Felvirágozhat a kelet-magyarországi logisztika

iho   ·   2025.03.08. 15:00
kamionok

Nyíregyháza, Debrecen és Miskolc térsége új löketet kaphat logisztikai fejlesztések terén, amihez az orosz–ukrán háborús helyzet javulása járulhat hozzá érdemben, de a térségben várható úthálózat-fejlesztések és ipari beruházások szintén a fellendülést támogathatják.

A szomszédos Ukrajnában zajló háborút jelenleg a kiszámíthatatlanság jellemzi, az elmúlt hetekben számos váratlan helyzet rajzolta át a rövid távú jövőképet az orosz–ukrán háborús helyzet alakulását illetően. A közelmúltban többször is belátható távolságon belül került a helyzet javulásának reménye, azonban Donald Trump amerikai és Volodimir Zelenszkij ukrán elnök legutóbbi találkozása nem épp szerencsés irányba mozdította előre a fejleményeket.

Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke szerint Ukrajna háborús helyzete hatással van a hazai gazdaság alakulására, a piaci jövőképek formálására és a logisztikai szereplők várakozásaira is. A béke, de legalább egy érdemi tűzszünet javulást eredményezhetne a kereskedelemben is, a logisztikai szereplők pedig az ukrán határ közelében további potenciált láthatnának.

Amennyiben a helyzet javulásában számottevő előrelépés rövidesen nem történik, akkor is lehetnek azonban logisztikai fejlesztések és fejlődések az ország keleti felében, igaz, várhatóan más intenzitással. A magyar gazdaság egyik kulcságazata ugyanis a logisztika, ennek megfelelően pedig már az elmúlt években is számos jelentős beruházást láthattunk, amelyek a logisztikát szintén érintették Kelet-Magyarországon is.

Számos lehetőség rejlik az ország keleti részében

Az országhatárok közelsége mellett érdemes figyelembe venni az M3-as autópálya fejlesztését, valamint az ahhoz kapcsolódó további gyorsforgalmi útvonalak térnyerését. Ezek a Budapesttől keletre elterülő logisztikai élet fejlődésének egyik hajtómotorját adhatják. A fejlesztések ugyanis a közúti árufuvarozást és a hozzá kapcsolódó logisztikai tevékenységek teljes spektrumát támogathatják. Amennyiben jól használható gyorsforgalmi úthálózat áll rendelkezésre, az ráadásul nemcsak a belföldi, hanem a nemzetközi kereskedelmet szintén támogathatja.

Az MLE-elnöke elmondta, folyamatban van az M30-as autópálya kieső szakaszának helyreállítása. Ennek átadását követően a miskolci térség nemcsak közlekedési, hanem logisztikai szempontból is új erőre kaphat. Például a szlovákiai export-import tevékenységet is érdemben támogathatja, de új raktározással kapcsolatos beruházásokhoz is hozzájárulhat. A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei úthálózat további bővülés előtt áll, hiszen Ukrajnát és Romániát is gyorsforgalmi úton elérhetjük majd a jövőben. Előbbinek logisztikai szempontból nagy jelentősége a szomszédos háborús helyzet javulása esetén várható. Azonban Románia új útvonalon való könnyebb megközelíthetősége már rövidebb távon is pozitív hozadékkal járhat. Mindemellett Debrecent és környékét sem szabad figyelmen kívül hagyni, hiszen az ország második legnépesebb városa, ahol jelenleg is számos fejlesztés zajlik. Ráadásul miután a 4-es főút tervezett fejlesztésével a jövőben kétszer két sávos közúti kapcsolat jön létre Debrecen és Nyíregyháza között, hazánk két nagy városa között a közlekedés és a logisztikai lehetőségek tárháza szintén új szintre emelkedhet, Debrecen és Nyíregyháza együttes lakossága ugyanis önmagában meghaladja a 300 ezer főt.

Amennyiben Debrecen és Nyíregyháza lakosságához még a környező településeket is hozzávesszük, akár közel félmilliós lélekszámról beszélhetünk. Emellett Miskolc és környékének lakossága szintén százezres nagyságot ölel fel. Mindez önmagában pedig már akkora szám, amelyet bizonyos esetekben akár lokális logisztikai megoldásokkal, például kereskedelmi elosztóközpontokkal is érdemes lehet majd jobban kiszolgálni. A területi elhelyezkedésnek és a fejlődő közúthálózatnak köszönhetően pedig nemcsak kelet-magyarországi, de akár nemzetközi logisztikai központok is szép számmal megjelenhetnek majd a térségben.

További dolgozókra van szüksége a logisztikának

Magyarországon a logisztikai ágazatban már most is több százezer ember dolgozik. A szektorban pedig rövid és hosszú távon is hatalmas lehetőségek rejlenek nemzetközi, hazai, de kelet-magyarországi szinten egyaránt. A logisztikai szektor jövőbeni potenciális élénkülése pedig a logisztikai szakemberekre való igényt is folyamatosan támogathatja. Mindezt pedig nemcsak a közúti fejlesztések, de a térségben megfigyelhető ipari beruházások szintén élénkíthetik, utóbbiak ugyanis rendszerint logisztikai munkaerőigényt is teremtenek.

Doór Zoltán arról beszélt, felsőfokú logisztikai ismeretekre, naprakész piaci tudásra egyébként is folyamatos igény mutatkozik. Persze olykor ez élénkebb, néha pedig szerényebb, de a hosszú távú trendek kedvező képet mutatnak. A jó logisztikai menedzserekre, szakemberekre Kelet-Magyarországon: Debrecenben, Miskolcon és Nyíregyházán, valamint ezen városok környékén is szükség lesz. Elég csak azt megvizsgálni, milyen gazdasági beruházások voltak a térségben az elmúlt években, és mekkora volumenű fejlesztések vannak jelenleg is folyamatban vagy tervben. A fejlődést a térségben rendszeresen induló Felsőfokú Logisztikai Menedzser képzések, valamint a helyi felsőoktatási intézmények logisztikai kurzusai is támogathatják.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: MTI/Balázs Attila)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek