Típusengedélyt kapott a Kacsacsőrű Emlős

iho/vasút   ·   2012.07.16. 08:00
00

Több évnyi késlekedés után a holland Környezetvédelmi és Közlekedési Főfelügyelet (ILT) megadta a típusengedélyt az AnsaldoBreda V250 típusú, Fyra névre (a vasútbarát közösségekben: Kacsacsőrű Emlős) hallgató nagysebességű motorvonatainak. Az engedély 250 kilométer per órában maximálta a nyolcrészes villamos motorvonatok végsebességét, ám ez egyelőre csak a holland hálózatra érvényes. A belga felhatalmazást várhatóan a hollandiai tesztek sikeres zárása után kaphatja meg a vonat.

(a képek forrása: NS Hispeed)

A Fyra V250 közlekedésének jóváhagyása fontos mérföldkő a holland–belga nemzetközi nagysebességű forgalomban. Ám a járműveket még nem vették fel a nemzeti járműnyilvántartásba, ezért szeptember tizedikéig biztosan nem szállítanak utasokat. Ekkorra várható ugyanis a menetrend szerinti próba jellegű üzem megindítása Amszterdam és Rotterdam között. Jelenleg kilenc motorvonat van Hollandiában, ezek közül ötöt adott át ténylegesen a vasútnak a gyártó. A többi szerelvény az AnsaldoBreda pistoiai gyárában áll, Olaszországban. A Fyrákat ETCS L2 egységes európai vonatbefolyásolóval, továbbá a belga–holland ATB rendszerrel is felszerelték. A járműveket majd Amszterdam közelében, Watergraafsmeerben tartják karban, ott, ahol a holland vasút (NS) leányvállalata, az NS Hispeed kifejezetten ezeknek a nagysebességű vonatoknak a kiszolgálására húzott fel egy járműjavító bázist.

Eddig összesen 19 vonatra adtak le megrendelést, ezek közül 16 a holland NS Hispeed, három pedig a belga vasút (SNCB) tulajdona lesz. A Fyrák ugyanazokon a vonalakon fognak közlekedni, és szolgálatba állásukkal párhuzamosan a belga és holland hatóságok egy közös felügyeleti szervet is szeretnének létrehozni. A vonatokat még 2004-ben rendelték meg, de műszaki problémák – például az ETCS L2 kiforratlansága –, illetve politikai csatározások miatt üzembe helyezésüket már többször is elhalasztották.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.