Unhappy Mass

Vörös Attila   ·   2023.07.11. 09:00
3133_E3VA2084_230710_

Eredetileg örömtekerés lett volna, gyászmenet lett belőle. Hétszáz bringás demonstrált az Árpád hídon a biztonságosabb közlekedésért.

A közelmúlt fővárosi kerékpáros fejlesztéseinek örömét két tragédia is beárnyékolja. Mindkét esetben szabályosan közlekedő biciklist gázoltak halálra, mindkét eset az Árpád hídon, illetve annak vonzáskörzetében történt. A Kerékpárosklub eredetileg Budapest első védett kerékpársávjának elkészültét ünnepelte volna hétfőn késő délután Happy Mass néven, de a rendezvényt lemondták, és helyette demonstrációra hívták a bringásokat (és szimpatizánsaikat, más érintetteket, például rollereseket).

(fotók: Vörös Attila)

A gyülekező az Árpád híd budai hídfőjénél volt annak a kereszteződésének a közelében, ahol az egyik gázolás történt. Itt a közútkezelő az autósokra vonatkozó elsőbbségadás kötelező táblát stoptáblára cserélte, hátha így nagyobb eséllyel kelhetnek át a kerékpárúton közlekedők... A parkban Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke beszédet mondott, idézzük:

„A közvélekedés ellenére az áldozatok nem szükségszerű járulékos veszteségei a közlekedésnek, hiszen más országokban a miénk töredékére csökkentették a halottak és sérültek számát. Oslóban huszadannyi (0,16), a szomszédos Bécsben ötödannyi (0,6) halálos baleset jut százezer lakosra mint Budapesten (2,9), pedig még több autót is birtokolnak. A kettő közti különbség viszont azok személyesíthető felelőssége és számszerűsíthető hivatali mulasztása,  akik még csak le sem másolják az élenjáró országok és városok intézkedéseit."

A tüntetők aztán útra keltek az Árpád hídon át a múlt hétvégi spontán autóverseny tragikus véget ért helyszínére. Aki mécsest, virágot hozott, az itt elhelyezhette, majd haladtunk tovább a rendőrpalota felé, ahol a Kerékpárosklub felolvasta és átadta a rendőrség képviselőjének a közlekedésbiztonság javítását megcélzó követelések listáját.

Az intézkedéseket számos civil szervezet már támogatja, a cél az, hogy rövid időn belül egyeztetni lehessen a politikával ezek implementálásáról. A Kerékpárosklub az országos közlekedéspolitika vezetőinek és a főpolgármesternek is elküldi az anyagot.

A követelések lényegével kapcsolatban a Magyar Kerékpárosklub bejegyzése: 

A legfontosabb, hogy legkésőbb szeptember tárgyalóasztalhoz akarunk ülni az érintett felekkel, és támogatni őket abban, hogy minél gyorsabban és hatékonyabban tegyék a gyorshajtás lebukási kockázatát és büntetési mértékét is elrettentővé, többek között több traffipaxszal, átlagsebesség-mérésekkel és radikálisan magasabb bírságokkal.

A rendőrségtől kérjük, hogy határozzanak meg balesetszám-csökkentési célokat, amelyek számonkérésében működjenek együtt civilekkel. Szeretnénk, ha kiszűrnék és kivonnák a forgalomból a versenyautóvá tuningolt járműveket.

Kérjük a kormányt, hogy biztosítsa a szükséges anyagi, állományi, tárgyi és jogszabályi eszközöket a szabálytalanságok megszüntetéséhez. Az utcai autóversenyzés legyen önálló büntetési tétel, a bírságok elkerülésére szolgáló jogi kiskapukat pedig zárják be.

Vezessék be még 2023-ban a legvédtelenebb úthasználókat védő, hét éve halogatott KRESZ módosításokat!

Többek között azt kérjük, fővárostól, hogy járdák, megállók és lakóövezetek környezetében sehol ne lehessen 50 kilométeres sebességnél gyorsabban haladni, valamint tegyék mindenhol jól láthatóvá az útburkolati jeleket a városban.

Addig fogjuk a rendőrséget, a kormányt és a fővárost számonkérni, amíg nem látunk valódi intézkedéseket – az ígéretekkel nem elégszünk meg. Mert elég volt a közlekedési emberáldozatokból!

BIZTONSÁGOS UTAKAT MOST!

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek