Vasúti gázfuvarozás: még tízezer tonna, egyeskocsizással
A Rail Cargo Hungaria Zrt. 2023-ban a tavalyinál 10 ezer tonnával több élelmiszeripari- és egészségügyi szén-dioxid gázt juttat el egyes kocsi fuvarozással belföldi rendeltetési állomásokra és exportra a Linde Gáz Magyarország Zrt. megbízásából. Az ország egyik vezető gázipari vállalata az éves fuvarozási volumen harminc százalékának közútról vasútra terelésével jelentősen csökkenti a logisztikai tevékenységéből származó üvegházhatású emissziót, és nagyobb kontrollja lesz a szállítási költségek felett. Ennek érdekében a vállalat további harminc vasúti tartálykocsit szerzett be.
A szén-dioxid gáz a gyógyszeripar, a kórházi sürgősségi ellátás, valamint az üdítőitalgyártás és a kertészetek fontos alapanyaga, szállítása pedig csak szigorú biztonsági előírások teljesítése mellett lehetséges. A gáz természetes forrása a Linde répcelaki telephelye, ahonnan a Rail Cargo Hungaria (RCH) szerelvényei juttatják el azt a budapesti, az északkelet-magyarországi és a külföldi üzemekhez, felhasználókhoz.
– A vasúti szállítás költséghatékonysága, a kibocsátás csökkentése és a vevői ellátás fejlesztése volt a három legfontosabb tényező a döntés mellett – nyilatkozta Hegedüs Ákos vezérigazgató.
Az RCH a feladatot egyeskocsizással teljesíti. Ez nagyfokú szervezettséget, kiterjedt eszközrendszert és tapasztalt szakemberek közreműködését igényli. Az RCH a tartálykocsik például Répcelakról Sajószentpéterre történő eljuttatásához három különböző rendezőpályaudvaron többszöri tolatási és különböző gyorstehervonatokba rendezési műveleteket hajt végre. Ez munka-, idő-, energia- és tolató-, valamint vontatóeszköz-igényes tevékenység. A három napig tartó több mint 350 kilométeres utat késedelem nélkül, ütemesen kell teljesíteni a termék technológiai követelményei miatt. Az összetett szállítási megoldás alkalmazása azért is szükséges, mert a fogadó állomásokon a nagyobb mennyiségű gáz lefejtésének technológiai feltételei nem állnak rendelkezésre. A szén-dioxid gáz vasúti fuvarozása biztonsági szempontok szerint is előnyös, hiszen a kötött pálya eleve kizár számos közlekedési kockázatot.
A költséges vasúti technológia fenntartását állami szubvenció teszi lehetővé, a feladathoz a magyar kormány öt éven át évi 6,4 milliárd forint támogatást ad. A forrás részben kompenzálja a mellékvonali tolatómozdonyok, a tolatószemélyzet, a műszaki, kereskedelmi és üzemeltetési szakemberek költségeit, valamint a rendező pályaudvarok működtetésével összefüggő többletkiadásokat.
– Társaságunk sikerrel pályázott az állami hozzájárulásra, rugalmas szállítási megoldásainkra építve pedig olyan fuvarozási feltételeket dolgoztunk ki a környezet iránt elkötelezett Linde Gáz Magyarország Zrt. számára, amik megkönnyítették döntésüket a forgalmak nagyobb mértékű vasútra tereléséről – mondta Körös Norbert, az RCH Igazgatóságának tagja, vezérigazgató.
Az állami támogatásnak köszönhetően juttatja el a Rail Cargo Hungaria további hétszáz hazai kis- és középvállalkozás áruját a rendeltetési helyeikre. A gázok mellett
- a rönkfa,
- az ócskavas,
- a veszélyes áruk,
- a vegyipari,
- a papír és cellulóz, valamint
- az ásványolajipari termékek
biztonságos fuvarozásában is nélkülözhetetlen ennek a vasútlogisztikai szolgáltatásnak a fenntartása.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!