Új év, régi remények: idén hullámvasúton érezheti magát a logisztikai szektor

iho.hu   ·   2025.01.02. 17:00
_log_

Az elmúlt évek folyamatos gazdasági megpróbáltatásai után várhatóan 2025-ben is számos kihívásra kell felkészülnie a logisztikai szektor szereplőinek. A Magyar Logisztikai Egyesület meglátásai szerint a munkaerőpiacon nehézségekre lehet számítani, a csomagszállításban pedig húsz százalék feletti drágulásokra, ráadásul a geopolitika helyzet is okozhat még meglepetéseket.

Megtorpanás várható a logisztikai munkaerőpiacon

Idén fordulat várható a logisztikai szektorban. Az ágazatban kevesebb nyitott pozícióra lehet számítani rövid távon, cserébe viszont azok, akik már ezen a területen dolgoznak, jelentős fizetésemelésre számíthatnak. Sok esetben öt–tíz százalék közötti reálbéremelések várhatók, márpedig ez rövid távon további terheket róhat a logisztikai vállalatokra. Már nem feltétlenül várja a munkavállalókat tárt karokkal a szektor, az üres pozíciók számában csökkenés várható, mindemellett sokkal nagyobb szűréseken mehet át az, aki ilyen jellegű munkát keres.

A hosszú távú trend viszont továbbra is érdemi lehetőségek rejt ezen a területen. Aki hosszú távon gondolkodik logisztikai karrierben, annak érdemes lehet 2025-ben belekezdenie logisztikai képzésbe, logisztikai tudás elsajátításába, a minőségi oktatások manapság jellemzően ugyanis egy évet, vagy akár hosszabb időtartamot is igénybe vehetnek. Később pedig sokkal értékesebbé válhat az a munkaerő, aki nemcsak tapasztalt, de kellő szakismeretekkel is felvértezett, hiszen a munkatapasztalat és a lexikális tudás együttes megléte adhat majd valódi versenyképes piaci ismereteket.

Kétszámjegyű drágulások a csomagszállításban

Jelentős többletköltségek várhatóak a csomagszállítások áraiban. Több szolgáltató is erőteljes áremelést lépett meg már 2024-ben, de az új évben is akad olyan, amelynél akár negyedével is drágábbak lehetnek egyes szolgáltatások, például a Magyar Posta 23 százalékkal emelte a tértivevényes levélküldemények árait. Számos szolgáltatás ára ennél azonban csak kisebb mértékben drágult, és nagyrészt a vállalkozásokra rónak plusz terheket.

A Magyar Posta egy éven belül nem először nyúlt hozzá az áraihoz, ez pedig a különböző webáruházakra, illetve más szolgáltatókra is hatást gyakorolhat. A vállalat bizonyos szolgáltatásai ugyanis egy 2024. március 28-tól érvényben lévő kormányrendelet értelmében minden Magyarországra értékesítő webáruháznak a szolgáltatáskínálatában szerepelnek, mint a termékek kézbesítésére szolgáló lehetőségek. Többek között ezek hatására is drágábbá válhat az, ha 2025-ben online vásárolunk.

A környezetvédelem és a különböző ESG-szempontok

Az olyan logisztikai szempontból is fejlett országoknál, mint Belgium vagy Hollandia, a logisztika a GDP durván 15 százalékát teszi ki. Érdemben kisebb részt képvisel a szektor Franciaországban vagy Lengyelországban, hazánkban pedig jelenleg nagyjából öt–hat százalékos arányban jelenik meg. Magyarország ennek megfelelően logisztikai szempontból még jelentős fejlődés előtt áll. Az ágazat szereplőinek a környezeti hatása ezzel párhuzamosan szintén érdemi, ám az igazi áttörés valószínűleg 2025-ben sem következik be.

A legnagyobb cégeket már kötelező érvénnyel érintő ESG-jogszabályok a logisztikai szereplőket is érdemi teendők elé állítják. Természetesen ők számos további területen is próbálják a javulást elősegíteni, egyelőre azonban jó néhány tényező nehezítheti a dolgukat: a fenntartható csomagolóanyagok terén egyelőre be nem következett jelentős átalakulás, holott a környezetterhelés minimalizálásának igénye jelentőssé vált e téren is. Rendszerint felmerül ugyanakkor az a probléma, hogy a nem újrahasznosítható csomagolóanyagok továbbra is sok esetben jobban védik a termékeket, ráadásul nem egyszer érdemben olcsóbbak fenntarthatóbb társaikkal szemben. A felárat pedig a vevők továbbra sem szívesen vállalják magukra, főleg akkor nem, ha még a megvásárolni kívánt árut sem védi meg hasonló minőségben.

Geopolitikai változások

Az Amerikai Egyesült Államok megválasztott elnökének, Donald Trumpnak a beiktatási ceremóniájára január 20-án kerül sor. Ezt követően számos olyan fejlemény várható, amelyek a logisztikai szektort hazai és világszinten is teendők elé állíthatják a kilátásba helyezett általános vámok bevezetésétől kezdve, az amerikai–kínai kapcsolatok változásán át egészen az orosz–ukrán háború alakulásáig.

Trump beiktatása Magyarország szempontjából kettős helyzetet idézhet elő. Az új vámok kihívásokat, a jó politikai kapcsolatok viszont könnyebb helyzetet teremthetnek számos esetben. Hazánk a német gazdaságtól való erős kitettsége is további próbatételek elé állíthatja a hazai gazdaságot. Mindemellett az európai energiaárak továbbra is magasak, ami Európát termelés szempontjából nehéz helyzetben tartja, ezt pedig a logisztikai szereplők szintén érzik és 2025-ben is érezni fogják.

A globális logisztikát tekintve a Szuezi-csatorna kihasználtsága az elmúlt időszakban több mint ötven százalékkal esett. Számos dél-európai kikötőben hasonló mértékű forgalomcsökkenés, míg több észak-európai kikötőnél érdemi többletterhelés jelentkezett. A vörös-tengeri krízis még nem ért véget, a javulás pedig továbbra is kétséges. A megnövekedett üzemanyag árak és biztosítási költségek további drágulást, a hosszabb szállítási idők viszont késéseket eredményezhetnek az új esztendőben is. A teherhajók globálisan növekvő tranzitideje a romlandó áruk esetén sok esetben alternatív szállítási módokra kényszerítheti a logisztikai szereplőket.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek