Történelmi bevetés: először harcolt, sőt, bombázott a Raptor

iho   ·   2014.09.24. 08:45
cim2

F-22-es nyitott, de üres fegyvertérrel

Megtörtént az egyik legfejlettebb, ötödik generációs harci gép első éles bevetése, de nem az eredeti szerepkörében. Az amerikai légierő szóvivőjének bejelentése szerint kedden, az Iszlám Állam elleni akciók egyikeként F-22-es vagy F-22-esek sikeres bombatámadást hajtottak végre az egyik szíriai célpont megsemmisítésére. A hír azért fontos fejlemény a katonai repülés területén, mert a Lockheed Martin alacsony észlelhetőségű harci gépe, az első csapatszolgálatba állított ötödik generációs repülőgép, minden idők legdrágább eszköze a vadász/vadászbombázó kategóriában, eddig még nem szerepelt éles harci helyzetben. A típus ráadásul korábban igen sok kritikát kapott, amiért az értékes repülőgép más konstrukciókkal ellentétben nem multifunkcionális, hanem csak légifölény-vadászként használható.

Korábban persze bőven voltak már hírek arról is, hogy a gép fegyverzetébe megkezdték a földi csapásmérésre alkalmas eszközök integrálását, de a bejelentés homályban hagy izgalmas részleteket, például hogy az első alkalommal élesben milyen csapásmérő eszközt használt az F-22-es. Az Aviation Week szerint ötszáz kilós JDAM-bombákat vagy ennél jóval könnyebb, kis átmérőjű fegyvert, mindenképp olyat, amely elfér a gép belső fegyverterében, tehát nem kell a szárnyakon lévő felfüggesztési pontokat használni, amelyek láthatóvá tennék a gépet a radaroknak. A belső fegyvertérnek köszönhetően a harci övezetbe való behatoláskor a gép továbbra is alacsony észlelhetőségű marad, és csak a fegyvertér ajtajának nyitásakor nő meg a radarkeresztmetszete, de csak egy-két másodpercre.

A Raptor a maga hagyományos elfogóvadász-szerepkörében

A bombavetést a korábbi kísérletek kiszivárgott adatai szerint bőven 15 ezer méteres magasság felett és bőven hangsebességen túl mozogva is végrehajtotta a teszteken, a célponttól viszonylag távol, amelyet a gép rendkívül fejlett szenzor-rendszere tesz lehetővé A nagymagasságú bevetés pedig azután történhetett meg, hogy tavaly feloldották a gép magassági bevetéseire vonatkozó tilalmat, mert sikerült biztonságossá tenni a gép létfenntartó rendszerét, amelynek problémái néhány éve egy F-22-es elvesztéséhez, több pilótánál hipoxia-tünetekhez vezetett, rendszerint nagy magasságban nagy túlterheléssel való repülések során.

Ugyancsak nem szól a bejelentés arról, hogy egy vagy több Raptor hajtotta-e végre a bevetést, a szóvivő többes számban beszél pilótákról, és ez arra utalhat, hogy nem egy géppel, sőt, talán nem egy hullámban támadtak az amerikaiak. Azt sem tudni, vajon hol szállt fel a gép, vagy hol szálltak fel a gépek, többszörös légitankolással hazai bázisról repültek-e a hadszíntérig, vagy valahol a közelben létesítettek a számukra megfelelő bázist a bevetésekhez, (Abu Dhabiban az al-Dhafra támaszpontra már korában települtek Raptorok). Az előző verzióra utal, hogy a szóvivő szerint a bevetés „számos órán át” tartott.

A lehetséges forgatókönyvek egyike szerint egyébként valójában az F-22-es mindkét szerepkörében debütált, mert mielőtt bevetette volna a maga fegyverzetét, a légicsapás-hullámokban részt vevő többi gép behatolását vadászként fedezte, majd miután a maga csapását elvégezte, ismét fedezte a támadók távozását.

Raptorfészek egy támaszponton: nem tudni, hol volt a bevetés bázisa

Feltételezések szerint az F-22-esek bevetését a fejlett szíriai légvédelem indokolta, az elmúlt évek „aszimmetrikus” konfliktusai során ilyesmivel nem kellett az amerikaiaknak számolniuk, de most szükség volt a gép különleges adottságaira, az alacsony észlelhetőség mellett az utánégető nélküli tartós szuperszonikus repülésre különlegesen nagy magasságban. A földi csapásmérő képességet a 187 példányt számláló Raptor-flottának becslések szerint a felénél építették már ki.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek