Végre lesz mit nézni: időszaki kiállítás nyílik az Északi dízelcsarnokában

iho   ·   2021.01.11. 14:05
14776_E3VA2555_210111_

Kandó, Bivaly, Koporsó, Bobók érkeztek az Északi Járműjavítóba hétfő reggel. A Közlekedési Múzeum időszaki kiállítással készül a járvány enyhülésére már a leendő új helyén.

Az egykori Északi Járműjavító területén, még az építkezés megkezdése előtt időszaki kiállítással és programokkal várja látogatóit a Közlekedési Múzeum, amint ezt a járványhelyzet lehetővé teszi. Az új múzeum beruházási helyszíne még az idén megnyílik a látogatók előtt, a régi Dízelcsarnokban pedig kiállítással és programokkal várják a látogatókat – áll a múzeum sajtóközleményében.

„Nagy öröm számunkra, hogy bejelenthetjük: az idei évben, még az építkezés megkezdése előtt a Dízelcsarnokban időszaki kiállítással jelentkezik a Közlekedési Múzeum. A múzeum leendő új otthonában, az egykori Északi Járműjavító területén ezzel már az építkezés kezdete előtt betekintést engedünk a régi járműjavító csarnokba, ahol időszaki kiállítást tervezünk a járműjavító és környezetének történetéről – ehhez az ideiglenes kiállításhoz érkeztek most meg a mozdonyok. Emellett részletesen bemutatjuk majd az új múzeum terveit is, amelyeken gőzerővel dolgozunk annak érdekében, hogy az ipari örökség megőrzésével, annak világszínvonalú kortárs építészettel való kiegészítésével új kulturális negyedet hozzunk létre a kőbányai egykori rozsdaövezetben” – mondta el az első vasúti járművek megérkezésekor Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója.

A 001-es Nohab és a 209-es Bobó segítségével érkeztek meg az Északiba a kiállítandó járművek. A képre kattintva galéria nyílik! (fotók: Vörös Attila)

Az új kiállítás helyszínére öt különleges vasúti jármű érkezett január 11-én reggel:

  • az ikonikus 424-es gőzmozdonysorozat legelső, 001-es példánya, mely a Városligetben, a korábbi Közlekedési Múzeumnál volt kiállítva;
  • a vasútvillamosítás kiemelkedő alakja, Kandó Kálmán által tervezett, "malaclábú" becenevű V60-as villamos mozdony, a kiállított V60,003-as 1938-ban állt forgalomba;
  • a Koporsó becenevű, 242-es gőzmozdonyok egyetlen megmaradt és még üzemképes példánya, a 242,001-es;
  • két M44-es dízel-villamos tolatómozdony: M44 032 és M44 040;
  • valamint a 787-es pályaszámú Cmn személykocsi.

Ezeket követi január 12-én az 1935-ös Árpád gyorssínautóbusz, amely Budapest és Bécs között közlekedett. A járművek egyébként szorosan kötődnek a helyszínhez, hiszen többségüket itt javították az Északiban, az ország egykori legnagyobb vasúti járműjavítójában.

Vitézy Dávid

A lehetőség, hogy a Közlekedési Múzeumnak újra egy saját helyszínen megrendezett időszaki kiállítása lehet – amit természetesen a vírushelyzetet és a rendelkező szabályozásokat figyelembe véve nyit majd meg a múzeum – azt is jelenti, hogy folyamatos múzeumpedagógiai és családi programokkal, időszakos eseményekkel, konferenciákkal, járműbemutatókkal, rendezvényekkel, eseményekkel várja a látogatókat a Közlekedési Múzeum. A kiállításon a volt Északi járműjavító múltját, jelenét és jövőjét is megismerheti a közönség. Mivel a felhagyott járműjavító jelen állapotában nem alkalmas téli üzemre, az épületet nyári, kora őszi hónapokban tervezik megnyitni, ha a pandémiás helyzet megengedi.

Az Északi Járműjavító 1867 és 2009 között az ország legjelentősebb vasúti járműjavító bázisa volt. A hazai vasúti járműjavítást, járműgyártást megtestesítő, adottságaiban kiállítóhelynek kitűnően alkalmas ipari örökségi helyszínt 2017 decemberében jelölte ki a kormány az új Közlekedési Múzeum helyszínéül. A projekt keretében egy teljes kulturális negyed jöhet itt létre, amelynek főbejárata a Közlekedési Múzeum, mellette pedig az Eiffel Műhelyház áll. A tervek szerint a múzeumépület körül park, új gyalogos kapcsolatok, új vasúti megálló és a nosztalgiavillamosoknak egy új végállomás is létrejön.

A múzeum kiemelt célja a helyszínen ma látható, ipari múltat idéző állapot megőrzése és világszínvonalú kortárs építészettel való kiegészítése. Az új Közlekedési Múzeum építésére ezért nemzetközi tervpályázaton a szakmai zsűri egyöntetű döntéssel a New York-i Diller Scofidio + Renfro sztárépítész irodát és magyar partnerét, az Ybl-díjas Noll Tamás vezette M-Teampannon építészirodát választotta ki győztesnek. A kormány 2020 májusában döntött arról, hogy megadja az új Közlekedési Múzeum épület-komplexumának és új állandó kiállítás tervezésére, előkészítésére szükséges támogatást. Az új Közlekedési Múzeum projekt Európa egyik legnagyobb barnamezős fejlesztése. Az új Múzeum építése leghamarabb 2023-ban kezdődhet, ezért érdemes a következő két tavaszi-nyári szezonra még ideiglenesen megnyitni az épületet a látogatók előtt.

Az Északi megközelítése a romos Józsefvárosi pályaudvaron keresztül lehetséges. Külön pályamesteri felügyelettel...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek