Típusépületek közt

Kemsei Zoltán   ·   2012.06.12. 18:30
00

Az országhatárt átlépve Aradig még a volt Tiszavidéki Vasút vonalán fut a vonat. A folyamatos anyagi nehézségekkel küzdő vasúttársaság az ország keleti felén hat vasútvonalon összesen 37 vasútállomást épített saját, jellegzetes típustervei alapján. A vasúttársaság jellegzetes épületeivel az országhatártól Aradig mégsem találkozunk – annál inkább a folytatásképp az Első Erdélyi Vasút által épített Arad–Piski–Tövis vasútvonalon. A XIX. század vége felé a fontosabb állomások felvételi épületeit azomban elbontották, helyette Pfaff Ferenc impozáns indóházait emelték (Kürtös, Arad, Piski).

Pfaff-épület Piskiben (Simeria)<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(a szerző felvételei)

Az Olt völgyében a MÁV épített vasutat 1897-ben. A Sepsiszentgyörgy–Csíkszereda vonalat a millennium után egy évvel, 1897-ben adták át a forgalomnak. A nagyobb állomások épületei itt is a felismerhetetlenségig átépültek, de egy rövidke, harmincöt kilométeres szakaszon az 1880-as MÁV-típustervek szinte minden, alacsonyabb osztályú épületével találkozhatunk. Szintén előfordulnak kisebb, MÁV- illetve HÉV-jellegű épületek az előzőekben említett Arad–Tövis szakaszon is.

Máriaradna (Radna) csodálatos épületét is a Tiszavidéki Vasút stílusában emelték

Általános jelenség, hogy az állomástól állomásig haladó, rövid távú áruforgalom felszámolásával sok melléképület, raktár, rakodóvágány pusztulásnak indult. A vasút arculata az elmúlt 30-40 évben változott jelentősen (ebben a témában ajánljuk az Indóház Extra legfrissebb számát, de a jelenség nemcsak Magyarországra vonatkozik), az árufeladás, a helyi termények, ipari termékek rakodása, a tolatós tehervonatok közlekedtetése és a nagyobb állomásokon a kocsirendezés már a múlté. Mivel a vasúttársaságoknak nem érdeke fenntartani a fölösleges épületeket (és vegyük figyelembe azt a tényt is, hogy mindent nem lehet emlékként felújítani, megmenteni), új funkció híján marad a bontás, mint egyedüli megoldás.

Használaton kívüli raktár Máriaradnán – figyeljük meg a faereszt és az oszlopokat!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Öreg Dácsiával a Jászságba

Harmati Marcell   ·   2025.05.17. 15:00

Még nincs programja június 7-ére? Szeret utazni, és fényképeket készíteni, esetleg felelevenítené a 80-as, 90-es évek mellékvonali utazásait? Az idei nyár első szombatján most megteheti mind a hármat egyszerre!

Vasút Nagyvasút

Két Vectront rendelt a CER Cargo Group

iho/vasút   ·   2025.05.17. 09:00

A Siemens-mozdonyok 2026 decemberében érkeznek, és várhatóan meghatározó szerepet játszanak majd a Duna-folyosón, valamint Kelet-Európa több országában zajló határokon átnyúló szállításokban.