierő 74. és 79. százada Woolbidge-ben közösen whiskyzett és szórakozott. 1961-ben csatlakozott hozzájuk a francia EC 1/12 vadászrepülő század, és megalakították a NATO Tigris Egyesületet (Nato Tiger Association, NTM). 1962-ben Mike Dugan hadnagy kezdeményezésére kitalálták, hogy minden évben rendeznek egy Tigris Napot, amelyen találkozhatnak a NATO nagymacska-nevű századai. A szavakat tett követte, és levelet írtak minden NATO Tigris-századnak. Sok egység azonnal elfogadta és magáévá tette a kezdeményezést. A NATO Légierők vezetői természetesen csóválták a fejüket: mit is merészelnek a pilóták. Amíg a parancsnokok gondolkodtak, addig egy londoni újság már írt is a Tigrisekről. Innen kezdve nem volt visszaút, és még az amerikai és a kanadai légierő Európában települt egységei is csatlakozhattak az Egyesülethez. 1963-ban a belgiumi Kleine Broggel, majd 1964-ben a franciaországi Cambrai repülőbázison rendezték a Tigris napokat. 2011-ben francia bázisra immár 5. alkalommal és az 50. évfordulón tértek vissza a Nagymacskák. 2012-ben és 2013-ban Norvégiában a 338. század bázisán, majd 2014-ben a Németországban az 51. felderítő egységnél Schleswig-Jagelben rendezték meg a találkozót.

Mirage 2000C5 Tigris jelmezben<br>(Klikkeljen a képre és megnyílik a szerző Nagymacska-galériája!)

A Tigris Egyesületnek pontosan meghatározott szervezete van.  A legfőbb szerve a Közgyűlés. Ide minden század delegálhat tagokat, de szavazati joga csak a teljes tagoknak van. A teljes jogú tagsághoz a felvételét kérő századnak három egymást követő évig meg kell jelenni a Tigris találkozókon, és ott tanúságot tenni a Tigris csapatszellemről (Tiger Team Spirit), valamint külsőségeikben (repülőgépek, jelvények, egyenruhák stb.) is meg kell felelni a nagymacska elvárásoknak. A merevszárnyún repkedő századokon kívül helikopteres egységek is lehetnek Tigrisek.

A Közgyűlés választja meg a Tigris Tanácsot, amelynek két állandó és két változó tagja van (utóbbiak az elmúlt és a következő év házigazda századainak képviselői).

A Tigris Tanácsnak van egy tanácsadó testülete, amely koordinálja és segíti az Tanács munkáját.

Az 1962. évi Tigris Találkozón fogalmazták meg a Tigrisek céljait:

  • Szolidaritás a NATO egységeknél
  • Csapatszellem létrehozása és fenntartása, a századok között bajtársiasság
  • Tapasztalatcsere és együttműködés javítása közös gyakorlatokkal

1962-től tehát a közös szórakozás és együttléten túl a Tigris Találkozók repülőgyakorlattá változtak. A NATO COMAO eljárások és a közös többnemzetiségű erők és különböző típusú repülőeszközök összehangolása Európa egyik legnagyobb repülős hadgyakorlatává emelte a Tigris Találkozókat.

A Tigris Találkozók minden évben a Zászló Ünnepséggel kezdődnek, amikor a résztvevő országok századainak személyi állománya felsorakozik – a nagymacskák különleges jegyeit kell ruházatukon viselni – és fiatal tisztjeik felhúzzák himnuszuk kíséretében saját nemzeti lobogójukat. A Tigris Egyesület vezetője rövid üdvözlő beszédet tart, kijelenti, hogy az adott számú Tigris találkozót megnyitotta. Utána az egységek Tiger-Tiger-Tiger felkiáltással zárják az Zászló Ünnepséget.

A csehek egyik díszfestésű Griffje

A részt vevő századok mindegyikének legalább egy kétüléses repülőgépet kell átrepülni a találkozóra, hogy az egységek akár a levegőben is megismerkedhessenek mások technikájával, harcászati ismereteivel, eljárásaival. A COMAO eljárások mellett az egységek CSAR, CAS, Escort, és egyéb más bevetéseken vesznek részt. A találkozókon a gyakorlatok intenzitása folyamatosan nő, az 1-1, 1-2, 2-1 2-2 elleni légiharc után egyre bonyolultabb és nagyobb létszámú erők küzdenek a levegőben. Általában a vendéglátó légierők gépei szoktak „vörös” erőként szerepet kapni a bevetéseken. A Tigris Találkozók méretére jellemző, hogy a volt olyan nap, amikor a délelőtti bevetésen hetven gép startolt el a német bázisról és délután is közel negyven felszállást történt.

Ehhez még hozzá számolva az esetleges AWACS támogatást, érthető, hogy a Puma század például egyik legnagyobb értékét a gyakorlatnak abban látja, hogy ekkora létszámú kötelékekben itthon nem tudnak feladatokat végrehajtani.

A mieink négy együléses (a 32, 36, 39, és 40-es oldalszámú) Charlie és 42-es oldalszámú kétüléses Delta Griffel vettek részt a találkozón, a logisztikai támogatást pedig a 603-as oldalszámú AN-26 szállító repülőgéppel látták el.

Egyébként egy olyan hagyományokkal rendelkező egységnek, mint a Puma század, amely a második világháború idején védte hazánk lakosságát a terrorbombázások ellen, ugyancsak megtiszteltetés a Tigris Szövetséges tagsága.

A mieink Gripenje sajnos csak az alacsony láthatóságú századjelvénnyel jelezte macskaságát

A gyakorlaton a bevetések előtti tervezés, a feszes végrehajtás és a bevetések utáni megbeszélések megfelelnek a szigorú NATO előírásoknak.

A harci alkalmazások mellett természetesen egymás kultúrájának és az egységek történelmének bemutatása is jelen van a gyakorlatokon. A századok a Nemzetek Estéjén (Közös Vacsorán) hívják saját asztalukhoz gasztronómiai bemutató keretében országukra jellemző ételeikkel és italaikkal a többi nemzet századait.

A Gasztronómia mellett a századok a Tigris Játékoknak nevezett sporteseményeken, különböző feladatokon, vetélkedőkön vesznek részt.

A Tigris Találkozók záróünnepséggel fejeződnek be, amelyen a századok között különböző díjakat osztanak ki:

  • Legszebben festett repülőgép
  • Legkülönlegesebb egyenruha
  • Legjobb előadás (kabaréjelenet) – ezt ebben az évben a mieink nyerték!
  • Tigris Játékok győztese
  • Legjobban repülő egység
  • Ezüst Oroszlán Kupa (legeredményesebb egység)

elismeréseként.

A Nagymacskák a szokásos háromszoros Tigris kiáltással zárják az éves Találkozójukat.

A sógorok SAAB 105OE százada is a Tigrisek közé tartozik

A NATO országok mellett más nemzetek például az Ausztria, Svájc, vagy India repülősei is lehetnek a Tigris Egyesület tagjai. A Varsói Szerződés felbomlása után a volt szocialista országok közül a NATO tag csehek és szlovákok után 2014-ben a 1. Puma Harcászati Repülőszázad is teljes jogú tagságot kapott az Egyesületben. A csehek vadászrepülő és helikopteres egysége és a lengyelek 6. vadászbombázó százada is teljes jogú taggá nőtte ki magát a Nagymacskáknál, a szlovákok tiszteletbeli tagsággal rendelkeznek. A magyar Pumáknál egyetlen dolog hiányzik, a díszfestésű Gripen. A tervek már 2010-ben elkészültek és a svéd fél, mint a lízingbeadó, engedélyezte akár a festést, akár a speciális matricázást. A cikk írója szerint, ha már a gépek festéséhez akár a pénz, akár a vezetői döntés hiányzik, akkor legalább néhány póttartályt kéne fekete-vörös csíkosra festeni, és Puma felirattal ellátni, ez olcsó és mégis hatékony megoldás lehetne. A Cseh Légierő 211. vadászszázada JAS-39 gépeinek harmadára festett már nagymacska motívumokat. A piros-fekete festésű JAS-39 Puma azonban csak jelenleg még csak terv maradt.

2014-ben több mint egy tucat díszfestésű repülőeszközt láthattak a Tigris találkozókon szintén hagyományos fotós (spotter napokon), amikor 30 EUR körüli összegért limitáltan 2-3000 fényképész és filmes rajongót fogadnak a Nagymacskások.

2015-ben a törökországi Konya repülőbázison rendezik az éves NATO Tigrisek Találkozóját.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Smart Train Lease GmbH: lízingeljünk regionális vonatokat!

iho/vasút   ·   2024.02.19. 11:00

Akkumulátoros, hidrogén és villamos motorvonatok bérlését ajánlja a Siemens új leányvállalata. A Smart Train Lease GmbH kezdetben Németországban kínálja ezt a bérleti modellt. Középtávon egész Európára tervezi a szolgáltatás kiterjesztését. Elsőnek Mireo Smartokat.