Vár a Balaton – vonattal!

iho/vasút   ·   2015.06.14. 20:00
nyarim2015_0

(illusztrációk: Vörös Attila)

Június 20-án kezdődik a nyári időszámítás a vasúton: ez a gyakorlatban annyit jelent, még jobban ellepik a Balaton környékét a személyvonatok. De nemcsak a fölújított pálya miatt lesz, lehet élmény a vonatozás – és nemcsak a vasútbarátoknak. A MÁV ugyanis az „egyszerű utasra” is gondolt, és lehetőségeihez képest igyekezett mindent megadni neki, amit csak tudott. Mit jelent ez jövő hét szombattól? Például ezeket – a fölsorolás nem teljes körű:

  • sűrűn járó, szerelvények,
  • átszállás nélküli vonatok az északi parton – Budapestről,
  • felújított, gyorsvonati kocsik,
  • nevesített járatok,
  • rengeteg kerékpáros kocsi,
  • wifi,
  • „díszvonatok”: nosztalgia kocsik, kultmozdonyok
30-as: pálya már van, szolgáltatás lesz

Június 13-ától semmi akadálya annak, hogy a Magyar Államvasutak minőségi szolgáltatást nyújtva szállítsa a déli parton a Balatonra utazókat: elkészült a 30-as vonal, gyakorlatilag elértük a jó tíz évvel ezelőtti pályasebességet. Persze ezt is magyarosan csináltuk meg, de az átlagutasnak nem tűnik föl, hogy rossz helyen vannak a felsővezetéket tartó oszlopok, és reméljük nem lesz semmilyen baj, hogy észrevegye, Siófok környékén megint „első osztályú” munkát sikerült végezni.

Kérek egy jegyet a Balaton Expresszre! Oké, de melyikre?

De ne legyünk negatívak, arccal (és örömmel) a vasút felé, hiszen beindul az expresszforgalom: a kétórás ütemben közlekedő gyorsvonatokat idén expresszek váltják. „nevezéktan” szempontjából nem gondolkoztak sokat, épp ezért nekünk sem kell, ha a jegypénztárban a Balaton expresszre kérünk jegyet, nem hibázhatunk. A Balaton Expresszek fél nyolctól fél nyolcig két óránként indulnak a fővárosból. Nagykanizsáról hajnalban indul az első, lásd lentebb, majd beáll a két órás „keszthelyi ütem” fél hatig! Az első („lefelé) a 862-es lesz, majd 872, 864, 874, 866, 878 és 1858 – ez utóbbi a kanizsai, gőzös nélkül. A Balaton Expresszek Kelenföldön, és Székesfehérváron állnak meg a Balatonig, majd onnan „mindenhol”: Lepsény, Siófok, Zamárdi, Földvár, Szárszó, Szemes, Lelle, Boglár, Fonyód, Fenyves, Máriafürdő, Szentgyörgy, Keszthely, illetve a Kanizsa felé Szentgyörgy után: Vörs, Zalakomár, Zalaszentjakab, Nagykanizsa. Visszafelé a forda ekképp fest: 859 – 5 óra 3 perckor Nagykanizsáról –, 877, 867, 865, 875, 863, 873. Lefelé három óra fölött, fölfelé három óra alatt van a menetidő egy perccel. Az egy kicsit furcsa, hogy esti közvetlen sem Kanizsáról, sem Keszthelyről nincs. A nyolckocsis vonatba hét halberstadi kocsikat soroznak, három ezek közül kerékpárszállító lesz – a vonat két végén, illetve középen, a nyolcadik kocsi egy Bp 20-67-es intercity vagon lesz, amely a Balaton felé az első, visszafelé értelemszerűen az utolsó lesz a szerelvényben. A szerelvény végig helyjegyes lesz, gyorsvonati pótjegy sincs, cserébe nem lesz heringezés sem, mindenki kényelmesen le tud ülni.

Kérek egy jegyet a Déli-->Partira! Oké, de melyikre?

Nemcsak expresszekkel lehet persze a Balatonra utazni, hanem sebesvonatokkal is: öt pár Déli-->Parti sebesvonat jár, az első négy Nagykanizsáig az utolsó Keszthelyig. A 18502-es 8 óra 5 perckor indul a Déliből, a 18504-es délben, a 18506-es délután kettőkor, a 8506-os délután négykor, a 18608-as délután hatkor, ez megy Keszthelyig. A főváros felé már hat sebesvonat indul, ezek közül a hajnali indul Keszthelyről, a többi Nagykanizsáról, így: 8609-es 4 óra 3 perckor, a 18407-es 7 óra 18 perckor, a 18507-es 9 óra 33 perckor, a 18505-ös 13 óra 30 perckor, a 18403-as 15 óra 22 perckor, a 18503-as 17 óra 27 perckor kap szabad jelzést az induló állomáson. Jellemzően By-kocsikban lehet nyűglődni az üléseken, de lesz néhány halbis szerelvény is. Pótjegyet csak Budapest és Székesfehérvár között kell váltani. Ezekben a szerelvényekben is vannak nagy kapacitású poggyászkocsik, nem lesz az a kerékpároscsoport, amely ne férne föl ezekre a vonatokra.

(térképek: MÁV-Start)

Kéne, de nincs

Kocsma nem lesz, igaz tavaly is a szezon végére futott föl, de legalább volt: az étkezőkocsikat teljesen kisorozták a vonatokból. Ahogy az első osztályt is. Egyedül az Agram IC-n lesz egy első osztályú vagon közvetlenül Budapest és a Balaton déli partja között, egyébként kizárólag másodosztályon utazhatunk.

„Élmény” Flirtök Fonyódig, Keszthelyig

Hétvégenként három pár Flirt is „száguld” a Balatonig. Ebből kettőt nemes egyszerűséggel Hétvégi Flirtnek hívnak, ezek Fonyódig közlekednek. A harmadik, a Siófoki Flirt meg Keszthelyig... Ez utóbbi gyorsvonatként, a másik kettő sebesként teljesít szolgálatot. Elsőnek reggel hétkor a 18702-es indul a Déliből, majd jön 8 óra 40 perckor a 1872-es Siófok, végül 10 óra 5 perckor a 18704-es másik hétvégi. Becsületére legyen mondva az első sebesnek így áll meg a Déliből elindulva: Kelenföld–Fehérvár–Siófok–Zamárdi–Földvár–Szárszó–Szemes–Lelle–Boglár–Fonyód. A nevét alaposan meghaladó Siófoki Flirt pedig Kelenföld után Siófok–Földvár–Lelle–Fonyód–Keszthely megállásokkal ér el a Balaton nyugati végéig. A 18704-es viszont „klasszikus” bokorugró: hiszen így jár majd: Budapest-Déli–Kelenföld–Érd alsó–Gárdony–Székesfehérvár–Székesfehérvár-Repülőtér–Lepsény–Balatonaliga–Balatonvilágos–Szabadisóstó–Szabadifürdő–Siófok–Balatonszéplak felső–Balatonszéplak alsó–Zamárdi felső–Zamárdi–Szántód-Kőröshegy–Balatonföldvár–Balatonszárszó–Balatonszemes–Balatonlelle felső–Balatonlelle–Balatonboglár–Fonyódliget–Fonyód. Ezeken tuti van klíma, ha ez fontos szempont a nyári hőségben, akkor próbálják ki, hogyan teljesítenek az elővárosi szerelvények a szokásosnál hosszabb távolságokon. Visszafelé Fonyódról 12 óra 50 perckor indul az első Hétvégi, a 18705-ös, majd jön a második a 18603-as 16 óra 28 perckor, végül a 1871-es Siófoki Keszthelyről 19 óra 34 perckor.

Ezek baglyok!

Megértük azt is, az éjszakai személyvonatokat Bagolyvonatoknak hívják. Augusztus 30-áig csütörtökönként, péntekenként és szombatonként késő este és éjjel is közlekednek. Ezt a két vonatpárt vasútőrök kísérik, de lesz rendőri járőrszolgálat is a szerelvényeken. A Déliből 22 óra 40 perckor (18718-as) és 23 óra 40 perckor (18618-as) indul Bagolyvonat, előbbi Fonyódig (1 óra 39 perckor fut be), utóbbi Keszthelyig (3 óra 22 percre van „lenn”). Visszafelé Keszthelyről 23 óra 21 perckor indul (18611-es, 3 óra 9 perckor van a Déliben), Fonyódról a második 2 órakor indul (18719-es, 4 óra 54 percre ér be a Délibe).

Bónusz: Agramozni is lehet Budapest felé

Idén először a Zágráb és Budapest között közlekedő Agram nemzetközi intercityvel már Budapest felé is lehet majd utazni. De ehhez gyorsnak és szerencsének kell lenni: a szerelvény ugyanis a nyári menetrendben egy ABmz és egy Bpmz kocsiból áll, valószínűleg nem üresen lép be Gyékényesnél. Kerékpárt sem lehet rajta szállítani. Most egy gyorsvonattal „egyesül”, június 20-ától, viszont csak a fenti két kocsi száguld Zágráb felől a magyar fővárosig.

Schlierenzne? Parancsoljon!

Négy Bpz-vel és egy többcélú teres Bdpz-vel az Isonzó Expressz lebonyolításában partnerünk, a MÁV Nosztalgia is beáll a nyári balatoni menetrendbe: a pénteken délutánonként 16 óra 35 perckor Fonyódig közlekedő 18706-os Napfürdő sebesvonat közlekedik ezzel az öt Schlierennel. Sőt a Miskolcról induló Ezüstpart Expressz is teljes egészében Schlierenekből áll – a Budapesten „túli világgal” külön foglalkozunk, lásd lentebb.

29-es: tekeregjen kedvére az északi parton!

Kék Hullám, Katica és Tekergő: ezekkel gyönyörűen le van fedve az északi part. Idén pedig a fehérvári átszállás is a múlté, a Katicák be sem mennek Fejér megye székhelyére, Börgöndnek tartva érik el a Balatont.

Tekergő, Kék Hullám: mínusz egy a Délibe

A Kék Hullámok két óránként „óra ötkor” indulnak a Déliből, az első 7 óra 5 perckor, az utolsó 19 óra 5 perckor (19700, 19702, 19794, 19704, 19706, 19796, 19708). Visszafelé az első Kék Hullám 7 óra 40 perckor indul az utolsó pedig 17 óra 40 perckor (19797, 19707, 19705, 19795, 19703, 19701), azaz „fölfelé” eggyel kevesebb lesz – a két órás ütem itt is érvényes. A vonatokon kivétel nélkül lesz kerékpárszállító kocsi.

Ez csak a vasútbarátoknak fontos

A Nohab végigviszi, a Szergej csak „illendőségből” jár, Ludmilla először lesz, itt dolgozik majd az 1-es Szili és a 2143-as Csörgő. Íme a kultmozdonyok listája és szereposztása:

Ahogy már jeleztük, a 17-es Nohab Tekergőzik: 9.40-kor indul a Déliből, vissza pedig 14.56-kor Tapolcáról. Lesz (1-es) Szergej is (de így minek...): Szabadbattyán és Tapolca között pendlizik majd, hogy miért éri meg a mozdonycsere, rejtély, mindenesetre a 7.35-kor indul Tekergőt húzza majd – Szabadbattyánból 8.49-kor indul. Visszafelé 16.55-kor kezdi el megtenni a 107 kilométert.

Először látogat Ludmilla a Baltaon partjára. Honnan máshonnan, „GYSEV-országból” érkezik: Szombathelyről 9 óra 5 perckor indul, visszafelé Keszthelyről 16 óra 35 perckor.

Szintén az északi parton jár a 2143-as Csörgő Tekergő- és Kék Hullám-szerelvényeket egyaránt visz majd a nyáron. A déli parton pedig az 1-es Szili jelenthet boldogságot.

Tekergőből három pár közlekedik a Déliből Tapolcáig és vissza: a 1972-es 7 óra 35 perckor, a 19792-es 9 óra 40 perckor, a 19606-os 15 óra 35 perckor indul. A Délibe már 5 óra 53 perckor lehet tekeregni (979-es), majd a következő a 19607-es Szombathelyről indul 7 óra 25 perckor. Ez GYSEV-es stokkal megy, azaz a zöld–sárga Bpz-k egy részében „gyári difó” a klíma és a wifi. Ezután 14 óra 42 perckor (19793-as) és 16 óra 55 perckor (1973-as) van még két Tekergő vonat. Ezeken debütálnak a Balatonnál a B-kocsik, sőt lesz Bmx-es és Fecskés szerelvény is, utóbbi hétvégén, a Schlierenekről nem is beszélve. Illetve dehogynem beszélve, hamarosan.

Ütemes rajzás

A Katicák kétóránként repülnek ki Börgöndön át Balatonfüred felé. Rendre negyedkor indulnak. Az első reggel az utolsó (kora)este negyed hétkor (19712, 19722, 19714, 19724, 19716, 19726, 19718). A Délibe pedig mindig óra tízkor indulnak Füredről, „hajnalban” nem repül Katica, azaz így indulnak: 9.10 (19717), 11.10 (19727), 13.10 (19715), 15.10 (19725), 17.10 (19713), 19.10 (19711), 21.10 (19721). A Desirók most már „tudják, szeretik” a vonalat, reméljük, valóban nem lesz velük baj. Fontos információ, hogy Börgönd és Balatonfüred között nem kell pótjegyet fizetni, és az első osztály csak elméleti a Katicák Desiróin: itt minden ülés másodosztályúnak számít. Hétfőtől csütörtökig csak duplán járnak, a hétvégén péntek–vasárnap azonban lesz, hogy hármat is összekapcsolnak.

Vasárnaponként 20 óra 5 perckor indul Tapolcáról a 19791-es Naplemente gyorsvonat MÁV Nosztalgiás Schlierenekkel, amelyekből az egyik kerékpárszállító kocsi lesz – negyven bringát is föl lehet rá pakolni. Ha már nosztalgia: a 19792–19793-as Tekergő „pár” is nosztalgiakocsikból lesz kiállítva, sőt, étkezőkocsi is lesz a vonatban, nem mellesleg június 27-étől a 17-es Nohab viszi...

Túl a sövényen fővároson

Azaz expresszek, gyorsvonatok, sebesek: mert nemcsak Budapestről jó eljutni átszállás nélkül a Balatonhoz.

  • Szegedről hétvégente lehet eljutni a Déli partra: az Aranyhíd Expressz 7 óra 22 perckor indul Szegedről, 13 óra 5 perckor van Keszthelyen. A négykocsis szerelvényben van egy kerékpárszállító vagon, meg három első osztályú, amelyen másodosztályú jeggyel lehet utazni. Visszafelé 16 óra 50-kor indul Keszthelyről, 22 óra 50 perckor van Szegeden.
  • Miskolcról Ezüstpart néven indul expressz, minden nap, föntebb egy kicsit már volt róla szó: 6 óra 7 perckor indul a Tisza pályaudvarról, 12 óra 56 perckor van Keszthelyen. Vissza 15 óra 8 perckor indul és 21 óra 44 percre fut be Miskolcra. A vonat IC-kocsikkal közlekedik, ezekből van öt, a hatodik a Bybdtee (dísz)vezérlő, amelyben kerékpárt is lehet szállítani.
  • Szolnokot a 16707/16708-as gyorsvonatpár köti össze Siófokkal hétvégenként. Szolnokról 6 óra 41 perckor indul a Bhv-s szerelvény (három ilyen kocsi lesz a vonatban, a negyedik egy Bdt-vezérlő, azaz elvileg ingázhat a vonat, ha valóban a 432-es Papagáj lesz rajta, akkor simán meg is teheti) és 9 óra 44 percre fut be. Siófokról 19 óra 13 perckor indul 22 óra 16 percre ér a Tisza partjára. Wifizni végig lehet az úton.
  • Pécsről Tapolca/Siófok felé lehet utazni. Az ötkocsis vonatban 3–2-ra „nyernek” a Byee-k a Bydee-k ellen. Baranyából 7 óra 19 perckor indul a 8802-es vonat, Tapolcára 11 óra 55 percre érkezik, ha viszont Siófokra megy, akkor már 11 óra 37 percre ott van. A Déli part fővárosából 17 óra 18 perckor indul vissza, a tavas barlang „mellől” már 16 óra 47 perckor – Pécsre 21 óra 47 perckor fut be a 8803-as.
  • Sátoraljaújhelyről 5 óra 48 perckor indul el minden nap a 15209-es sebes, hogy 13 óra 26 perckor befusson Fonyódra. Innen vissza 15208-as 14 óra 14 perckor indul, 22 óra 12 perckor van Újhelyen. Hétvégente kettővel több IC-kocsi van a vonaton, lehet vinni a bringát is klasszikus BDh-ban.
  • Az egyik legbrutálisabb átló a Záhony–Keszthely sebes: kilenc órán és egy percen át megy (menetrend szerint). Szabolcsból 4 óra 19 perckor indul, Keszthelyen 13 óra 20 perckor van. Épphogy kisöprik meg összeszedik a szemetet már megy is vissza: cserébe száguld, 13 óra 36 perckor indul és már 22 óra 41 percre ott van az ukrán határon. Minden nap hat kocsival közlekedik: egy BDh kerékpárszállítóval és öt Byee-vel.
  • A másik „brutálmetál” is Záhonyból indul, de az az északi partra megy: a 16907-es Tekergő tényleg rászolgált a nevére, hiszen 5 óra 51 perckor indul és 15 óra 4 percre ér Tapolcára. Ezt nem vonalat nem is egy, hanem két vonat viszi, hiszen 16906-os „ellentekergő” 12 óra 55 perckor indul és 21 óra 57 perckor van az ország (észak)keleti kapujában.
  • A Kaposvár–Szombathely 18806/18807-es vonatpár „csak érinti” a Balatont, mégis fontos szerelvény: Startos Csörgő viszi a GYSEV Schliereneket, amelyek közül egy poggyászteres Bdpz. Szombathelyről 6 óra 42 perckor indul a vonat, amely Tapolcán, Keszthelyen, Fonyódon át ér el Kaposvárra, ahová 11 óra 35 perckor fut be. Visszafelé 17 óra 5 perckor indul 21 óra 45 percre ér Vas megye székhelyére. Klíma és wifi is van.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Június 20-án kezdődik a nyári időszámítás a vasúton: ez a gyakorlatban annyit jelent, még jobban ellepik a Balaton környékét a személyvonatok. De nemcsak a fölújított pálya miatt lesz, lehet élmény a vonatozás – és nemcsak a vasútbarátoknak. A MÁV ugyanis az „egyszerű utasra” is gondolt, és lehetőségeihez képest igyekezett mindent megadni neki, amit csak tudott. Mit jelent ez jövő hét szombattól? Például ezeket – a fölsorolás nem teljes körű:

sűrűn járó, szerelvények,

átszállás nélküli vonatok az északi parton – Budapestről,

felújított, gyorsvonati kocsik,

nevesített járatok,

rengeteg kerékpáros kocsi,

wifi,

„díszvonatok”: nosztalgia kocsik, kultmozdonyok

30-as: pálya már van, szolgáltatás lesz

Június 13-ától semmi akadálya annak, hogy a Magyar Államvasutak minőségi szolgáltatást nyújtva szállítsa a déli parton a Balatonra utazókat: elkészült a 30-as vonal, gyakorlatilag elértük a jó tíz évvel ezelőtti pályasebességet. Persze ezt is magyarosan csináltuk meg, de az átlagutasnak nem tűnik föl, hogy rossz helyen vannak a felsővezetéket tartó oszlopok, és reméljük nem lesz semmilyen baj, hogy észrevegye, Siófok környékén megint „első osztályú” munkát sikerült végezni.

Kérek egy jegyet a Balaton Expresszre! Oké, de melyikre?

De ne legyünk negatívak, arccal (és örömmel) a vasút felé, hiszen beindul az expresszforgalom: a kétórás ütemben közlekedő gyorsvonatokat idén expresszek váltják. „nevezéktan” szempontjából nem gondolkoztak sokat, épp ezért nekünk sem kell, ha a jegypénztárban a Balaton expresszre kérünk jegyet, nem hibázhatunk. A Balaton Expresszek fél nyolctól fél nyolcig két óránként indulnak a fővárosból. Nagykanizsáról hajnalban indul az első, lásd lentebb, majd beáll a két órás „keszthelyi ütem” fél hatig! Az első („lefelé) a 862-es lesz, majd 872, 864, 874, 866, 878 és 1858 – ez utóbbi a kanizsai, gőzös nélkül. A Balaton Expresszek Kelenföldön, és Székesfehérváron állnak meg a Balatonig, majd onnan „mindenhol”: Lepsény, Siófok, Zamárdi, Földvár, Szárszó, Szemes, Lelle, Boglár, Fonyód, Fenyves, Máriafürdő, Szentgyörgy, Keszthely, illetve a Kanizsa felé Szentgyörgy után: Vörs, Zalakomár, Zalaszentjakab, Nagykanizsa. Visszafelé a forda ekképp fest: 859 – 5 óra 3 perckor Nagykanizsáról –, 877, 867, 865, 875, 863, 873. Lefelé három óra fölött, fölfelé három óra alatt van a menetidő egy perccel. Az egy kicsit furcsa, hogy esti közvetlen sem Kanizsáról, sem Keszthelyről nincs. A nyolckocsis vonatba hét halberstadi kocsikat soroznak, három ezek közül kerékpárszállító lesz – a vonat két végén, illetve középen (a kerékpárszállítással kapcsolatos további információkat külön keretes írásunkban találják), a nyolcadik kocsi egy Bp 20-67-es intercity vagon lesz, amely a Balaton felé az első, visszafelé értelemszerűen az utolsó lesz a szerelvényben. A szerelvény végig helyjegyes lesz, gyorsvonati pótjegy sincs, cserébe nem lesz heringezés sem, mindenki kényelmesen le tud ülni.

Kérek egy jegyet a Déli-->Partira! Oké, de melyikre?

Nemcsak expresszekkel lehet persze a Balatonra utazni, hanem sebesvonatokkal is: öt pár Déli-->Parti sebesvonat jár, az első négy Nagykanizsáig az utolsó Keszthelyig. A 18502-es 8 óra 5 perckor indul a Déliből, a 18504-es délben, a 18506-es délután kettőkor, a 8506-os délután négykor, a 18608-as délután hatkor, ez megy Keszthelyig. A főváros felé már hat sebesvonat indul, ezek közül a hajnali indul Keszthelyről, a többi Nagykanizsáról, így: 8609-es 4 óra 3 perckor, a 18407-es 7 óra 18 perckor, a 18507-es 9 óra 33 perckor, a 18505-ös 13 óra 30 perckor, a 18403-as 15 óra 22 perckor, a 18503-as 17 óra 27 perckor kap szabad jelzést az induló állomáson. Jellemzően By-kocsikban lehet nyűglődni az üléseken, de lesz néhány halbis szerelvény is. Pótjegyet csak Budapest és Székesfehérvár között kell váltani. Ezekben a szerelvényekben is vannak nagy kapacitású poggyászkocsik, nem lesz az a kerékpároscsoport, amely ne férne föl ezekre a vonatokra.

„Élmény” Flirtök Fonyódig, Keszthelyig

Hétvégenként három pár Flirt is „száguld” a Balatonig. Ebből kettőt nemes egyszerűséggel Hétvégi Flirtnek hívnak, ezek Fonyódig közlekednek. A harmadik, a Siófoki Flirt meg Keszthelyig... Ez utóbbi gyorsvonatként, a másik kettő sebesként teljesít szolgálatot. Elsőnek reggel hétkor a 18702-es indul a Déliből, majd jön 8 óra 40 perckor a 1872-es Siófok, végül 10 óra 5 perckor a 18704-es másik hétvégi. Becsületére legyen mondva az első sebesnek így áll meg a Déliből elindulva: Kelenföld–Fehérvár–Siófok–Zamárdi–Földvár–Szárszó–Szemes–Lelle–Boglár–Fonyód. A nevét alaposan meghaladó Siófoki Flirt pedig Kelenföld után Siófok–Földvár–Lelle–Fonyód–Keszthely megállásokkal ér el a Balaton nyugati végéig. A 18704-es viszont „klasszikus” bokorugró: hiszen így jár majd: Budapest-Déli–Kelenföld–Érd alsó–Gárdony–Székesfehérvár–Székesfehérvár-Repülőtér–Lepsény–Balatonaliga–Balatonvilágos–Szabadisóstó–Szabadifürdő–Siófok–Balatonszéplak felső–Balatonszéplak alsó–Zamárdi felső–Zamárdi–Szántód-Kőröshegy–Balatonföldvár–Balatonszárszó–Balatonszemes–Balatonlelle felső–Balatonlelle–Balatonboglár–Fonyódliget–Fonyód. Ezeken tuti van klíma, ha ez fontos szempont a nyári hőségben, akkor próbálják ki, hogyan teljesítenek az elővárosi szerelvények a szokásosnál hosszabb távolságokon. Visszafelé Fonyódról 12 óra 50 perckor indul az első Hétvégi, a 18705-ös, majd jön a második a 18603-as 16 óra 28 perckor, végül a 1871-es Siófoki Keszthelyről 19 óra 34 perckor.

Ezek baglyok!

Megértük azt is, az éjszakai személyvonatokat Bagolyvonatoknak hívják. Augusztus 30-áig csütörtökönként, péntekenként és szombatonként késő este és éjjel is közlekednek. Ezt a két vonatpárt vasútőrök kísérik, de lesz rendőri járőrszolgálat is a szerelvényeken. A Déliből 22 óra 40 perckor (18718-as) és 23 óra 40 perckor (18618-as) indul Bagolyvonat, előbbi Fonyódig (1 óra 39 perckor fut be), utóbbi Keszthelyig (3 óra 22 percre van „lenn”). Visszafelé Keszthelyről 23 óra 21 perckor indul (18611-es, 3 óra 9 perckor van a Déliben), Fonyódról a második 2 órakor indul (18719-es, 4 óra 54 percre ér be a Délibe).

Bónusz: Agramozni is lehet Budapest felé

Idén először a Zágráb és Budapest között közlekedő Agram nemzetközi intercityvel már Budapest felé is lehet majd utazni. De ehhez gyorsnak és szerencsének kell lenni: a szerelvény ugyanis egy ABmz és egy Bpmz kocsiból áll, valószínűleg nem ürese lép be Gyékényesnél. Kerékpárt sem lehet rajta szállítani.

Schlierenzne? Parancsoljon!

Négy Bpz-vel és egy többcélú teres Bdpz-vel az Isonzó Expressz lebonyolításában partnerünk, a MÁV Nosztalgia is beáll a nyári balatoni menetrendbe: a pénteken délutánonként 16 óra 35 perckor Fonyódig közlekedő 18706-os Napfürdő sebesvonat közlekedik ezzel az öt Schlierennel. Sőt a Miskolcról induló Ezüstpart Expressz is teljes egészében Schlierenekből áll – a Budapesten „túli világgal” külön foglalkozunk, lásd lentebb.

 

KERETES

Kéne, de nincs

Kocsma nem lesz, igaz tavaly is a szezon végére futott föl, de legalább volt: az étkezőkocsikat teljesen kisorozták a vonatokból. Ahogy az első osztályt is. Egyedül az Agram IC-n lesz egy első osztályú vagon közvetlenül Budapest és a Balaton déli partja között, egyébként kizárólag másodosztályon utazhatunk.

 

29-es: tekeregjen kedvére az északi parton!

Kék Hullám, Katica és Tekergő: ezekkel gyönyörűen le van fedve az északi part. Idén pedig a fehérvári átszállás is a múlté, a Katicák be sem mennek Fejér megye székhelyére, Börgöndnek tartva érik el a Balatont.

Tekergő Kék Hullám: mínusz egy a Délibe

A Kék Hullámok két óránként „óra ötkor” indulnak a Déliből, az első 7 óra 5 perckor, az utolsó 19 óra 5 perckor (19700, 19702, 19794, 19704, 19706, 19796, 19708). Visszafelé az első Kék Hullám 7 óra 40 perckor indul az utolsó pedig 17 óra 40 perckor (19797, 19707, 19705, 19795, 19703, 19701), azaz „fölfelé” eggyel kevesebb lesz – a két órás ütem itt is érvényes. A vonatokon kivétel nélkül lesz kerékpárszállító kocsi.

Tekergőből három pár közlekedik a Déliből Tapolcáig és vissza: a 1972-es 7 óra 35 perckor, a 19792-es 9 óra 40 perckor, a 19606-os 15 óra 35 perckor indul. A Délibe már 5 óra 53 perckor lehet tekeregni (979-es), majd a következő a 19607-es Szombathelyről indul 7 óra 25 perckor. Ez GYSEV-es stokkal megy, azaz a zöld–sárga Bpz-k egy részében „gyári difó” a klíma és a wifi. Ezután 14 óra 42 perckor (19793-as) és 16 óra 55 perckor (1973-as) van még két Tekergő vonat. Ezeken debütálnak a Balatonnál a B-kocsik, sőt lesz Bmx-es és Fecskés szerelvény is, utóbbi hétvégén, a Schlierenekről nem is beszélve. Illetve dehogynem beszélve, hamarosan.

Ütemes rajzás

A Katicák kétóránként repülnek ki Börgöndön át Balatonfüred felé. Rendre negyedkor indulnak. Az első reggel az utolsó (kora)este negyed hétkor (19712, 19722, 19714, 19724, 19716, 19726, 19718). A Délibe pedig mindig óra tízkor indulnak Füredről, de itt is eggyel kevesebb közlekedik, „hajnalban” nem repül Katica, azaz így indulnak: 9.10 (19717), 11.10 (19727), 13.10 (19715), 15.10 (19725), 17.10 (19713), 19.10 (19711). A Desirók most már „tudják, szeretik” a vonalat, reméljük, valóban nem lesz velük baj. Fontos információ, hogy Börgönd és Balatonfüred között nem kell pótjegyet fizetni, és az első osztály csak elméleti a Katicák Desiróin: itt minden ülés másodosztályúnak számít. Hétfőtől csütörtökig csak duplán járnak, a hétvégén péntek–vasárnap azonban lesz, hogy hármat is összekapcsolnak.

Vasárnaponként 20 óra 5 perckor indul Tapolcáról a 19791-es Naplemente gyorsvonat MÉV Nosztalgiás Schlierenekkel, amelyekből az egyik kerékpárszállító kocsi lesz – negyven bringát is föl lehet rá pakolni. Ha már nosztalgia: a 19792–19793-as Tekergő „pár” is nosztalgiakocsikból lesz kiállítva, sőt, étkezőkocsi is lesz a vonatban, nem mellesleg június 27-étől a 17-es Nohab viszi...

Túl a sövényen fővároson

Azaz expresszek, gyorsvonatok, sebesek: mert nemcsak Budapestről jó eljutni átszállás nélkül a Balatonhoz.

Szegedről hétvégente lehet eljutni a Déli partra: az Aranyhíd Expressz 7 óra 22 perckor indul Szegedről, 13 óra 5 perckor van Keszthelyen. A négykocsis szerelvényben van egy kerékpárszállító vagon, meg három első osztályú, amelyen másodosztályú jeggyel lehet utazni. Visszafelé 16 óra 50-kor indul Keszthelyről, 22 óra 50 perckor van Szegeden.

Miskolcról Ezüstpart néven indul expressz, minden nap, föntebb egy kicsit már volt róla szó: 6 óra 7 perckor indul a Tisza pályaudvarról, 12 óra 56 perckor van Keszthelyen. Vissza 15 óra 8 perckor indul és 21 óra 44 percre fut be Miskolcra. A vonat IC-kocsikkal közlekedik, ezekből van öt, a hatodik a Bybdtee (dísz)vezérlő, amelyben kerékpárt is lehet szállítani.

Szolnokot a 16707/16708-as gyorsvonatpár köti össze Siófokkal minden nap. Szolnokról 6 óra 41 perckor indul a Bhv-s szerelvény (három ilyen kocsi lesz a vonatban, a negyedik egy Bdt-vezérlő, azaz elvileg ingázhat a vonat, ha valóban a 432-es Papagáj lesz rajta, akkor simán meg is teheti) és 9 óra 44 percre fut be. Siófokról 19 óra 13 perckor indul 22 óra 16 percre ér a Tisza partjára. Wifizni végig lehet az úton.

Pécsről Tapolca/Siófok felé lehet utazni. Az ötkocsis vonatban 3–2-ra „nyernek” a Byee-k a Bydee-k ellen. Baranyából 7 óra 19 perckor indul a 8802-es vonat, Tapolcára 11 óra 55 percre érkezik, ha viszont Siófokra megy, akkor már 11 óra 37 percre ott van. A Déli part fővárosából 17 óra 18 perckor indul vissza, a tavas barlang „mellől” már 16 óra 47 perckor – Pécsre 21 óra 47 perckor fut be a 8803-as.

Sátoraljaújhelyről 5 óra 48 perckor indul el minden nap a 15209-es sebes, hogy 13 óra 26 perckor befusson Fonyódra. Innen vissza 15208-as 14 óra 14 perckor indul, 22 óra 12 perckor van Újhelyen. Hétvégente kettővel több IC-kocsi van a vonaton, lehet vinni a bringát is klasszikus BDh-ban.

Az egyik legbrutálisabb átló a Záhony–Keszthely sebes: kilenc órán és egy percen át megy (menetrend szerint). Szabolcsból 4 óra 19 perckor indul, Keszthelyen 13 óra 20 perckor van. Épphogy kisöprik meg összeszedik a szemetet már megy is vissza: cserébe száguld, 13 óra 36 perckor indul és már 22 óra 41 percre ott van az ukrán határon. Minden nap hat kocsival közlekedik: egy BDh kerékpárszállítóval és öt Byee-vel.

A másik „brutálmetál” is Záhonyból indul, de az az északi partra megy: a 16907-es Tekergő tényleg rászolgált a nevére, hiszen 5 óra 51 perckor indul és 15 óra 4 percre ér Tapolcára. Ezt nem vonalat nem is egy, hanem két vonat viszi, hiszen 16906-os „ellentekergő” 12 óra 55 perckor indul és 21 óra 57 perckor van az ország (észak)keleti kapujában.

A Kaposvár–Szombathely 18806/18807-es vonatpár „csak érinti” a Balatont, mégis fontos szerelvény: Startos Csörgő viszi a GYSEV Schliereneket, amelyek közül egy poggyászteres Bdpz. Szombathelyről 6 óra 42 perckor indul a vonat, amely Tapolcán, Keszthelyen, Fonyódon át ér el Kaposvárra, ahová 11 óra 35 perckor fut be. Visszafelé 17 óra 5 perckor indul 21 óra 45 percre ér Vas megye székhelyére. Klíma és wifi is van

 

KERETES

Ez csak a vasútbarátoknak fontos

A Nohab végigviszi, a Szergej csak „illendőségből” jár, Ludmilla először lesz, itt dolgozik majd az 1-es Szili és a 2143-as Csörgő. Íme a kultmozdonyok listája és szereposztása:

Ahogy pár sorral föntebb már jeleztük, a 17-es Nohab Tekergőzik: 9.40-kor indul a Déliből, vissza pedig 14.56-kor Tapolcáról. Lesz (1-es) Szergej is (de így minek...): Szabadbattyán és Tapolca között pendlizik majd, hogy miért éri meg a mozdonycsere, rejtély, mindenesetre a 7.35-kor indul Tekergőt húzza majd – Szabadbattyánból 8.49-kor indul. Visszafelé 16.55-kor kezdi el megtenni a 107 kilométert.

Először látogat Ludmilla a Baltaon partjára. Honnan máshonnan, „GYSEV-országból” érkezik: Szombathelyről 9 óra 5 perckor indul, visszafelé Keszthelyről 16 óra 35 perckor.

Szintén az északi parton jár a 2143-as Csörgő Tekergő- és Kék Hullám-szerelvényeket egyaránt visz majd a nyáron. A déli parton pedig az 1-es Szili jelenthet boldogságot.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Nyugat-Balkán felé terjeszkedik a TEN-T

iho/vasút   ·   2021.01.24. 19:05

A transzeurópai közlekedési hálózat létrehozása rendkívül fontos az európai integrációs folyamatban, hiszen a magáncélú utazás mellett a vállalkozásoknak is könnyebbé teszi a szállítást, aminek fontosságára a koronavírus-járvány is rámutatott.