Lufthansa-lépések, Ryanair-reakció
A Lufthansa két, egymással nyilván összefüggő bejelentése kavarta meg az európai légiközlekedés vizeit: az egyik, hogy a német csoport teljesen felvásárolja a Brussels Airlines papírjait, vagyis azt az ötvenöt százalékot, ami még nem volt a birtokában; a tranzakciót 2017 elejére hajtják majd végre. A másik: a Lufthansa negyven repülőgépet vesz lízingbe saját diszkont leányvállalata, az Eurowings, illetve a csoport egy másik tagja, az Austrian Airlines részére az Air Berlin légitársaság-csoporttól.
A cél mindkét döntés esetében egyértelműen az Eurowings megerősítése, amely jelenleg összesen kilencven repülőgépet üzemeltet, és a lízingelt gépek közül harmincöt gazdagítaná tovább a flottáját. A megállapodás szerint a bérlés az úgynevezett wet lease formula lenne, ami azt jelenti, a gépekkel együtt megy át az Eurowings hálózatához a repülőszemélyzet is. A gépek közül huszonkilenc A320-as, tizenegy pedig a rövidebb törzsű A319-es. Vagyis miután a Lufthansa-csoport most ősszel végleg elbúcsúzik a keskenytörzsű Boeingoktól, a bérléssel a keskenytörzsű Lufthansa/Eurowings/Germanwings flotta a regionális típusokat (CRJ) leszámítva teljesen típusazonos lesz, ami nagy előny az üzemeltetésnél.
Az öt Austrian-gép a légitársaság bécsi pozícióit erősíti, míg a többit hét európai repülőtérre telepíti az Eurowings.
A hír előzménye egyébként a másik oldalról az volt, hogy a gazdasági bajokkal küszködő Air Berlin, amely az elmúlt három évben 1,2 milliárd eurós veszteséget hozott össze, ennek a negyvenes gépleépítésnek a tervét már napokkal korábban nyilvánosságra hozta, és már akkor lehetett hallani arról, hogy az utasszállítókat az Eurowings veszi bérbe. Az Air Berlin saját túlságosan gyors növekedésének lett az áldozata, hangzottak a hírek, és ennek a terheit jelentős részben az anyavállalat, az Etihad kellett, hogy fedezze.
Az Eurowings nem más, mint magának a Lufthansának az európai hálózata, diszkont modell szerint átszervezve: a légitársaság összes kontinensen belüli járatát, kivéve a frankfurti, müncheni és hamburgi főközpontok vonalait, az Eurowings repüli. A társaság alapvetően tehát az olcsóbb üzemeltetéssel fenntartható low-cost üzleti modell szerint működik, ami azonban az újabb módosítások szerint az utasoknak lehetővé teszi akár az economy- vagy business-jellegű kiszolgálást is, ugyanazon a járaton, megfelelő plusz pénzért.
A Lufthansa az Eurowings távlatait eleve úgy határozta meg, hogy Európa harmadik legnagyobb diszkont társasága legyen a Ryanair és az easyJet után. Ez a most bejelentett bővítéssel jövőre meg is valósul, ugyanis valószínűleg a teljesen a Lufthansa tulajdonába kerülő Brussels keskenytörzsű gépei is az Eurowings hálózatát gazdagítják, vagyis további huszonkilenc A320-as és 319-es (a kilenc Avrót időközben fokozatosan kivonják). A kilenc szélestörzsű, nagy hatótávolságú A330-as viszont továbbra is intenzíven repüli majd azt az afrikai hálózatot, amit a Brussels a belga hagyományoknak megfelelően fenntartott, de amerre a Lufthansának nem volt erős a jelenléte.
Hogy a Brussels mindemellett megmarad-e olyan önálló légitársaságként, mint az Austrian és a Swiss, az a mostani közleményből nem olvasható ki igazán pontosan, gyanítható, hogy nem. A Lufthansa közleményének megfogalmazása kicsit homályosan úgy szól, hogy a német cég keresi a lehetőségeit annak, hogy a Brussels arculatából, brandjéből „valamennyi” megmaradjon.
Érdekes, hogy a Reuters beszámolója szerint a bejelentés, a jelentős terjeszkedés híre nem okozott túl nagy lelkesedést egyelőre a befektetők körében, a Lufthansa-részvények árfolyama négyéves mélypontra esett. A hírügynökség megszólaltatott egy független szakértőt, aki úgy véli, nem biztos, hogy ez a lépés nagyobb profitabilitást kölcsönöz a Lufthansának, és a német csoport továbbra is nagy nyomás alatt építkezik, mégpedig az európai piacvezető diszkont rivális, a Ryanair felől.
O’Leary Ryanair-vezér egy koppenhágai rendezvényen a Lufthansa lépését éppenséggel mint a Ryanair számára nyílt új lehetőséget taglalta: az Air Berlin kikapcsolásával a németországi reptereken csökken a társaságok közti versenyhelyzet, ezt viszont a légikikötők épp azzal egyenlítenék ki, hogy a konkurenciát, vagyis a Ryanairt bátorítanák új járatok nyitására.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!