Typhoon legóból, igazi gépek földön és levegőben – galéria!

Kelecsényi Krisztián   ·   2014.07.06. 08:45
cim

Dánia Európa jómódban élő országaihoz tartozik. A minimálbér átszámítva 668 ezer forint. Az árak is hasonlóak. A dánok általában nagydarab emberek, akik nem vetik meg halak mellett a nehezebb ételeket, sülteket, krumplit és persze a sört. A kenyerük is az északi népekéhez hasonló nehéz barna magvas étel. Az ország nyugodt és emberléptékű tájain lassan csordogál az élet.

Mint a NATO tagok nagy többsége, az 1970-es években ők is a General Dynamic (ma Lockheed Martin) F-16-os vadászbombázóját választották fő harci típusnak. Bár a Vipert még gyártják, és a dánok is folyamatosan korszerűsítik a gépeiket, de a váltótípus kiválasztása küszöbön áll. Dánia is benne van az F-35 programban, ami valószínűsíti, hogy a Lockheed alacsony észlelhetőségű típusa a befutó, de a demokráciákban tendert írnak ki és versenyeztetik a típusokat, más országokban persze előfordul, hogy egy magáncég talál Oroszországban három eladható polgári helikoptert a haderő részére.

9 gépes Viper kötelék, nálunk volt 14 Griffből is formáció...<br>Klikkeljen a képre és tekintse meg a szerző fotógalériáját!

Ha már tendert írnak ki, akkor a többi gyártó is sorompóba száll típusaival. A versengő típusok Dánia Karup Repülőbázisán nemzetközi repülőnap keretében be is mutatkoztak a helyi közönségnek és döntéshozóknak. Az országban 1959-től vannak nyílt napok és nemzetközi repülőesemények, utoljára 2005-ben volt Karupban repülőnap.

Az LM F-35 Lighning II. bemutatkozása az Egyesült Királyságban lesz, de 1:1 arányú mock-upja látható volt itt is, sőt, a nagyérdemű be is ülhetett a pilóta helyére. Külön bemutatták a hajtómű élethű makettjét. A gyártó több tízezer F-35 sapkát, táskát és pólót is elosztogatott némi marketingként.

Az F-35 mellett, amelynek a beszerzési költsége a legmagasabb, és kérdéses, hogy képességeire szükség lesz-e a dánoknak, a konkurens amerikai cég, a Boeing is megjelent. Az F/A-18 Superhornet (és talán a Silent Hornet) is felajánlásra került. Itt már valódi harci madarak is voltak. Az amerikai haditengerészet és a tengerészgyalogság egy-egy gépe dinamikus bemutatót tartott. Európát is két meghívott típus képviselte. A z Összeurópai vadászt egy olasz és két brit példány képviselte a statikus soron, dinamikus bemutatót a Luftwaffe EF2000-e tartott. Mivel Dánia a Legoról is híres, természetesen egy Lego Eurofighter is megtekinthető volt.

Veszedelmes lego-Eurofighter...

A Saab is két statikus példánnyal készült. A svédek madara hajó elleni rakétákkal és póttartállyal felszerelve volt a statikus bemutatón, és demót is repültek egy Charlie példányal. Hazánkat pedig a 42 Delta képviselte három póttartállyal. A mi Griffünk nem Kecskemétről, hanem Schleswig/Jagelből repült át, amely a NATO Tiger Meet-nek adott otthont 2014-ben. A franciák? Nos, semmi, mert a Dassault-t nem kérte fel ajánlattételre Dánia. A Rafale valamiért nem kell Dániának.

Ha már repülőnap, akkor a hazaiak kitettek magukért. A védelmi erők felvonultatták szinte minden típusukat. A helikoptereket tekintve, az EH101Merlin amely csak álom lenne Magyarországon, az AS550 Fenec és a tengerészet Lynx Mk90B forgószárnyasai legalább tucatszor alkottak Balbót és húztak el a beton felett, a Baby Blue kötelék Saab T-17 Supporter iskolagépeivel.

...és a nem-lego Eurofighterek a betonon

A nagyobb vasak között kilencgépes F-16 áthúzás, majd repülőtér „támadásaképp” képességbemutató és szóló is szerepelt. A dánok C-130 Herkulese 192 infracsapdáját lőtte ki egy emelkedő forduló közben. A cseheket statikusan és dinamikusan is az L-159 Alca képviselte, amelyből Irak talán a cseh Mi-helikopterekkel árukapcsolásban vásárol. Albatrossal repültek a litvánok is, a német hadsereg pedig Bo-105-rel mutatkozott be. A finnek F/A-18-a is megmutatta, hogy a Szuper Lódarázs mellett a régebbi rovarnak is van keresnivalója a levegőben. britek egy E-3 Légtérellenőrzője is áthúzott a repülőtér felett.

Dánia veterán gépei között a Chipmunk, az An-2, egy L-29 Delfin, a Fouga Magister, egy DC-3 és egy Piper Cub L4 mutatta be, hogy nem csak jelene, hanem múltja is van a repülésnek. A helyi gyártású KZ II Trainer, KZ III, KZ IV mentő, és a KZ VIII műrepülőgép nem tartozik az ismert légcsavaros típusok közé. Kötelékekben sem volt hiány, hiszen a Baby Blue mellett a brit Red Arrows, a Lengyel Team Iskry,  a belga Red Devilsh (SF260-as iskolagépekkel) és a walesi Raven (ultralight kategóriás gépekkel) is képviseltette magát.

A statikus soron a helyi repülőgépek között például három J-35 Draken, MiG-17, DA-20 Falcon, AN-26, vagy az Omega DC-10 tankergépe is kiállításra került.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek