Új konstrukciójú lengéscsillapító típuscsalád kifejlesztése és adaptálása a vasút számára a közel 150 éves Kárászy cégnél

iho/vasút   ·   2021.07.14. 18:10
00_karsus

A Kárászy Kft. 1872-ben alapított régi családi vállalkozás. Kezdetben lovaskocsi-, majd autórugókat gyártottak, de az 1960-as évektől a lengéscsillapítók váltak fő profiljukká. Évekig csak felújítottak, de a rendszerváltás után lehetőségük volt a fejlődésre és a nemzetközi nyitásra is. Mostanra Magyarország vezető lengéscsillapító gyártójává nőtte ki magát a cég. Jelenleg két területre készítenek nagyszériában lengéscsillapítókat: vasúti járművekhez és haszongépjárművekhez. Termékeik mindegyike saját tervezésű és felújítható, hosszú élettartamú gépelemek.

2018 év elején a cég elnyerte a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által kiírt innovációt támogató pályázatot, „Új konstrukciójú lengéscsillapító típuscsalád kifejlesztése és adaptálása a vasút számára” címmel. A fejlesztés során alapvető követelményként tűzték ki a cég mérnökei maguk elé a környezetbarát újrahasznosítható konstrukció megalkotását, valamint a gyártási folyamatokba is bevontak környezetbarát technológiákat.

Napjainkban a vasútijármű-üzemeltetők legjellemzőbb igénye a nagysebességű vasútvonalak kiépítése és a hozzá tartozó nagysebességű járművek beszerzése. Így a vasútijármű-gyártók részéről megnövekedett a kereslet olyan lengéscsillapítók iránt, amelyek képesek a nagysebességgel járó extrém igénybevételnek hosszútávon és megbízhatóan ellenállni, valamint az utasoknak megfelelő kényelmet biztosítani. Ezen igényt felismerve kezdett bele a Kárászy cég – az NKFIH-pályázat keretein belül – két új vasúti lengéscsillapító típuscsalád fejlesztésébe, és születtek meg a K146-os és K147-es rendszerek.

Újrahasznosítható lengéscsillapító matrica

A K146-os típuscsalád lengéscsillapítói a vasúti forgóvázak nagysebességnél előforduló szitáló mozgását hivatottak megakadályozni. Ezt a szitáló mozgást, „kígyózásnak” is szokás nevezni, ezért hívják őket kígyózásgátló lengéscsillapítóknak. A hidraulikus kígyózásgátló lengéscsillapítók karakterisztikájával szemben támasztott alapkövetelmény, hogy a súrlódásos elven működő társaival megegyezzen, kiküszöbölve azoknak a hiányosságait, valamint vízszintesen beépíthető legyen. A K146-os rendszer ezt maradéktalanul teljesíti.

Kárászy - K146-os típuscsalád, kígyózásgátló lengéscsillapító. Külső méretek (Porvédő cső/külső ház): Ø110/Ø100 milliméter; maximális csillapítóerő 0,1 méter/másodpercen: 20 000 N

A K147-es típuscsalád lengéscsillapítóinak tervezésekor, az akár 300 kilométer/óra sebesség felett közlekedő vasúti járműveknek is megfelelő csillapítást biztosítsanak. A nagysebességű járművek esetén a fő probléma az olaj melegedése és ebből fakadóan a viszkozitásának csökkenése, amely a lengéscsillapító csillapítóképességének csökkenését is jelenti, ami nagysebességnél nem engedhető meg. A Kárászy új K147-es szeleprendszere és szerkezete úgy lett kialakítva, hogy kevésbé melegszik, mint társaik és érzéketlenebb a viszkozitás változására, így nagysebesség mellett is szavatolt a működése. A tesztelési folyamat során kiderült, hogy a lengéscsillapítók alkalmasak a nagysebességű üzemállapotra.

Kárászy – K147-es típuscsalád, primer és szekunder lengéscsillapító. Külső méretek (Porvédő cső/külső ház): Ø90/Ø90 milliméter, maximális csillapítóerő 0,1 méter/másodpercen: 10 000 N

A NKFIH-pályázat keretein belül a cég beszerzett a lengéscsillapítók gyártásához szükséges több berendezést. Az egyik ilyen gép, a nagyátmérőjű lengéscsillapítóházak megmunkálására alkalmas CNC eszterga, illetve egy automata hegesztőrobot.

A pályázat zárását követően a Kárászy Kft. megkezdte az újonnan fejlesztett lengéscsillapítók értékesítését. A „nemzetközibb” hangzás érdekében új márkanevet is létrehozott: KARSUS, azaz Kárászy Suspension néven. Magyarország mellett, már több külföldi országban is üzemelnek az új vasúti lengéscsillapítóik: többek közt Bulgáriában, Törökországban sőt Indiában is.

A K147-es konstrukciót is sikeresen továbbfejlesztette a Kárászy és létrehozta a szűk beépítési helyekre ajánlható K148-as típuscsaládot, amellyel teljessé vált a cég kínálata, és minden vasúti járműhöz tud lengéscsillapítót ajánlani.

Kárászy – K148-as típuscsalád, primer és szekunder lengéscsillapító szűk helyekre. Külső méretek (Porvédő cső/külső ház): Ø80/Ø70 milliméter, maximális csillapítóerő 0,1 méter/másodpercen: 6 000 N

(X)

Nyitóképünkön: Első szállítás Törökországba az új típuscsaládok lengéscsillapítóiból

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Vasút Logisztika Szállítmányozás Nagyvasút

Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt: a kombinált fuvarozás növelte részesedését a szállításban idehaza, uniós szinten visszaesett

MLSZKSZ/iho   ·   2024.03.18. 17:05

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének összesítése szerint kevésbé érintette a válság az intermodális forgalmat, így a több szállítási módot kombináló fuvarozás növelte részesedését az összforgalomban.