Történelmi bevetés: először harcolt, sőt, bombázott a Raptor
Megtörtént az egyik legfejlettebb, ötödik generációs harci gép első éles bevetése, de nem az eredeti szerepkörében. Az amerikai légierő szóvivőjének bejelentése szerint kedden, az Iszlám Állam elleni akciók egyikeként F-22-es vagy F-22-esek sikeres bombatámadást hajtottak végre az egyik szíriai célpont megsemmisítésére. A hír azért fontos fejlemény a katonai repülés területén, mert a Lockheed Martin alacsony észlelhetőségű harci gépe, az első csapatszolgálatba állított ötödik generációs repülőgép, minden idők legdrágább eszköze a vadász/vadászbombázó kategóriában, eddig még nem szerepelt éles harci helyzetben. A típus ráadásul korábban igen sok kritikát kapott, amiért az értékes repülőgép más konstrukciókkal ellentétben nem multifunkcionális, hanem csak légifölény-vadászként használható.
Korábban persze bőven voltak már hírek arról is, hogy a gép fegyverzetébe megkezdték a földi csapásmérésre alkalmas eszközök integrálását, de a bejelentés homályban hagy izgalmas részleteket, például hogy az első alkalommal élesben milyen csapásmérő eszközt használt az F-22-es. Az Aviation Week szerint ötszáz kilós JDAM-bombákat vagy ennél jóval könnyebb, kis átmérőjű fegyvert, mindenképp olyat, amely elfér a gép belső fegyverterében, tehát nem kell a szárnyakon lévő felfüggesztési pontokat használni, amelyek láthatóvá tennék a gépet a radaroknak. A belső fegyvertérnek köszönhetően a harci övezetbe való behatoláskor a gép továbbra is alacsony észlelhetőségű marad, és csak a fegyvertér ajtajának nyitásakor nő meg a radarkeresztmetszete, de csak egy-két másodpercre.
A bombavetést a korábbi kísérletek kiszivárgott adatai szerint bőven 15 ezer méteres magasság felett és bőven hangsebességen túl mozogva is végrehajtotta a teszteken, a célponttól viszonylag távol, amelyet a gép rendkívül fejlett szenzor-rendszere tesz lehetővé A nagymagasságú bevetés pedig azután történhetett meg, hogy tavaly feloldották a gép magassági bevetéseire vonatkozó tilalmat, mert sikerült biztonságossá tenni a gép létfenntartó rendszerét, amelynek problémái néhány éve egy F-22-es elvesztéséhez, több pilótánál hipoxia-tünetekhez vezetett, rendszerint nagy magasságban nagy túlterheléssel való repülések során.
Ugyancsak nem szól a bejelentés arról, hogy egy vagy több Raptor hajtotta-e végre a bevetést, a szóvivő többes számban beszél pilótákról, és ez arra utalhat, hogy nem egy géppel, sőt, talán nem egy hullámban támadtak az amerikaiak. Azt sem tudni, vajon hol szállt fel a gép, vagy hol szálltak fel a gépek, többszörös légitankolással hazai bázisról repültek-e a hadszíntérig, vagy valahol a közelben létesítettek a számukra megfelelő bázist a bevetésekhez, (Abu Dhabiban az al-Dhafra támaszpontra már korában települtek Raptorok). Az előző verzióra utal, hogy a szóvivő szerint a bevetés „számos órán át” tartott.
A lehetséges forgatókönyvek egyike szerint egyébként valójában az F-22-es mindkét szerepkörében debütált, mert mielőtt bevetette volna a maga fegyverzetét, a légicsapás-hullámokban részt vevő többi gép behatolását vadászként fedezte, majd miután a maga csapását elvégezte, ismét fedezte a támadók távozását.
Feltételezések szerint az F-22-esek bevetését a fejlett szíriai légvédelem indokolta, az elmúlt évek „aszimmetrikus” konfliktusai során ilyesmivel nem kellett az amerikaiaknak számolniuk, de most szükség volt a gép különleges adottságaira, az alacsony észlelhetőség mellett az utánégető nélküli tartós szuperszonikus repülésre különlegesen nagy magasságban. A földi csapásmérő képességet a 187 példányt számláló Raptor-flottának becslések szerint a felénél építették már ki.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!