Új úton jutott el a fűtőelem-szállítmány Paksra

Vörös Attila   ·   2022.04.25. 12:00
6979_DSCF3646_220423

Az elérhető információk alapján fejtettük vissza az áprilisi történéseket.

A Paksi Atomerőműbe évente két-három alkalommal szokott fűtőelem-szállítmány érkezni Oroszországból. A Roszatom áruját speciális vagonokban szállítják záhonyi tengelyátszereléssel a feladási állomástól egészen Paksig. Oroszország február végén indított ukrajnai háborúja miatt a két ország között megszűnt a vasúti átjárás, így a nukleáris fűtőanyag eljuttatásában is a B-tervhez kellett nyúlni.

Ez pedig nem más, mint az áttérés a légi szállításra. A B-tervet 2017 őszén próbálták ki, ekkor került elő az atomerőműből három átalakított Eas-kocsi. Pakson ugyanis nincsen repülőtér, pláne nem akkora gép fogadására alkalmas, amivel az oroszok a légiszállítást végzik. A Volga-Dnepr légitársaság Il-76-os géppel juttatja el a moszkvai Domogyedovói nemzetközi repülőtérről (DME-ről) a Magyar Honvédség Pápa Bázisrepülőterére a hasadóanyagot, majd innen magyar vasúti szerelvénnyel viszik tovább azt Paksra. Erre a célra alakítottak át három Eas sorozatú kocsit az atomerőmű megbízásából a fehérvári MÁV Vagon Kft.-ben.

Az atomvonat szerelvénye békeidőben. A védő pőrék között orosz vagonok (fotók: Vörös Attila)

Jellemzően tavasszal, márciusban szokott lenni az év első atomvonata, ez idén a háború miatt szóba sem jöhetett. Az alternatív megoldásra végülis már áprilisban került sor. A Volga-Dnepr RA-76952-es regisztrációs számú Iljusin 76-os repülője április 6-án érkezett meg először Pápára délben. Előtte néhány nappal kivételesen tolatós tehervonat közlekedett Paksról: a dunaújvárosi Szergej mozdonyvonatként ment le, majd a három spéci Eassal tért vissza. A kocsikat tehervonatokba sorozva juttatták el Pápára, jártak Ferencvárosban (itt hosszabb időt is eltöltöttek...) és Celldömölk rendezőben is. A hétfői pápai tolatós teher vitte ki a kocsikat 4-én a repülőtérre néhány további Eas-kocsi társaságában (ezek vélhetően a védőkocsi szerepét töltötték be később a rakott menetben). A sasszeműek akár a vonatból is kiszúrhatták a vagonokat a repülőtéren, Vaszar és Pápa között gond nélkül be lehet pillantani a reptérre a 10-es vonalról.

Hogy valóban atomvonat készülődik, annak újabb biztos jele volt, hogy 5-én a MÁV Rail Tours (MRT) két kocsiját Pápára vitte a Magyar Vasúttörténeti Parkból a cég egyik Púposa. A két kocsi a Hungaria hálókocsi és az Albert Flórián a császár étkező volt. A kísérőkocsikban szokott utazni az atomvonatokat kísérő kommandós különítmény, korábban a zöld Ba-kocsikra osztották ezt a feladatot a MÁV-Nosztalgiánál.

A két MRT-s kocsi várakozik Pápán

A repülő szerda délben szállt le, kora este pedig a 304-es Szergej közlekedett mozdonyvonatként Celldömölkről Pápára – kikapcsolt MFB-vel. Innen a történéseket nem ismerjük teljesen, de az biztos, hogy a 304-es a két MRT-s kocsival, a spéci és nem spéci Eas kocsikkal útra kelt Paksra.

Aznap éjjel előfutó gépet rendeltek a 42-es vonalra, Dunaújvárosból az atomvonat előtt a 316-os Szergej kocogott le előfutó-biztosító mozdonyként. Az atomvonat a Facebookon elejtett információmorzsákból (például: rengeteg a rendőr Pápa és Győr között a vasútállomásokon...) következtetve a Pápa–Győrszabadhegy–Komárom–Székesfehérvár–Pusztaszabolcs–Dunaújváros–Paks útvonalon közlekedett, a főváros elkerülésével.

A második moszkvai repülőjárat landolása Pápán – a gép még gurul a kifutón

Másnap Szíjjártó Péter elégedetten jelentette be, hogy a háború kezdete utáni első paksi Roszatom-szállításon már túl is vagyunk. A videó 3 perc 40-nél kezdődik:

A menet érdekessége az volt, hogy az MRT két kísérőkocsiját nem vitték vissza a Vasúttörténeti Parkba. A 304-es Szergej is csak Dunaújvárosig ment vissza a feladat befejeztével. Mint néhány nappal később kiderült, Paksról indulóban is volt egy védett menet (ha minden igaz, 9-én), amiben a kísérőkocsik és a speciális Easok is részt vettek. A 304-es Szergej vitte a vonatot ugyanúgy éjszaka. Másnap a Volga-Dnepr addig Pápán várakozó repülőgépe visszarepült Moszkvába.

Azt csak találgatjuk, hogy mit adtunk fel Paksról, de az is lehet, csak valamiféle szállítórekeszeket. Ezt az elméletet azonban cáfolni látszik az, hogy a második menet végén az Easok egyszerű tehervonatként, védelem és kíséret nélkül vittek vissza valamit Pápára – ami után újra elrepült hazánkból az orosz Iljusin. A két Paks–Pápa vonat között tehát a védelemben volt egy óriási különbség, ami a rakomány eltérésére is utalhat.

Az atomrepülő útvonala: Ukrajna légterétől tisztes távolban, Belaruszon, Lengyelországon és Szlovákián át Magyarországra. Kétszer oda-vissza tette meg a Volga-Dnepr légitársaság Il-76-os gépe ezt az utat áprilisban (screenshot: Flightradar24)

Mert hogy volt második menet. Az orosz repülő április 19-én érkezett újra Pápára. Ugyanezen a napon, igazából a repülő után alig egy órával landolt a pápai vasútállomáson a MRT 019-es Nohabja a Hungaria hálóval és az Albert Flórián étkezővel. Szintén megérkezett kora este a 304-es Pápára Celldömölkről, szintén kikapcsolt MFB-vel, és este-éjjel megint erős rendőri jelenlétet lehetett tapasztalni a környéken. Az előzőhöz hasonlóan ismét útra kelt este Pápáról a paksi atomvonat.

A 019-es Nohab robog a két leendő kísérőkocsival a 10-es vonalon. A háttérben a pápai repülőtér épületei

Ismét volt éjjel előfutó gép Dunaújvárosból, most a 314-es Szergej. Most azonban a két MRT-s kísérőkocsit visszavitték Budapestre, a 314-es és a 304-es Szergej reggel 6 óra körül indult el velük és egy sima Eas kocsival a főváros felé Paksról. Dunaújvárosban az Eas-t és a 304-est kisorozták a vonatból.

A 314-es Szergej, a két MRT-s kocsi, egy Eas-vagon és végül (takarásban) a 304-es Szergej indul Paksról az éjszakai bevetés után Dunaújváros felé (fotó: Vámos Márk)

Az újabb fejleményre 23-áig, szombatig kellett várni, amikor a három erőművi Eas közül kettőt útnak indítottak Pápára. Most kíséret és extra védelem nélkül, egyszerű tehervonatként vitték el a két kocsit. Ez lehetőséget nyújtott, hogy végre róluk is készülhessenek fotók. Az atomerőmű nemrég felújított A26-osa, a 269 085-ös mozdony tolta ki délután a két Eas-t a paksi vasútállomásra. Kisvártatva megérkezett a 304-es Szergej is Dunaújvárosból, most bekapcsolt MFB-vel, így a mozdonykövető alkalmazásokban is látható módon. A Szergej a két kocsival még éjjel meg is érkezett a pápai reptérre.

Az atomerőmű 269 085-ös pályaszámú mozdonya tolta ki az állomásra a két kocsit. A gépet a Bobó Kft. munkatársai újították fel a közelmúltban, korábbi információt egyelőre nem találtunk a kismozdonyról. Az atomerőmű még egy Bobóra számíthat, a 449 020-as pályaszámú gépre

Vasárnap délután aztán a Flightradaron a vártaknak megfelelően lekövethettük a Volga-Dnepr repülőgépének hazaútját Pápáról a DME-re, Moszkvába. Valamit tehát vissza kellett vinni Paksról Moszkvára most is, de ezúttal védelem nélkül is el tudták vinni a két Eas-ban.

A második repülőjárat a pápai felszállása után (fotó: Lampért Gábor)

A paksi szállítások záróaktusa most hétfőn kezdődött el, amikor a pápai tolatós remot Dácsiája délelőtt bekocogott a reptérre a két Eas kocsiért. Ezek a várakozásaink szerint a Celldömölk–Ferencváros és Ferencváros–Dunaújváros között közlekedő „rendes” tehervonatokba sorozva jutnak majd el Paks irányába, ahova a napokban viszik majd tovább Dunaújvárosból. Ez már nem lesz sürgős.

Hétfő, 10:35, a 324-es Dácsia a pápai reptéren (forrás: iemig)
 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kisvasút Városi vasút Vasútmodell Kiemelt ajánlatok

Indóház, XX/2. 2024. április–május, a kötöttpályás olvasnivaló

iho.hu   ·   2024.04.03. 14:14

Dióhéj: szomorú Szergej-sors, avagy hol Dombóvár állott, most kőhalom; a MÁV V46 sorozatú villamos mozdonyai, a Szöcskék; a világ legnagyobb számban megépített és forgalomba helyezett motorvonata, a Ganz-MÁVAG D1; Délkelet-ázsiai fejlődési pályák szigeti rónákon és esőerdőkben, őszinte kritika az A.C.M.E M63-asáról.