Újabb Flirt-megrendelés Helsinkiben
A Stadler Rail Csoport kilenc Flirt típusú elővárosi villamos motorvonat szállítására kapott megbízást a finnországi Junakalusto Oy vasúttársaságtól. A megrendelést a finn vállalat annak a megállapodásnak az opciójaként hívta le, amelyet a Stadler és a Junakalusto még 2006-ban kötött összesen 32 Flirt vonat gyártására. Az elkészült járművek, amelyek tetőszerkezetét a Stadler szolnoki üzemében gyártották le, három éve üzemelnek sikeresen Helsinki elővárosi vonalain. A jelenlegi megrendelés összértéke 54 millió euró, a járműveket a Stadlernek 2014-ig kell leszállítania – áll a Stadler közleményében.
A Junakalusto Oy vasúttársaságot Helsinki, Espoo, Vantaa és Kauniainen városai (65 százalék), illetve a Finn Államvasutak (VR-Yhtymä Oy – 35 százalék) alapították 2004-ben. A társaság feladata vasúti járművek beszerzése és karbantartása, és azok rendelkezésre bocsátása a Finn Államvasutak részre. Jelenleg egy új körvasút építése folyik, amely a városközpontot, illetve Helsinki külvárosi területeit köti majd össze a főváros nemzetközi repülőterével. A Junakalusto Oy ennek a kiszolgálása érdekében döntött úgy, hogy 32 Flirt-ből álló flottáját 41-re emeli.
Extrém időjárási körülményeknek is megfelelAz 1524 milliméteres széles nyomtávnak, illetve a Finnországra jellemző extrémebb, olykor -40 Celsius fokot is elérő időjárásnak köszönhetően a finn Flirt műszaki tartalma eltér normál nyomtávú testvéreitől. Annak érdekében, hogy a vonat a szélsőségesebb időjárási kívánalmaknak is megfeleljen, a Stadler mintegy 50-100 százalékkal növelte a szigetelés hatásfokát, illetve a járműveket háromrétegű üvegezéssel ellátott ablakokkal szerelte fel. A már kipróbált, és számos járműben használt légkondicionáló berendezéshez egy hővisszanyerő rendszert is épített a Stadler, amely az utastérből elszívott meleg levegőt a kívülről beszívott friss, hideg levegő előmelegítésére használja fel, ez pedig jelentős energia-megtakarítást jelent az üzemeltető számára. A beszállótereknél elhelyezett fűtőtestek pedig azt a cél szolgálják, hogy a folyamatos ki- és beszállásnál is a hőmérsékletet a lehető legegyenletesebb szinten tudja tartani a jármű.
Műszaki jellemzőkA 80 százalékban alacsonypadlós négyrészes járművek 260 ülőhellyel, mozgássérültek által is használható WC-vel, továbbá kerekesszékes utasok, kerékpárok és babakocsik szállítására is alkalmas multifunkcionális terekkel rendelkeznek. A széles, 3,2 méteres járműszélességnek köszönhetően (átlagos járműszélesség Európában: 2,9 méter) a vonatokat kényelmes, 3+2-es üléselrendezéssel alakították ki. A 11 korszerű, lapos képernyős egységgel ellátott utastájékoztató rendszer a menetrendről, csatlakozásokról, illetve az időjárásról ad információt az utazóközönségnek. Az utasok számára 6 vészhívó áll rendelkezésre, amelyen vészhelyzet esetén a jármű vezetőjétől vagy a kalauztól kérhetnek segítséget. A 160 kilométer/óra végsebességre képes járműveket finn EBICAB vonatbefolyásoló rendszerrel látják majd el, amelyet úgy alakítanak ki, hogy a későbbiekben lehetőség legyen az európai ETCS rendszer kiépítésére is.