Üzleti repülés: mit hoznak a nagyok?
A Boeing az üzleti repülés legnagyobb évi gyülekezetén, az orlandói NBAA konvención hozta nyilvánosságra, hogy új keskenytörzsűjének, a MAX-nak is lesz businessjet-változata. Ráadásul a típust gyakorlatilag az alapgép, a légitársaságoknak szánt MAX kibocsátásával egyidőben, 2017-ben tervezik átadni az első megrendelőknek.
A BBJ MAX 8 a 737-es gépcsalád negyedik üzletigép-verziója, a most gyártás alatt lévő NG-re alapozott változatok után. A bejelentésnek az ad különös jelentőséget, legalábbis az illetékes Boeing-főnök is ezt hangsúlyozta, hogy a rivális Airbus a maga újrahajtóművezett 320neo családját még nem egészítette ki az üzletigép-típussal.
Steve Taylor, a Boeing Business Jets elnöke olyannyira komoly keresletet feltételez a BBJ MAX iránt, hogy máris jelezte: nem lesz könnyű ezeket a megrendeléseket beleilleszteni a gyártás menetébe.
A BBJ MAX ugyanúgy új hajtóművel, aerodnamikai vátoztatásokkal, javított üzemeltetési paraméterekkel kerül forgalomba, mint a normál MAX-változatok, azzal a különbséggel, hogy nagyobb lesz a hatótávolsága. Mint Taylor jelezte, az üzletigép-változatok vásárlóit inkább a hatótávolság és a csökkentett kabinzaj érdekli, nem annyira az üzemeltetés gazdaságossága, míg a légitársaságok legfontosabb szempontja az, hogy kisebb legyen az üzemanyagfogyasztás.
A BBJ MAX 8 hatótávolsága a 737-800-asra épülő üzleti géppel szemben 600 mérfölddel lesz nagyobb, ráadásul a BBJ MAX 8 után következik majd a MAX 9, amit a 8-ashoz képest hosszabb törzzsel, egyben még nagyobb berepülhető távolsággal kínál a cég. A Boeing eddig 157 példányt adott el a most futó BBJ-változatokból.
Az orlandói kiállításra a konkurens európai gyártó az ACJ319-esét hozta, és persze az Airbusnak is volt bejelenteni valója, mégpedig a keskenytörzsű gépcsalád legkisebb tagjának, az ACJ318-asnak a megújításáról. Magának az alapgépnek, az A318-asnak a légitársasági megrendelései gazdaságossági okok miatt kiapadtak mostanra, az elsősorban nagyvállalatok számára kínált úgynevezett corporate azonban bőven fut még. És noha ennek a neo-változatáról még valóban nincs szó, a neo-hoz kialakított „sharklet”, vagyis cápauszony szárnyvégkiegészítő az új ACJ318-asra is felkerül: az Airbus közleménye szerint nemcsak szebb lesz a gép, de csökken az üzemanyagfogyasztása is.
Bőven van azonban változás a belső elrendezésben, felszereltségben. Az Airbus ACJ318 Enhanced új kabinnal, ülésekkel és vadonatúj fedélzeti szórakoztató és tájékoztató elektronikával, a legmodernebb képernyőkkel kínálja a gépet. Lesz a fedélzeten zuhanyozó és külön moziterem is, ha a megrendelő úgy akarja. Ugyancsak megváltozik, LED-es lesz a kabinvilágítás, a fedélzeten lévők wifi-vel kapcsolhatják saját notebookjukat vagy i-padjukat a gép internetes rendszeréhez. Ez a gép is csökkentett kabinzajt és magasabb páratartalmat ígér, ami jelentősen javítja az utasok közérzetét.
Az Airbus közelménye szerint az A320-as gépcsalád üzletigép-változataiból eddig több, mint 170-et sikerült eladni.