Ultrahosszú járatok: a győztes a Singapore, a trónkövetelő a Qantas lesz

iho/repülés   ·   2022.10.15. 12:00
Sia350

A majd 19 órás repülés sem riasztja el az utasokat. A megahubok versenyét Chicago nyerte.

Ismét elképesztő távokat vett számba a lutoni székhelyű OAG, a világ egyik legfontosabb aviatikai elemző szervezete: 2022 leghosszabb, menetrend szerinti légijáratait. Vegyük először gyorsan a győztest: idén a Singapore Airlines lett a listavezető, a 9527 mérföldes (17 ezer 644 kilométeres) Szingapúr-New York JFK repüléssel.

 A vonalat a légitársság A350-900-asokkal repüli, az átlag menetidő nyugat felé, az uralkodó széliránnyal szemben 18 óra és 40 perc. Csak minimális különbséggel a második ugyancsak az SA járata, annyi a differencia, amennyi a Kennedy repülőtér és Newark között: két mérföld, vagyis 9525 mérföld.

Ez a légitársaság mondhatni uralja a mezőnyt, hiszen a leghosszabb vonalak közül még kettőt repül: San Francisco, illetve Los Angeles és a Changi repülőtér között. A harmadik helyezett azonban a Qantas vonala, a London–Perth, 9009 mérföld 16 óra és 45 perc alatt. Ugyancsak szép táv az új-zélandi Aucklandból New Yorkba, Dallasból Sidneybe, a JFK-ről Manilába, Atlantából Johannesburgba és Dubaiból Los Angelesbe repülni. Tegyük hozzá, ez a lista 2025-ben fog alaposan megváltozni, amikor a Qantas a Project Sunrise program lezárásával majd beindítja a maga járatait Sidney, tehát Ausztrália keleti partja és London között.

Az ultrahosszú járatok megítélésében erősen eltér a légitársaságok optimizmusa és az utazóközönség meg az elemzők egy részének pesszimizmusa. Ugyanakkor annyi már valóban eléggé egyértelmű, hogy miközben a Covid-járvány általában megrogyasztotta a forgalmat, de a maga módján mégiscsak plusz vonzóerőt jelentett sokaknak, akik biztonságosabbnak találták a leszállás nélküli hosszú repülést, mint hogy valamelyik forgalmas repülőtéren kelljen várniuk átszállásra, plusz fertőzésveszély közepette.

Érdekes, hogy a Singapore a New York-i vonal indításakor nem a speciálisan ilyen hosszú repülésekre kialakított A350-900 ULR változatot, hanem a standard variánst használta, 2020-ban ugyanis hatalmasan megnőtt a cargo-forgalom, és a normál 350-esbe sokkal több áru fér, még az economy kabin egy részét is lehet bizonyos teheráru-mennyiséggel megpakolni.

Még egy érdekes adatsor az OAG friss összesítésében: a legtöbb nemzetközi légikapcsolatot fenntartó repülőterek listájának első hét pozícióját mind amerikai repülőterek foglalják el: Chicago O’Hare, Dallas Fort Worth és Atlanta a három győztes.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.