United óriásrendelés: kétszáz MAX és hetven A321neo!

iho/repülés   ·   2021.06.30. 09:00
Clipboard04

A gépek egyrészt bővítésre, másrészt az öregebb utasszállítók cseréjére szolgálnak. Koncepcióváltás: kényelmesebb gépekkel vonzani a többet fizető utasokat.

Bizalmi szavazás a United lépése, az elmúlt tíz év legnagyobb gépszámú bevásárlása: az amerikai vezető légitársaságok egyike nem kevesebb, mint 270 keskenytörzsű utasszállítót kötött le, amelyek leszállítása már jövő évben megkezdődik, azokkal a gépekkel együtt, amelyeket már korábban szerződött a légicég, és amelyekkel együtt a United Airlines immár vagy 500 új gépet tervez a következő években forgalomba állítani, 2022-ben az első negyvenet, aztán 138-at és 2024-ben már 350-et, lesz olyan időszak, amikor háromnaponta állít be egy-egy friss példányt. A beszerzések értéke listaárak szerint 35 milliárd dollár, ugyanakkor a társaság az újabb technológiát képviselő utasszállítók beállításával az üzemeltetési költségek tizenegy százalékos csökkenését reméli.

Érdekes az összetétel, először is: a 270 közül hetven A321neo lesz, köztük nem közölt mennyiségben az XLR nagy hatótávolságú változat. Ezzel a United teljes keskenytörzsű Airbus-beszerzése 120-ra nő. A gyártó hangsúlyozza, hogy a gépek jelentős része az Alabama állambeli Mobile-ban működő összeszerelő soron készül majd.  

A nagyobb rész a Boeingnak jutott. A kétszáz MAX beszerzése az amerikai tálalások szerint egyértelmű bizalmi voksolás a sok bajt látott keskenytörzsűek mellett, ráadásul a kétszázból százötven lesz a 737-es család legnagobb tagja, a MAX 10-es, amelynek első példánya nemrég repült először. A többi a legnépszerűbb változatból, a 8-asból kerül a légitársasághoz.  

Az összesen félezer, leszállításra váró egyfolyosósból kétszázat szán a United a flotta bővítésére, a többit pedig a régebbi példányok lecserélésére. És ezügyben nem csak a korábbi 737-es változatokat említik a kommentátorok, hanem az amerikai társaságok egyik kedves, de már régóta nem gyártott keskenytörzsű típusát, a Unitednél is szép számban repült 757-eseket, ezt maga a társaság egyik vezetője mondta el. Érdekes, hogy a mostani rendelés egyes elemzők szerint ebből a szempontból nem annyira jó hírt a gyártónak, mert ezek szerint ez a légitársaság nem fogja bevárni a 757-esek helyébe lépő, teljesen új típust, a 797-esként emlegetett konstrukciót, hanem a hosszabb törzsű, nagyobb befogadó képességű MAX 10-esekkel operál majd.

(fotók: Boeing, United Airlines)

A másik nagyon fontos elem, amit az óriásrendelés kapcsán kiemelnek, az a United saját magához képest is változó stratégiája., merthogy a szerződött gépek beérkezésével kisorolásra ítélt utasszállítók nagy része egyosztályos, sűrű székezésű volt, az újak viszont kényelmesebb, többosztályos berendezést kapnak és a társaság erősen fókuszál a „jobban fizető” utasokra. Valamennyi MAX megkapja majd az összes ülés hátlapjára szerelt képernyőt, a szórakoztató és információs rendszert, nagyobbak a fejfeletti tárolók, kellemesebb a világítás, és így tovább. A keskenytörzsű utasszállító tehát ennél a társaságnál, és az American is hírek szerint efelé fordul, már nem a „hering-üzemmód” kiszolgálója, hanem a többet fizető közönségnek kellemesebb utazási élményt kínáló repülőeszköz, akár a parttól partig forgalomban, de egyes atlanti vonalakon is.

Bizalom a típusnak, bizalom a forgalom feléledésének, és bizalom annak, hogy lassan az üzleti utasok is visszatérnek: a válság levonulásával az óriásrendelés nem csak a gyártóknak – a Boeing papírjai a hírre kilenc százalékot emelkedtek – hanem magának a légiközlekedésnek is pozitív perspektíva.  

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek