Újra itt a nyár!
Örök kérdés, és a mai napig tartó viták, csatározások témája: vajon az első világháborút lezáró békeszerződéseket milyen alapon, milyen politikai, gazdasági megfontolásokból hozták, kinek és milyen érdeke fűződött az országhatárok ilyeténforma újjárajzolásához? Nagyvasúti rovatunk a trianoni béke vasúti vonatkozásait igyekszik részletezni, tiszta vizet öntve a pohárba.
Mire a lapot a kezébe veszi néhány olvasónk, a Történelmi Székely Gyors már robog is Madéfalva, Csíksomlyó, Gyimesbükk felé. A MÁV-Start legújabb matricás mozdonyának, a 480 004 pályaszámú Traxxnak az ünnepélyes átadásáról, a matricázás történetéről is beszámol lapunk. Reméljük, Gábor Áron rézágyúját az idén is – a pünkösdi zarándokvonat régebbi mozdonyaihoz hasonlóan – felvirágozzák majd Székelyföldön.
Már-már elfeledett – bár két példányuk ma is dolgozik – kisvasúti mozdonyról mesél történeteket júniusi lapszámunk. A második világháború után komoly kapacitáshiánnyal küzdő gazdasági vasutakhoz hat erőgép érkezett Németország keleti feléből. A LOWA-mozdonyok azonban nem váltak be: a szólás szerint „függönykarnisból” épített hazai pályákhoz képest túlméretezett tengelynyomásuk miatt csak bizonyos vonalakon közlekedhettek.
Irigykedve nézzük az öt centi hó miatt megbénuló vasúthálózat országából a svájciak profi hógépeit. Ha a valóságban nem is, de terepasztalunkon mindenképp találkozhatunk az alpesi terminátorral: a Roco piacra dobta az SBB Gotthard-vonalának téli erőművészét.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!