Vasutasnapra időzített tiltakozás
A Vasutasok Szakszervezete felhívja a figyelmet a drámai létszámhiányra is, amely már a közlekedés biztonságát veszélyezteti. A VSZ azonnali egyeztetést, s mielőbbi intézkedést követel.
Pontokba szedte a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) a munkavállalók legégetőbb problémáit, s még a Vasutasnap előtt levélben követeli a döntéshozóktól, hogy vegyék komolyan a jelzésüket, és hosszú halogatás után számolják fel végre az egyre áldatlanabb állapotokat – olvasható a szakszervezet közleményében. A vasutasokat felháborítja, hogy a kormány és a tulajdonos is ölbe tett kézzel nézi, hogyan értékelődik le fokozatosan, de egyre biztosabban az egykor irigyelt hivatás, s hogy erre az embert próbáló munkára ma már lasszóval is alig lehet munkavállalót fogni. Mitől is lenne vonzó ez a pálya – kérdezi Meleg János, a VSZ elnöke –, hiszen a kormány egyetlen tollvonással megszüntette a korkedvezményes és a korengedményes nyugdíjrendszert, amely valamikor – többek között- a vasúthoz csábította a fiatalokat. Igaz, ma már fiatalok is alig vannak – panaszolja az elnök –, rohamosan öregszik az „állomány”. A vasutasokat még a munka törvénykönyve is kiemelten sújtotta, a MÁV Csoportnál dolgozók jelentős részének több mint másfél hónappal emelkedett meg az éves munkaideje, változatlan bérért, gyakran tűrhetetlenül rossz körülmények között dolgoznak.
A Vasutasok Szakszervezete felhívja a figyelmet a drámai létszámhiányra is – például hálózati szinten csaknem 200 forgalmistával van kevesebb a szükségesnél –, amely már a szolgáltatás biztonságát fenyegeti. A VSZ emiatt is évek óta kongatja a vészharangot. Az érdekvédők attól tartanak, ezen a téren addig nem lesz érdemi változás, amíg valahol, valami komoly baleset nem történik azért, mert nincs elég ember. A vasutasok méltatlanul alacsony bérért éjjel, nappal, hóban, fagyban, kánikulában, és ünnepnapokon is dolgoznak – méltatja kollégái áldozatkészségét, lojalitását és munkabírását Meleg János. A létszámhiány miatt annyit kell túlórázni a cégnél, hogy a munkaidőn túli órák száma már most a megengedett éves keretnek a felső határát súrolja. A vasutasok leterheltek, fáradtak, a szervezetük idő előtt elhasználódik, s türelmük végső határán vannak – figyelmeztet az elnök. Ráadásul állandó feszültségben élnek, mert gyakorlatilag évente ésszerűtlenül szigorú KTI (Közlekedéstudományi Intézet) vizsgán kell megfelelniük, ha meg akarják tartani a beosztásukat. A rendszer üzleti alapon működik, a munkáltatónak minden egyes vizsgáért 17 ezer forintot kell fizetnie a KTI-nek.
A VSZ elvárja a kormánytól és a munkaadótól is, hogy tegyen konkrét lépéseket, s állítsa vissza a szakma becsületét. A szakszervezet a Vasutasnapra időzítve pontokba szedte a követeléseit, s erről levélben is tájékoztatja a kormány illetékeseit, valamint Dávid Ilonát, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatóját. A VSZ nemcsak követel, hanem szakmai javaslatot is tesz minden egyes probléma megoldására.
A szakszervezet elvárásai a tulajdonostól és a MÁV Csoport vezetésétől:
- A menedzsment és a tulajdonos tegyen meg mindent annak érdekében, hogy a vasutas munkavállalók újból a társadalom megbecsült, értékes tagjai legyenek!
- Teremtsék meg annak feltételeit, hogy a vasút mind a személyszállítás, mind pedig az árufuvarozás tekintetében legyen vonzó közlekedési alternatíva!
- Állítsák meg az elvándorlást a kulcsfontosságú munkakörökben, ennek érdekében még 2015-ben hajtsanak végre bérfejlesztést!
- Dolgozzanak ki egy életpálya-modellt, illetve olyan bértarifa táblázatot, amely elősegíti a munkavállalók vasúthoz való kötődését!
- 2016-ra a kormány által javasolt minimálbér emelés mértékénél magasabb átlagos bérfejlesztést a vasutasok részére!
- Elvárjuk egy egészségügyi monitoring rendszer kialakítását és alkalmazását, amely során folyamatosan figyelemmel kísérik a munkavállalók egészségügyi állapotát!
- Az egészségre ártalmas, valamint veszélyes munkakörökben dolgozó kollégáknál csökkentsék a teljes napi munkaidő mértékét!
- A vasutas életpályára való felkészülés érdekében kössenek szerződést iskolarendszeren belül működő intézményekkel!
Tegyenek lépéseket azon juttatások és vívmányok visszaszerzéséért, amelyek csábítóbbá teszik a pályát! Ilyen különösen:
- a korkedvezményes, korengedményes nyugdíjrendszer visszaállítása;
- a rehabilitációs munkakörök kialakítása, illetve alkalmazása csoportszinten;
- a munkásszállás, albérleti támogatások és az áttelepülési támogatás programjának kidolgozása és bevezetése;
- a menetkedvezmény jogszabályi módosítása annak érdekében, hogy különböző szervezeti változtatások hatására az érintett vasutasok ne veszítsék el az utazási kedvezményüket.
A VSZ – valamennyi vasutas érdekében – elvárja azt is, hogy a követeléseik teljesülése céljából, a Vasutasnapot követően haladéktalanul kezdődjenek meg a tárgyalások a szakszervezettel.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!