Újabb fordulat: az ITA-nak nem kell a Lufthansa!

iho/repülés   ·   2022.09.01. 09:00
ita-a319

A versenytárs kisebb tulajdonrészt akar és átengedi az olaszoknak a társaság stratégiai döntéseit.

A légitársaság tavaly őszi újraindulása óta zajló folytatásos regény megint szolgáltatott egy komoly meglepetést, bár a politikai hátteret tekintve talán nem is annyira volt kiszámíthatatlan, hogy az olasz kormány – sok-sok halasztást követően – végül is a német légitársaság-csoport helyett a Certares befektetőalap vezette Air France KLM/Delta Airlines szövetséget választotta az olasz nemzeti légicég új többségi tulajdonosaként.

A római kabinet gazdasági és pénzügyminisztériuma szerint a döntés azon alapult, hogy az utóbbiak jobban megfelelnek a kormányfő által meghatározott kritériumoknak. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy az ajánlat értelmében nagyobb, negyven százaléknyi tulajdonrész marad az olasz kormány kezelésében, tehát az ajánlattevők 600 millió euróért kapják a maguk hatvan százalékát. De: az olasz fél fenntartja magának a jogot, hogy kisebbségi tulajdonrésze ellenére „bizonyos stratégiai döntéseket” ő hozzon meg. A Lufthansa-féle csapat többet ígért, de magasabb tulajdonrészért cserébe: 850 és 900 millió eurót 80 százalékért.

(fotók: ITA)

A kormányzat azonban épp azért döntött a másik mellett, mert az nem jelenti a légicég teljes privatizációját – kommentálták a Lufthansa részéről a fordulatot. A németcsoport részéről annyi a vigasztaló, így számára így is Olaszország marad a legerősebb piac Európában, leszámítva persze a hazait.

Amit azonban ehhez több kommentár hozzátesz: a légitársaság jövője továbbra is bizonytalan marad, ha nem sikerül olyan privatizációs megoldásra jutni, amit Olaszország feltehetően jövendő kormánya is elfogad. Amikor a Lufthansa nyáron sürgette, döntsék már el végre az olaszok, mit akarnak, Mario Draghi miniszterelnök várható utódja a szeptemberi előrehozott választások után, a Fratelli d’Italia (Olaszország testvérei) nevű szélsőjobb párt vezetője, Giorgia Meloni, kilátásba helyezte, hogy „az elsietett döntéseket” felül fogják vizsgálni.

Ezután vitte le a Certares-féle csapat a korábban általa is nyolcvan százalékban meghatározott tulajdonrészt hatvan százalékra, de talán a nemzeti légitársaság nemzeti jellege védelmében fellépő politikai erők számára épp olyan fontos az olaszoknál megmaradó stratégiai döntési kompetencia. Ilymód remélheti Draghi és az ITA jelenlegi vezetése, hogy az új olasz kormánynak nem az lesz az első dolga, hogy visszacsinálja az egész kínkeserves privatizációs folyamatot.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek