Újabb 9/11 típusú terrorakció készül lopott líbiai gépekkel?

iho   ·   2014.09.04. 19:28
cim2

Reális-e a veszélye, hogy Líbiában lopott utasszállítókkal iszlám terroristák szeptember 11-éhez hasonló öngyilkos támadásokat hajtsanak végre, akár európai célpontok ellen? A kérdés egészen komoly formában került a világsajtó fókuszába azután, hogy az amerikai titkosszolgálat kiadta a maga figyelmeztetését: miután Tripoli nemzetközi repülőterét a kormányellenes felkelők elfoglalták, a Libyan Airlines és az Afriqiyah Airways több gépe eltűnt.

Mint arról az iho/repülés is többször beszámolt, a repülőtér a rajta lévő gépek zömével gyakorlatilag megsemmisült a fegyveres csoportok támadásakor júliusban majd augusztusban, amikor a terminálépület felrobbantásával gyakorlatilag megpecsételődött a légikikötő sorsa.

Amitől érthető mód retteg a világ: megismétlődhet-e szeptember 11-e?

A mostani híradások azonban már nem kevesebb, mint tizenegy gépről szólnak, amelyeket nem találnak a szétrobbantott gépek között, és amelyeket állítólag vagy öngyilkos merényletekre használnának, vagy terroristák szállítására egy feltételezett akció helyszínére.

A The Aviationist elemzése szerint civil lajstrommal repülő utasszállítókkal végrehajtott öngyilkos támadás nem lehetetlen, de a sikeres kivitelezése nem is valószínű. Kétségtelen, az eltűnt polgári gépek híre érthető mód riadóztatja a titkosszolgálatokat és a védelmi rendszereket, ugyanakkor egy ilyen akció lehetőségére épp 2001. szeptember 11-e miatt és óta jobban felkészültek szerte a világon.

Először is ezeket a gépeket el kell rejteni valahol a műholdak kutatórendszerei elől, és ez eléggé nehéz feladat. Egy civil utasszállító le- és felszállásához ugyanis akkora pálya kell, amely már nemigen kerülheti el a figyelmes pásztázók figyelmét, vagyis ha nagyon eldugott kis reptéren álcázzák a gépeket, onnan nem biztos, hogy be is vethetők, ha nagyobb pályánál, akkor viszont nehéz lenne valóban láthatatlanná tenni őket. Ráadásul az utasszállítók sikeres felszállásához sokminden más is szükséges lehet, az üzemanyagtöltőtől kezdve a tiszta gurulóig, ami nem biztos, hogy rendelkezésre áll – hangzik az elemzés.

Ezt az A330-as már biztos nem lehet semmilyen jó vagy rossz szándékkal a levegőbe emelni...

De ha feltételezzük, folytatódik a cikk, hogy a terroristák utasszállítója mondjuk robbanóanyaggal teletömve fel is száll, és ha az illető távoli ország, ahol előkészítették, nem is képes megakadályozni a repülését, Európához közeledve kis magasságban „lopakodva” is feltűnik a tengert figyelő radarrendszereken Spanyolországtól Törökországig mindenütt a Földközi-tenger északi partjainál. De feltehető, hogy már az észak-afrikai támaszpontokon is lehetne riadóztatni harci gépeket az ilyen „renegát” utasszállító elfogására.

Érdekes és kevéssé ismert mozzanatra utal a portál, miszerint egy ilyen lehetséges forgatókönyv kivédésére nagyonis készülnek az államok, a The Aviationist egy tavalyi cikke például a lengyel légierő beszámolója alapján ír le egy akkor (mondhatni még békeidőben) tartott közös lengyel–orosz–török hadgyakorlatot, amelynek lényege az volt, hogy a balti bázisokról induló lengyel vadászok befogják és az orosz légtérig kísérik a kis magasságban Szentpétervár felé „osonó” eltérített gépet, amit aztán az orosz légierő Szuhojai „vesznek át”.

...de vajon mi lehet azokkal a gépekkel, amelyeknek nem ismerik a sorsát?

A The Aviationist cikkének egy utolsó félmondata utal arra az eshetőségre, amire viszont nehéz felkészülni a terrorista szcenárió esetén: arra, ha a rossz szándékkal indított utasszállító „árnyékban” repülve közelíti meg a célpontját, vagyis ha sikerülne észrevétlenül „rácsatlakoznia” egy a normális légiforgalomban repülő másik utasszállítóra, olyan közel repülve hozzá, hogy annak a gépnek a személyzete és utasai ne vegyék észre, de közben ne jelenjen meg külön objektumként a radarernyőkön.

Mint arra a cikk is utal, az MH370-es járat eltűnésekor volt olyan verzió, hogy a Malaysian 777-ese valójába így tűnt el a figyelő szemek elől, de ez esetben nem is az Indiai-óceán déli része felé, hanem Pakisztán, India vagy Kína irányába „lopakodott volna” tovább egy másik gép „árnyékában”.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.