Új biodízelüzemre képes motort dobott piacra a Scania
A fuvarozók körében egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik a biodízel iránt, főleg azokban az országokban, amelyek adókedvezményeket vagy egyéb ösztönzőket vezettek be, mint például Ausztria, Svédország és Svájc. A biodízel előállítható a legtöbb növényi olajból, Európában leginkább repce- és napraforgóolajat használnak erre a célra, illetve állati zsiradékból, például halolajból. A háztartási használt olaj szintén szolgálhat alapanyagul.
Kevés kockázat„Az egyik kihívást a viszonylag kiszámíthatatlan politikai döntések jelentik, amelyek a bioüzemanyagok támogatását és adóvonzatát érintik. Viszont egy biodízelüzemű jármű a körülmények változása esetén aránylag könnyen normál dízelüzeművé alakítható” – mondta Daniel Milione, a Scania alternatív üzemanyagokért felelős termékmenedzsere. „Ezáltal ezeknek a járműveknek a beszerzése alacsony kockázattal jár.”
A Scania számításai szerint abban az esetben, ha 100 százalékosan biodízellel üzemel a jármű, a motor teljesítménye legfeljebb 8%-kal csökken. Ugyanakkor minimális üzemanyag- és AdBlue-fogyasztás-növekedésre lehet számítani.
Egyszerű üzemeltetésMindamellett, hogy a bioüzemanyagok használatával akár 66 százalékos CO2-kibocsátás-csökkenést is el lehet érni, használatuk ugyanolyan egyszerű, mint a normál üzemanyagé.
„Számos ország törekszik arra, hogy csökkentse az olajtól való függését, ezért a bioüzemanyagok és a gáz egyre vonzóbb alternatívát jelentenek” – tette hozzá Daniel Milione. „Tisztában vagyunk vele, hogy a globális felmelegedés gyorsabb, mint ahogy azt korábban jósolták. Ugyanakkor a közlekedési szektor nem volt képes mérsékelni a fosszilis üzemanyagok iránti igényét. Muszáj a fenntartható társadalom irányába elmozdulnunk.”
Növekvő biogázpiacA gáz iránti érdeklődés még a biodízelnél is nagyobb. A piacot elsősorban a földgáz rendelkezésre állása és alacsony ára vezérli, ugyanakkor növekvő igény mutatkozik meg a biogáz iránt is. A fosszilis eredetű földgáz használata esetében a CO2-kibocsátás 15–20 százalékkal kevesebb a gázolajhoz képest, ugyanakkor a megújuló biogáz használatával akár 95 százalék csökkenés is realizálható.
Bizonyos előrejelzések szerint 2020-ra a 18 tonna feletti tehergépkocsik ötöde gázüzemű lesz. Az infrastruktúra kiépítésének felgyorsítása érdekében az EU előirányozta, hogy a sűrített földgázt (CNG/CBG) áruló üzemanyagtöltő állomások egymástól maximum 150 kilométerre lehetnek, míg folyékony gáz esetében (LNG/LBG) ez a távolság legfeljebb 400 kilométer lehet.
A technológia azonban önmagában nem feltétlenül döntő érv. Sok múlik a gyártókon és azon, hogy olyan széles körű, egyszerűen használható megoldásokat ajánljanak, amelyeket elfogad a piac. „Az ügyfelek számára a beszerzés és az üzemeltetés során is az egyszerűség a legfontosabb tényező.”
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!