Új motorvonatcsalád tervein dolgozik a Siemens

iho/vasút   ·   2016.07.01. 18:45
400px_siemens_mireo

A Siemens leendő többrészes motorvonatcsaládja műszakilag számos helyen hasonlóságot fog mutatni az Egyesült Királyságbeli Desiro Citykkel és a kontinentális Európa piacaira készülő Desiro MainLine-vonatokkal (SNCB: háromszázöt, ÖBB: százegy, GYSEV: öt, MittelrheinBahn: tizenhét szerelvény), mivel számos közös alkatrészt használnak majd fel. A Mireo erős konkurenciával néz majd szembe a regionális és elővárosi kategóriában: a svájci Stadler már ezerkétszáznál is több Flirtöt értékesített, a kanadai–német Bombardier a Talent 2-ből négyszáznegyvenötöt adott el, de a francia Alstom a Coradia Continentallal és a spanyol CAF a Civityvel sem szégyenkezhet. Az új típust az idei InnoTrans 2016 nemzetközi vasúti szakvásáron mutatja majd be hivatalosan a Siemens.

A Mireo-platform járművei huszonhat méter hosszú motorkocsikból és tizenkilenc méteres betétkocsikból állnak majd. Az egységek hegesztett kocsiszekrényeit extrudált alumíniumprofilokból állítják össze, melyek tervezésekkor különös figyelmet fordítanak az aerodinamikára. A járműcsalád széles variációt kínál méret és kapacitás szempontjából: a kétrészes, ötvenkét méteres mini-kiviteltől a száznegyven méter hosszú hétrészesig terjed a felhozatal. A belépőmagasság 960, 760 vagy 560 milliméter lehet. A motorvonatok legnagyobb üzemi sebessége százhatvan kilométer per óra, de a Siemens tervei szerint száznegyvenes verzió elérhető lesz. A német gyártó szerint a Mireo belső tere szinte teljes mértékben a megrendelők egyedi igényeire lesz szabható.

A Siemens az idei InnoTranson mutatja be hivatalosan a Desiro MainLine utódjának szánt, moduláris Mireo-platformot (látványterv: Siemens)

A moduláris járműcsalád csak néhány alapelemet tartalmaz majd, például a teljesen új fejlesztésű transzformátort és a már a Desiro Citynél is alkalmazott belső keretes forgóvázat magába foglaló vontatási részegységet. A Railway Gazette arról ír, hogy a tengelytávolság a szélső forgóvázaknál 2,2, a belsőknél 2,6 méter, a kerékátmérő 860 milliméter, a megengedett legnagyobb tengelynyomás húsz tonna. A váltakozó áramot használó verziókban egy nagy hatásfokkal bíró transzformátor-egyenirányító található majd, amit egy tetőre szerelt, hétszázötven voltos egyenáramú kapcsolat köt össze az áramátalakítókkal. Alapvetően a két szélső forgóváz rendelkezik majd hajtással, de a megrendelői igény szerint a közbülső forgóvázak is kaphatnak energiát. A Siemens három opciót tervez a meghajtott tengelyek számától függően: az Eco némileg lomhább, 0,65 méter per másodperc négyzet gyorsulást kínál, a Midivel kereken egy méter per másodperc négyzet érték érhető el, a legfürgébb pedig a Speedy verzió a maga 1,2-es értékével.

A német gyártó megerősítette, hogy kizárólag dízelüzemű verziót nem terveznek, azonban fejlesztés alatt van egy akkumulátoros, önjáró üzemmódra képes kivitel, melyet felsővezeték nélküli szakaszokon is használni lehetne. A Siemens szerint a Mireo-család energiaszükséglete a könnyűszerkezetes konstrukciónak, az intelligens energiagazdálkodási és vezetőt támogató rendszereknek köszönhetően akár harminc százalékkal is kevesebb lehet a korábbi típusokhoz képest – számol be az International Railway Journal.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Van benne ráció

iho/vasút   ·   2020.11.28. 15:35

Hatékonyabbá és fenntarthatóbbá válik a menetrendváltástól a MÁV-Start járműgazdálkodása a 418 sorozatú dízelmozdonyok, illetve a dízel motorvonatok átcsoportosításával.