Tüntetések a fedélzeten, az FAA figyelmezteti a Trump-híveket

iho/repülés   ·   2021.01.12. 09:00
Clipboard04

A leköszönő elnök a váltás napjára inkább Skóciába repülne egy Air Force 757-essel, a sajátjához hajtóművet keresnek: nem volt karbantartás, minek, ha úgysem használta volna 2025-ig...

Aggódnak az amerikai légitársaságok, mert a Capitolium ostroma előtt, de utána is, sok járaton történtek „szabályellenes cselekedetek”, amit úgy lehet érzékletesen lefordítani, hogy bizonyos járatokon körülbelül olyan volt a hangulat, mint amikor drukkerek igyekeznek focimeccsre a buszon. Csakhogy az utasok „nem megfelelő” viselkedése egy repülőgép esetében egészen másképp esik a latba, repülésbiztonsági kérdés. A beszámolók szerint a maszkok nem viselése a legenyhébb volt, amit olykor egy-egy járaton tapasztaltak. A történtek nyomán a nagyobb légitársaságok közül az American alkoholtilalmat rendelt el a fedélzeten a washingtoni vonalakon.

Egy járat kivetített Trump-bannerrel és dühödt utasokkal

A légügyi hatóság bejelentette, 35 ezer dollárnyi büntetés, illetve börtön vár azokra, akik megszegik a szabályokat és veszélyeztetik a repülés biztonságát, erre az FAA a közösségi oldalakon is felhívta a figyelmet, az amerikai légiutaskísérők egyik szervezete pedig a fedélzeti demonstrációk repülésbiztonsági kockázataira emlékeztetett, és zéró toleranciát követelt a nehezen megfékezhető utasokkal szemben, valamint azt, hogy az ostrom azonosított résztvevőit tiltsák el a repüléstől.

Az Alaska Airlines máris megtette a maga első lépését, és tizennégy utast eltiltott a társaság járatairól, akik nem viseltek maszkot és durván, agresszíven viselkedtek, a fedélzeti személyzettel szemben is. Az American egyik pilótája azzal fordult az utasaihoz egy Washington–Phoenix repülés során, hogy ha nem hagyják abba a „balhét”, leszáll valahol Kansasban és mindenkit kiszállít. Amikor a politika valóban felköltözött a fedélzetre: egy Delta-járaton a Trump-párti utasok „Áruló, áruló” – kiáltásokkal megpróbálták megtámadni az ugyanazon a gépen utazó Mitt Romney szenátort, akit a személyzet gyors beavatkozása mentett meg a súlyosabb atrocitástól.

A légitársaságok és a szakszervezetek az ostromlók letiltását kérik a repülésről

Amiről kevesebben beszélnek itthon is: a Capitolium ostromának előzménye az volt, hogy Trump a választási eredményeket véglegesítő törvényhozási szavazásra Washingtonba szólította a híveit. Az Államok minden részéről utaztak emberek a fővárosba, hogy ott legyenek a demonstráción, ahol Trump maga is felszólalt és az ő bíztatására indultak el a résztvevők a törvényhozás épülete felé. Másnap és harmadnap ugyanez a tömeg szállt ismét buszra, vonatra és sok esetben repülőgépre, hogy hazatérjen. A sajtójelentések szerint helyiek, azaz Washingtonban lakók elenyésző számban vettek részt a tüntetésen, majd az ostromban.

Ugyancsak nem javította a polgári repülés légkörét, hogy a zavargások utáni nap valaki a washingtoni körzeti légiirányítás egyik frekvenciájára belépve azzal fenyegetőzött, hogy egy repülőgép a közeli napokban 9/11 féle módon neki fog repülni a Capitolium épületének.

Az utolsó elnöki repülés Prestwickre? (Fotó: US Air Force)

A hatóságok és a légitársaságok is újabb megmozdulásoktól tartanak, egyrészt az esetleges impeachment nyomán, másrészt a következő „kritikus” időpontban. Trump ugyan bejelentette, hogy magán a huszadikai elnöki beiktatáson nem vesz részt, de nem kizárható, hogy azzal egyidőben ismét tüntetést szervez.

Ennek az az értesülés mond ellent, hogy Trump, utolsó lehetőségként az elnöki flotta használatára, netán inkább elutazik az Államokból a kritikus napon. Glasgow Prestwick repülőtere az amerikai légierő egyik 757-esének érkezéséről kapott értesítést január 19-ére, ilyen gépet használ például az alelnök vagy a külügyminiszter, a First Lady, de olykor maga az elnök is, ha például rövidebb utakra indul, vagy más okokból nem veszi igénybe a flotta 747-eseinek valamelyikét. Skóciában van Trump egyik kedvelt golfközpontja, azonban a skót főminiszter felszólította őt, hogy ezen a napon ne jöjjön Skóciába.  

Az egyik hajtóművet le kellene cserélni, hogy a gép átrepüljön karbantartásra

Ami Trump saját 757-esét illeti, amit nyilván január huszadikát követően használ majd, a gépről az utolsó információ december elején az volt, hogy az N757AF hajtóművet keres. A gép 2019 óta a New York-i Stewart repülőtéren parkol, és Trump nem költött a karbantartására, merthogy ugye legkorábban 2025-ben lesz szüksége rá... Egy hónappal ezelőtt mégis beindult volna a műszaki előkészítés, amihez azonban Louisianába, Lake Charles repülőterére kell, hogy a gép átrepüljön, ott hoznák ismét repülőképes állapotba. Közben azonban a hajtóművek egyikének lejárt az üzemideje. Amit keresnek, az egyetlen ciklusra egy másik RB211-es az átrepüléshez. A jelek szerint még nem sikerült összehozni az utat, mert a követő rendszerek szerint a 757-es az elmúlt hónapban nem volt a levegőben. De hogy a helyreállítására az első lépések már a múlt hónapban megtörténtek, értékelések szerint azt jelenti, hogy Trump azért mégis számított a vereségre.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Katonai repülés

Elment az utolsó Puma is

MTI/iho   ·   2021.01.24. 09:10

Végső búcsút vettek szombaton Budapesten a 97 esztendős korában, december 30-án elhunyt Frankó Endre nyugállományú főhadnagytól, aki a legendás 101. Puma Honi Légvédelmi Vadászrepülő Osztály utolsó, harcban is bevetett pilótája volt.