Történelem és jövőkép

Kemsei Zoltán   ·   2013.02.06. 18:56
00

A sötét fellegek elmúlni látszanak a magyarországi kisvasutak egéről, legalábbis ami a 2010-es mélypont után folyamatoan emelkedő utasszámokat és az üzemeltetésre fordított lelkességet illeti. Csömödér, Királyrét, Nagybörzsöny, Hortobágy és a Mátravasút képviselői mind arról számolhattak be, hogy most már a pályafelújításon és a jármű-korszerűsítésen, -beszerzésen legyen a hangsúly, utas akad.

Haladjunk időrendben, hisz a magyar vasúttörténetnek nincs olyan éve, amikor egy-két jeles évforduló ne lenne. Idén a kisvasúti dízelesítési program befejezésének félévszázados jubileumát üljük, a találkozó vasúttörténeti előadásai is ennek jegyében hangzottak el. Malatinszky Sándor a motorkocsiüzem bevezetését ismertette, Balogh Imre a népszerű C-50-esről és elődeiről tartott előadást. Szécsey István beszámolójában a Ganz kisvasúti járműgyártásáról beszélt, az 1928-as kecskeméti személykocsiktól az ötvenes évek exportjárműveiig.

Balról: Bilibók Ágoston (Gyimesbükk), a talkálkozó díszvendége, Gáspár János, a Magyar Közlekedési Közművelődésért Alapítvány elnöke, és Chikán Gábor, a találkozó moderátora<br>(a szerző felvételei)

Halász Zsolt a Magyar Fejlesztési Bank képviseletében a kisvasutak népszerűsítéséért folytatott kampány részleteiről beszélt. Elmondta: a bank (azaz az állami erdészetek) kezelésében levő kisvasutak mintegy 200 millió forint veszteséget termelnek évente, ezt elsősorban a vasutak és a kapcsolódó programok fejelsztésével lehet csökkenteni. A Magyar Turizmus Zrt-vel közösen indították el a Kisvasútra fel! programot, amelyben a facebookos fotópályázatoktól az iskolai vetélkedőkig sok vasútnépszerűsítő és utascsalogató rendezvényt tartottak. Az egyes kisvasutak napjain túl országos kisvasúti napot is hirdettek 2012. szeptember 8-ra, aznap a királyréti kisvasút háromezer utast szállított.

A legnagyobb utasszámnövekedést 2010 óta a gyöngyösi Mátravasút produkálta, hála a Gyöngyi gőzmozdony újbóli üzembe helyezésének, a Lajosháza–Szalajkaház szakasz újjáépítésének és az ütemes menetrend bevezetésének. A többi kisvasút (Csömödér, Hortobágy, Királyrét, Nagybörzsöny) is hasonló kellemes gondokkal küzd. Az utasszám a kapcsolódó programoknak is köszönhetően örvendetesen emelkedik, az energiát most már a pálya és a járművek felújítására, új járművek beszerzésére kell fordítani. Nagybörzsönyben és Csömödéren egy-egy kisebb szakasz újult meg, a hortobágyi kisvasút pályaállapotai viszont a csatorna töltésének állagmegóvása híján katasztrofálisak.

Népes közönség gyűlt össze a találkozón

Újabb és újabb járművekre, a meglevők korszerűsítésére lenne szükség. Gemencen forgalomba állt a jelentősen átépített C50-es mozdony, a szombathelyi MÁV Vasjármű Kft.-nél már a harmadik Mk45-ös gép kap új szívet, hogy aztán hamarosan forgalomba állhasson a Széchenyi-hegyi Gyermekvasúton. Nagy dobásra készülnek Királyréten: jelenleg készül Magyarország első, tisztán zöld energiával működő kisvasúti motorkocsija.

A balatonfenyvesi kisvasút körül fel-felcsapnak néha a hullámok. Szó volt egy időben arról, hogy egy civil szervezet veszi át az üzemeltetését, ám Schulek Tibor, a MÁV-Start értékesítési koordinációs vezetője azonban a társaság nagyívű terveiről számolt be. Elsősorban itt is a kapcsolódó tursiztikai létesítményeken (turistautak, kulcsosház, madárfigyelő pont, kenutúrák a Nagy-Berek csatornáin) szeretnének javítani, de szóva került a csisztai vonalszakasz újbóli megnyitása is – ez utóbbi még a jövő zenéje.

Bodrogközi Gábor elnök (Kisvasutak Baráti Köre) megnyitója

A MÁV két, már bezárt kisvasúti hálózatát (Kecskemét, Nyíregyháza) jelenleg az Élő Mini Világ Alapítvány próbálja megmenteni. Jelenleg a vagyonátadással kapcsolatos jogi kérdéseken van a sor, az iratok a Nemzeti Vagyonkezelőnél vannak. A MÁV Zrt. mindkét kisvasút telephelyének őrzéséről gondoskodik, ám a 2012-es kisvasúti napokat vonatozás nélkül kellett megtartani.

A külföldi kisvasutakkal kapcsolatban először Pandula József, a Stadler Trains Magyarország Kft. vezélrigazgatói tanácsadója ismertette a cég keskeny nyomközű (Svájcban ezek a vasutak túlnyomórészt fővasúti személy- és áruforgalmi szerepet is betöltenek) járműgyártását, kiemelve, hogy jelenleg Európában a Stadler az egyetlen cég, amely fogaskerekű vasúti járműveket is készít. Ezenkívül bemutatót láthattunk a kassai gyermekvasútról (külön kiemelve Kassa idei, Európa kulturális fővárosa címét), majd Karel Beneš tartott beszámolót a csehországi kisvasutak fejlesztéseiről, idei terveikről.

A kassai gyermekvasút bemutatása, Karel Beneš tolmácsolásával

Kapcsolódó hírek