Új helikopterek az őszi felhők alatt

Kelecsényi István   ·   2020.10.08. 09:00
DSC_0708m

Már tizenegy H145-ös dolgozik Szolnokon, rendszerben, de még nem hadrendben.

A járványügyi szabályok komoly betartása mellett rendeztek az MH 86. Szolnok helikopterbázison médianapot, statikus és dinamikus bemutatóval a magyar helikopteres fegyvernem jelenéről és jövőjéről. A médianap Koller József dandártábornok, bázisparancsnok előadásával kezdődött, amelyben a Szolnoki repülőtér 80 évének története után a jelenlegi szervezeti felépítés, feladatok, technika, kiszolgáló létesítmények ismertetésével folytatódott.

1939-ben kezdődött meg a repülőtér építése, de 1943-tól a németek, 1944-től a szovjetek vették át az üzemeltetését. 1949-ben indult el a Kilián György Repülőhajózó Tiszti Iskola. 1971-től csapatfelderítők, majd a vegyes szállítóezred települt Szolnokra. 2004-től Magyarország egyetlen helikopteres támaszpontja.

(a szerző fotói)

A helikopterbázis feladata a különféle készenléti szolgálatok biztosítása. Ilyen a légvédelmi készültségi, a légi szállítási a légi sugárfelderítő, légi kutató-mentő és a „Közös Akarat” határvédelmi szolgálat.

A szolgálatokat, a szárazföldi alakulatokkal együttműködő kiképzést, valamint a katasztrófa-elhárítási feladatokat jelenleg Mi-8T/17 közepes szállító és Mi-24V/P harci helikopterekkel, és két AS350B könnyű helikopterrel látják el.

A jövő már a bázison belül található, hiszen az orosz helikopterek váltótípusai közül a megrendelt húsz H145M többcélú könnyű helikopterből tizenegy már hazai földön van. Kettőn a kiképzést hajtják végre a magyar hajózók a gyártónál Donauwörthben. A helikopterek vegyesen érkeztek, érkeznek, tűztámogató változatból idén is jön már 3 darab, valamint két maradék SAR és jövőre két MP-jön, valamint a két jelenelg kinnt használt LUH Egyébként moduláris helikopterekről van szó, tehát akár húsz mentő, vagy húsz felfegyverzett helikopter is lehet belőlük, az átszereléshez persze idő kell, illetve elég felszerelés.

A helikopterekhez infrastruktúra is dukál, ezért amíg az állandó hangárkomplexum nem lesz kész, ideiglenes olasz sátorhangárokat emeltek, amelyek légkondicionáltak. Az ilyen tárolás nem ördögtől való, e sorok írója az olaszországi Ghedi repülőbázison a Tornadó csapásmérő repülőgépeket látta hasonló sátorhangárban tárolni, annyi különbséggel, hogy annak a hajtóműindítások miatt mindkét oldala nyitható volt.

A dinamikus bemutatók megkezdéséig 3937 felszállásból már 1288 óra és 3 perc repülési idővel rendelkeztek a magyar H145M-ek, de ennek ellenére még csak rendszerben, de nem hadrendben állnak a helikopterek, hiszen a combat ready (vagyis hadrafoghatóság) eléréséhez még jóval több gyakorlásra van szükség. Közel száz műszaki, technikus és helikoptervezető kapott már az új technikára átképzést.

2023-tól érkeznek a nagyobb vasak, a H225M közepes többcélú helikopterek, amelyek már CSAR (harci kutató-mentő) feladatokra is alkalmasak, és jobban terhelhetőek, több élőerőt hordozhatnak.

A bázis merevszárnyú Zlin 242L és 143LSi típusú kiképző repülőgépeivel egyrészt a NTFC-nek képez alapfokon repülőgép vezetőket, illetve két éve elindult a Közszolgálati Egyetemen is a légijármű vezető szak, és az ott képzett repülőgép- és helikoptervezetők is itt kapják meg az alapokat. Erre kiválóan alkalmas a két AS.350B könnyűhelikopter is.

Az előadás után a statikus bemutatóra kiállított H145M, Mi-24P, AS.350B és Zlin 242L típusú repülőeszközöket lehetett megtekinteni, majd egy a típusokból álló vegyeskötelék húzott át a Szolnoki beton felett. A kötelékből kiválás után minden típus némi demó programot is repült, az igazi őszi, felhős időjárásban. A leszállások után egy meglepetés még hátravolt. A leszállított H145M helikoptersort is meg lehetett fényképezni, annyi korlátozással, hogy a vezetőfülke vezérlőelemeit nem volt szabad lencsevégre kapni.

A médianap végén Koller József dandártábornok, és a Kilián Nándor vezérőrnagy, a Légi Haderőnem szemlélője (kvázi a repülőcsapatok parancsnoka) válaszolt az újságíró kérdésekre.

Sok pénz, sok helyre folyt az elmúlt években. Az azonban biztos, hogy a H145M és H225M helikoptere fordított összegek megtérülnek, hiszen egyrészt fél évszázados technikát váltanak fel, másrészt a csupasz vas helyett képességcsomagot szereztünk be: moduláris forgószárnyasok, kiképzés, és terméktámogatás. A H145M program valószínűleg sikeres lesz a Magyar Honvédségnél.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek