TUI: tömeges pilóta-betegség és átalakulás

iho   ·   2016.10.07. 11:15
cim

Valószínűleg teljesen leáll pénteken Európa egyik legnagyobb nyaralójáratokra szakosodott légitársasága, a TUIfly: a repülő állomány jelentős része ugyanis beteget jelentett azután, hogy kiderült, igazak a hírek, a céget összevonják az Etihad csoport tagja, az Air Berlin chartereket fenntartó részével, és egy új, Etihad vezette holding keretében működtetik tovább. Az intézkedés és az ezt kísérő leállás Németországból, Svájcból és Ausztriából induló és oda érkező nyaralójáratokat érinti, és az Etihad, illetve a TUI szerint ütőképes céget hozna létre a német nyelvterületen a leisure-üzletágban.

Az Air Transport World úgy tudja, hogy a holding központja Ausztriában lenne, az Etihad és a TUI egyaránt csaknem 25-25 százalékban tulajdonolná a céget, a maradék ötvennél kicsivel több részt egy osztrák alapítvány kapná, annak érdekében, hogy az osztrák többség megmaradjon és így érvényes legyen továbbra is a TUIfly összes jogosítása.

(fotók: TUI Group)

A még nevenincs új holding mint légitársaság harminc, eddig főképp charterezésre használt gépet kapna az Air Berlintől, köztük azt a tizennégy Boeing 737-est, amelyeket az Air Berlin „wet-lease” formában használt, vagyis személyzettel együtt bérelt a TUI-tól. Huszonhét ugyancsak 737 NG repülne még, amely jelenleg is a TUIfly színeiben dolgozik, és tizenhét A320-as, amelyek eddig az Air Berlin osztrák leányvállalata, a FlyNiki flottájában repültek.

A megállapodást megelőző hírek hatására a TUIfly jónéhány dolgozója már a hét elejétől távol maradt a munkájától.  A pénteki teljes leállás száznyolc járat törlését jelenti, mindegyik Németországból indulna, vagy oda érkezne az üdülőhelyekről. Csütörtökön a tervezett százhét járatból csak negyvenhetet teljesített a társaság.

Az ATW szerint az alapos átalakítás oka egyebek mellett az, hogy miközben a TUI turista utasai egyre nagyobb számban távoli desztinációkra, például főképp Ázsiába repülnének, addig a TUI nem rendelkezik nagyhatótávolságú gépekkel. Az Etihad flottája viszont kifejezetten szélestörzsű, interkontinentális vonalak repülésére alkalmas típusokból áll, vagyis az átalakulás után a TUI konszern mint utaztató cég által szervezett távol-keleti és hasonlóan messze eső célpontokra az Etihad gépei repülnek majd a TUI szervezte utasokkal.

A munkavállalóknak írt levelében a TUIfly felügyelő bizottságának elnöke arra emlékeztetett, hogy a TUI Deutschland túlkapacitással működött, és olyan költségstruktúrával, ami jelentősen meghaladta a piaci árakat, ezért a cég kínálatához képest a konkurencia olcsóbb utakat tudott ígérni. Henrik Homann szavai világossá teszik a pilóták aggodalmainak okát is, tehát a „megfelelő költségstruktúra” félelmeik szerint alacsonyabb béreket és/vagy juttatásokat jelent az új felállásban.

Az új holding ugyanakkor megoldás lehet a veszteséges az Etihad többségi tulajdonában lévő Air Berlin gondjaira is, azután hogy a légitársaság negyven gépének már találtak helyet: mint portálunk is hírül adta, a keskenytörzsű Airbusokat a Lufthansa-csoport veszi bérbe, megintcsak személyzetekkel együtt.

Ami a TUI csoport többi, Németországopn, Ausztrián és Svájcon kívül működő társaságait illeti, ezek továbbra is külön és saját flottájuk megtartásával működnek a későbbiekben is, tehát a brit Thomson Airways hatvanhárom, a svéd TUIfly Nordic nyolc, a TUI Airlines Belgium huszonegy, a holland TUI Airlines tíz, és a francia Corsair International hét géppel repül tovább.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek