Vasutasok! Lesz itt pénz!
Kezdjük a hivatalos közleményekkel, aztán majd folytatjuk mással. Azt mondja a MÁV Sajtóosztály:
„Az állami vállalatok közül elsőként a MÁV-csoportnál született meg a szakszervezetekkel közösen kialakított és dokumentált javaslat a 2017 és 2019 közti időszak tervezett béremeléseiről. A felelős számításokat és tárgyalásokat követően elkészült álláspont jegyzőkönyvét az érdekegyeztetést folytató munkáltató képviselői és a szakszervezetek is aláírták. A dokumentumot a MÁV a napokban, legkésőbb a február 5-i határidőig eljuttatja a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz.
A javaslat szerint idén átlagosan 13 százalékkal, jövőre 12 százalékkal, 2019-ben legalább 5 százalékkal növekedhet a nem vezető beosztású munkakörben dolgozó mintegy 36 ezer vasutas bére.
A bérfejlesztés célja – a közszolgáltatás zavartalan ellátása érdekében – a fluktuáció és a szakemberhiány kialakulásának megelőzése, a munkaerő-piaci helyzetre is tekintettel a szakképzett munkaerő megtartása és jövőbeni biztosítása, valamint a munkakörök közötti bérfeszültségek kezelése.
A felek rögzítették, hogy a jegyzőkönyvben foglaltak nem kötelezik az aláírókat, az álláspontok kizárólag a tulajdonos, illetve a tulajdonosi joggyakorló szervezet tájékoztatására szolgálnak.”
A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) így örült: „Meleg János, a VSZ elnöke a közleményben ismerteti: nagyrészt teljesült a vasutas szakszervezetek követelése. Az úgynevezett premizált munkakörben dolgozók kivételével a MÁV-csoport minden alkalmazottja – 38 ezer dolgozó – 10 százalék, alanyi jogon járó béremelést kap idén.
A közlemény szerint a minimálbér- és a garantált bérminimum emelések okozta bérfeszültségek enyhítésére az alanyi jogon járó 10 százalékon felül további 4 százalékot kapnak a 10-től 12-ig kiemelt munkaköri besorolásban foglalkoztatottak, több mint 24 ezer munkavállaló, feltéve, hogy a tulajdonos változtatás nélkül jóváhagyja a kialkudott feltételeket.
Fontos eredmény, hogy valamennyi váltókezelő, vonat fel- és átvevő munkakörben dolgozó vasutas megkapja a garantált bérminimumot – hangsúlyozta az elnök. Az érdekvédők egyértelmű sikernek tartják azt is, hogy a munkáltató aláírta: tizenöt év munkaviszony után, minden ötödik évben 5 ezer forint béremeléssel jutalmazza a hűséges vasutasokat. Ezt a vasutasnapra, július elsejére időzítik.
A szakszervezet elérte azt is, hogy a cég hajlandó 0,5 százalékkal kiegészíteni az önkéntes nyugdíjpénztári tagdíjakat, ami azt jelenti, hogy ebben a formában idén minden érintett munkavállaló az alapbérének a 3, jövőre pedig a 3,5 százalékát kapja meg pluszként – közölték.
Meleg János leszögezte: a szakszervezetek az aláírtaknál alacsonyabb mértéket és rosszabb feltételeket nem fogadnak el. Az elnök szerint ugyanis megfelelő béremelés – és a munkakörülmények javítása – nélkül lehetetlen megszüntetni az egyre súlyosabb szakemberhiányt, képtelenség hosszabb időre itt tartani az új belépőket, s ez a vasutas szakma presztízsének további meredek zuhanásához vezet.
A MÁV-nál jelenleg mintegy ezer munkavállaló hiányzik, tavaly jelentősen megnőtt a túlórák száma. További gondot okozhat, hogy 2019-ig négyezer vasutas fog nyugdíjba menni. A vasúttársaság hiába próbál újabb és újabb tanfolyamokat indítani, kevés újonc jelentkezik, ráadásul már az alkalmassági vizsgákon sokan lemorzsolódnak, ezért a szakszervezetek az igen terjedelmes szakmai vizsgaanyag egyszerűsítését is kezdeményezték – emlékeztetett a szakszervezeti elnök.”
Önök meg szavaztakA fönti örömhír „első fölvonása” még szombat este, január 28-án jelent meg nálunk. Akkor mág arról volt szó, hogy „2017-ben 12 százalékos, 2018-ban 10 százalékos, 2019-ben pedig 8 százalékos emelést hajtanának végre”, illetve, „az idei bérfejlesztésnél a tervezett tizenkét százalékból mintegy nyolc százaléknyi rész alanyi jogon járna az összes vasúti dolgozónak (kivéve a premizált munkaköröket), a minimálbér és a garantált bérminimum növeléséből eredő bérfeszültségek megoldására pedig egy csaknem négy százalékot kitevő bértömeget különítenének el – az érintett dolgozók fix összegű fizetésemelésben részesülnének. Azt ugyanakkor nem részletezték, hogy ez forintosítva mekkora pluszterhet jelenthet majd a MÁV-nak.” Ez utóbbit most sem tudjuk egyébként. Azt viszont igen, hogy megszavaztattuk önöket, és a voksolásnak régen látott szoros eredménye lett: a legpesszimistábbak végül alulmaradtak, győztek azok, akik azt gondolják, a közelgő választások is hatással lehetnek a mostani bérfejlesztésekre.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!