Új NATO-alapgép? Repül a GlobalEye, a svéd-kanadai megoldás

iho   ·   2018.03.20. 11:15
cim2

A Saab GlobalEye névre keresztelt korai előrejelző és légtérellenőrző repülőgépe sikeresen végrehajtotta első tesztrepülését a svédországi Linköpingben, adja hírül a gyártó szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleménye.

A GlobalEye, az átalakított sugárhajtású Bombardier Global 6000, az évtizedek óta használatos légtérellenőrző és korai előrejelző gépek családjának legfrissebb darabja: azoké a gépeké, amelyek a földi radarokhoz képest sokkal előnyösebb pozícióban, a levegőben, nagy magasságban pásztázzák a légteret és nagyobb távolságból teszik lehetővé a közeledő ellenség felderítését .

(fotók: Saab)

Az amerikai és szovjet típusok mellett az izraeli majd a svéd repülőgépipar volt képes ilyen funkciójú repülő radarállomások kiépítésére. A két utóbbi abban is különbözött az elődök többségétől, hogy (a hordozófedélzeti szolgálatra készült amerikai Hawkeye-hoz hasonlóan)  kisebb gépeket használt platformként. Ami egyébként feltételezi a technológia minőségi változását is, tehát hogy kisebb berendezésekkel hasonlóan hasznos „figyelő szemei” legyenek ezek a gépek a légierőknek, például az AESA (elektronikusan pásztázó) radarok kifejlesztése révén..

A Saab először a maga légcsavaros-gázturbinás utasszállítóját, a 340-est használta fel és alkotta meg a bázisán az Erieye, a svéd légierőnél Argius néven használatos típusát, amelyből húsz példány készült. Később a nagyobb Saab 2000 illetve a brazil Embraer ERJ-145-ös törzse fölé is felszerelték a jellegzetes hosszúkás radart, illetve berendezték a törzsben a speciális munkahelyeket.  Ezeket a gépeket a svédeken kívül Brazília, Görögország, Mexikó, Pakisztán, Thaiföld és az Emirátusok használják. Ugyancsak az Embraerre alapozva de külön fejlesztésként készült az indiai változat is.

A repüléstechnika ma már a sugárhajtású gépek esetében is lehetővé teszi a légcsavarosokhoz képest is nagyobb hatótávolságot, illetve őrjáratozási és bevetési időt, nem véletlen tehát, hogy a Saab tervezői egy nagy hatótávolságú, kategóriájához képest tágas business-jetet kerestek a funkcióhoz. A Bombardier Global 6000 hatótávolsága 11 ezer kilométernél is több, belső tere pedig bőven elég mind a szükséges műszaki berendezések, mind a kezelőszemélyzet elhelyezésére, sőt, a váltás számára kialakítottak egy hat fős pihenőkabint is.

A korábbi megoldáshoz hasonlóan a törzs fölötti állványzatra szerelik a légtérellenőrző radart, de hogy az ne árnyékolja le veszélyesen a függőleges vezérsíkot, a vízszintesre egy-egy pótvezérsíkot szereltek. A gép hasa alatt látható a tengerészeti felderítésre szolgáló radar burkolata, az orr alatt az előrenéző infravörös és elektro-optikai érzékelő, a tetején a pilóütafülke mögött a műholdas kommunikáció antennája, és a gépet felszerelték a szükséges önvédelmi rendszerekkel is.

A GlobalEye azonban nemcsak a platform, hanem a képességek terén is komoly előrelépés az elődhöz képest. A gép egyszerre kapott megfelelő felszerelést nemcsak a légtér, hanem az adott tengeri illetve szárazföldi övezet ellenőrzésére, felderítésére, alkalmas alacsony észlelhetőségű repülő objektumok megfigyelésére épp úgy, mint egy adott tengerszakaszon akár egy jetski-méretű vízijármű, vagy egy tengeralattjáró periszkópjának detektálására és követésére. A légi-tengeri-szárazföldi ellenőrző funkciókat a cég megfogalmazása szerint a Swing-Role megoldás révén lehet összekapcsolni.

A közlemény egyelőre egy külföldi megrendelőt említ, az Emírségek használja majd határellenőrzésre is, három példányban. Más információk szerint a Saab azt reméli, a gép és a rendszer pályázhat a NATO E-3A flottájának, vagyis a nagy, Boeing 707-esre telepített AWACS-oknak a leváltására. A gép több, mint tizenegy órás bevetésre alkalmas egy tankolással (természetesen ez nyilván függ a bevetési profiltól, az őrjáratozás sebességétől és magasságától is).

Az első repülést a Saab berepülő pilótája, Magnus Fredriksson sikeresnek minősítette, kiemelve, hogy a repülőgép „pontosan annyira könnyen kezelhető volt, mint amire számítottam”. Ennek a kijelentésnek megvan a maga jelentősége, hiszen a felső és az alsó nagy antennák, az egyéb berendezések, „dudorok”, és persze a pótvezérsíkok is alaposan átalakíthatták a gép eredeti repülőtulajdonságait.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek