Új nagy fehér delfin készül?
A jelenlegi Beluga-flotta kibővítésére készül az Airbus. Az öt nagy teherbírású és különleges kialakítású A300-600ST típusú szállítógép utódja a Flightglobal szerint feltehetően a most gyártásban lévő széles törzsű A330-asból kialakított típus lesz, amelynek elődleges feladata az új gépek gyártásához szükséges nagyobb méretű részegységek, például teljes szárnyak és törzsszekciók szállítása az összeszerelés helyszínére.
A fokozott gyártási igények ugyanakkor azt jelentik, hogy a jelenlegi kisebb teljesítményű Belugák is szolgálatban maradnak még a gyár szerint tíz évig. A program neve ugyanis Fly 10000, ami azt jelenti, hogy a jelenlegi évi hatezer órás szállítási teljesítményt 2017-re évi tízezerre emelik az új gépek segítségével. Ez egyben a heti teherjáratok megduplázását is jelenti a mostanihoz képest 120 repülésre.
A nagyobb Beluga (bár még nem száz százalék, hogy az új gépet is így hívják majd) feltehetően az A350-es szélestörzsű gyártási igényeihez igazodik a nagyobb teherbírásával. A tehergépekre ugyanakkor szükség van az A400-as katonai szállítógépek szekcióinak és szárnyainak repültetéséhez is, miközben továbbra is igen magas a termelési rátája az A330-asoknak és a keskeny törzsű 320-as gépcsaládnak.
Mint említettük, a jelenlegi Belugák is dolgoznak még egy évtizedig, de az új szállító programját a jelenlegi A300-600ST flotta fenntartási költségeinek szintje indokolja, márpedig a gépek öregedésével ezek a költségek csak növekedni fognak. Azonban az is fontos szempont, hogy a gép hajtóművei is erősebbek legyenek, és ezzel lehetőség legyen rövidebb pályákról is a startra. Ez például a walesi Broughton esetében fontos, ahol az A350-es szárnyai készülnek, és ahol a pálya mindössze 1663 méteres. A jelenlegi tanulmányok szerint a szükséges 135 tonnás felszállósúly mellett ez az A330-200-as teherverziójával teljesíthető.