Újabb tiltakozó akciókra készül a BKV-s szakszervezet

iho   ·   2014.08.14. 10:03

Az érdekvédők a nyilvánosság előtt – is – szembesítik a vezérigazgatót az elhallgatott problémákkal, és azzal a súlyos szereptévesztéssel, amelybe a szakszervezet szerint Vitézy belekeveredett, s ezzel felbecsülhetetlen kárt okoz a BKV-nak, a járművezetőknek, és a fővárosi utasoknak.

A levél szerint a szakszervezet elvárja a BKK vezetőjétől, hogy tisztázza a BKV-dolgozók és az utasok számára is a BKK közlekedésszervezői feladatai körül kialakult anomáliákat, rendszeres szereptévesztéseinek okát és számos olyan problémát, amely hátrányos helyzetbe hozza, sőt kifejezetten alárendeltségi viszonyban tartja a főváros legrégebbi közösségi közlekedési cégét. Azt írják, kiemelt figyelemmel kísérték annak idején a BKK megalakulását, számtalan alkalommal szerettek volna szakmai kérdésekben egyeztetni vele, de minden próbálkozásukat visszaverte, teljesen figyelmen kívül hagyta a szakszervezeti kezdeményezéseket.

„Azóta tudjuk, semmire sem tartja az érdekvédelmet, szűkebb körben többször is kijelentette: a szakszervezeti vezetők semmihez sem értenek. Nem haragszunk Önre, de nem árt, ha tudja, mi már akkor is utasokat szállítottunk, amikor Ön még csak lelkes kisfiúként bekéredzkedett a sofőrfülkébe, hogy közelről nézhesse nagy áhítattal a munkáját talán éppen annak, akire ma többszörös terhet rak, s többszörösen is bünteti, ha csak egyetlen hibát is vét”.

A nyílt levélben Nemes Gábor szakszervezeti vezető azt írja, az elmúlt egy évben kénytelenek voltak többször hangos, sőt olykor a város közlekedését megbénító demonstrációkkal felhívni a figyelmet Vitézy nemtörődömségére, és több tarthatatlan, sürgős megoldásra váró problémára. Ilyen probléma a többi között a BKK által előírt „elsőajtózás” szükséges technikai és egyéb feltételek hiánya. A szakszervezet szerint Vitézy irányítása alatt teljesen összekeveredtek a közlekedésszervezői feladatok, a BKV szolgáltatói kötelezettségei és az ezzel összefüggő vállalati döntések. Nemes Gábor szerint egyre gyakrabban felmerül a gyanú, hogy a BKK a közpénzeket, a súlyos adóforintokat nem kellő gondossággal, nem eléggé gazdaságosan használja fel, mi több: elherdálja azokat.

„Ez utóbbi gyanúnk egyébként megalapozottnak tűnik, hiszen nem hajlandó válaszolni a tavaszi demonstrációnk petíciójában felvetett kérdésekre, és az agglomerációs szolgáltatás átadását sem képes rendben, átláthatóan levezényelni. Tapasztalatunk szerint Ön nem mer nyílt vitát folytatni valódi szakemberekkel arról, hogy mennyibe kerül Budapestnek most a közösségi közlekedés, vagyis mennyire drágította meg azt a BKK fenntartása. Jó ideje választ várunk – de nem kapunk – arra a többször feltett kérdésünkre is, hogy mennyivel kerülnek többe a budapesti utasoknak a BKK-nál alkalmazott kiemelkedően magas átlagbérek, miközben a BKV-nál folyamatos elvonásokkal és egyre szigorúbb kötbérezésekkel szembesülnek a dolgozók” – írja levelében Nemes Gábor.

A szakszervezeti vezetőnek olyan információi vannak, hogy Vitézy arra kényszeríti a BKV-t, a kialakult létszámhiány ellenére munkavállalókat vezényeljen át a Volánbuszhoz több hónapra, amivel szerintük nemcsak a BKV-nak okoz kárt, hanem a közpénzek gazdaságos felhasználását is megkérdőjelezi. Véleményük szerint miközben a Volánbusznak a tervezettnél jóval több munkabért kell kifizetnie az átvezényelt sofőrök miatt, a BKV jelentős túlórákra kényszeríti az ottmaradtakat, sőt kénytelen sofőröket is felvenni. Az ő kiképzésük jelentős költség, eközben pedig a Volánbusz az átvezényelt dolgozóknak nem tud munkát biztosítani. Ezért arra kérik a BKK-t, tájékoztassa a szakszervezetet, mi az oka a felsorolt problémáknak, s mi a célja ezekkel az intézkedésekkel.

Nemes Gábor szerint a szolgáltatás minősége nem egyedül attól javul, hogy új buszok állnak forgalomba, ha a volánnál ülők munkafeltételeit és a béreket is folyamatosan rontja a BKK. Ez utóbbi egyértelműen a minőség romlásához vezet, és nem szolgálja az utasok érdekeit. „A munkavállalók bérezését nem a közlekedés biztonságát veszélyeztető túlórákkal kell feltornázni” – írja Nemes. Ezenkívül mélységesen elítélik, és a BKV munkaügyi kapcsolataiba való beavatkozásnak tekintik, hogy „Vitézy a BKV bértárgyalásaiba, a kollektív szerződésünk tartalmi részleteibe is belenyúl, és a rájuk nem tartozó kérdéseket »szereptévesztésben szenvedve tökéletesen összekeveri«.”

A szakszervezet arra kéri a BKK vezetőjét, beszéljen velük az általuk felvetett problémákról, folytassanak komoly szakmai egyeztetést, amíg nem késő.

„Amennyiben nem hajlandó a kérdéseinkre válaszolni, és változatlanul kerülni fogja a szakszervezetek érdemi bevonását, a közeljövőben újabb akciók szervezésére kényszerít bennünket. Senkinek nem ez a célja. Nekünk legalábbis biztos, hogy nem” – zárja nyílt levelét az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.

Közlekedésfejlesztés Közlekedéstervezés Mobilitás

Vitézy Dávid: A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődéséért szeretne tenni

MTI/iho   ·   2024.11.18. 08:20

A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődésért kíván munkálkodni, bárki csatlakozhat hozzá, aki tenni szeretne azért, hogy a fővárost „kirángassák abból a gödörből”, ahova az elmúlt évek pártpolitikai csatái juttatták – mondta Vitézy Dávid, a mozgalom vezetője Budapesten, a szervezet zászlóbontásán.