Versenynaptár: esélyek és gondok

Ugrósdy Márton   ·   2013.02.24. 14:30
cim2

Sűrű év vár a magyar vitorlázórepülő válogatottra: sok nemzetközi versenyen vesznek majd részt sportolóink. Az első idei megmérettetés, az argentinai világbajnokság értékelése után  beszélgettünk a tervekről és az esélyekről Gönczi Péterrel, a válogatott edzőjével.

A januári világbajnokság képei <br>(fotók: Alicia Busk de Reynoso)

Mik lesznek idén a legfontosabb versenyek?

Júliusban Lengyelországban, Ostrówban rendezik meg Standard és Klub géposztályban az Európa-bajnokságot, ahol ott lesz a 2008-as világbajnokunk, Gulyás György. Szinte pontosan ebben az időben rendezik meg Franciaországban a női világbajnokságot is, ahol két feltörekvő versenyzőnk, Márkus Tímea és Diófási Orsolya képviseli majd a magyar színeket, augusztusban pedig Lesznóban az ifik vesznek részt a korosztályos világbajnokságon.

Sajnos a vitorlázórepülő-keretnek csak kevés gépe van, így nem tudunk minden géposztályban versenyzőket indítani. Ezért azokra a versenyekre koncentrálunk, ahol jó gépekkel esélyes sportolókat tudunk elindítani. A sok verseny egyben jelentős anyagi terheket is ró a Magyar Vitorlázórepülő Szövetségre, ami a lehetőségeihez mérten próbálja meg támogatni a sportolókat, elsősorban a nevezési díjak egy részének átvállalásával. Ennél többet viszont anyagi erőforrások híján nem tudunk tenni.

Idén jelentős változás állt be a keretgépek használatában is, hiszen ifi és női versenyzők is repülhetik majd a válogatott gépeit. Ez mekkora változást jelent?

Ez egy hatalmas változás, amit nagyon sok vita előzött meg, de végül úgy határozott az MVSZ, hogy minél többen próbálhassák ki magukat éles körülmények között, egy versenyképes géppel.

Ha végignézünk a naptáron, először két szlovákiai versenyt láthatunk benne. Ezeken milyen magyar esélyekkel számolhatunk?

Igazából mind a két verseny, a nyitrai és a prievidzai célja az, hogy formába hozza a sportolókat. Kapuy Gábor például itt fog először rajthoz állni a kerethez tartozó Discus 2a-val, amivel a nyáron majd Lengyelországban versenyez majd. Ezeken a korai versenyeken inkább a tapasztalatszerzés a fő cél.

A júniusi, Vinonban megrendezésre kerülő ívelőlapos EB-t kihagyja a magyar csapat, ennek mi az oka?

Vinonban az Alpokban zajlik a verseny. Nagyon szép vidék, én is repültem már ott, de csak azok lehetnek ilyen terepen sikeresek, akiknek jelentős alpesi repülési tapasztalatuk van. Nem láttuk értelmét annak, hogy esélytelenül küldjük ki a magyar versenyzőket, különösen akkor, amikor a Vitorlázórepülő Szövetség ilyen anyagi helyzetben van. A hegyekben vagy óvatosan repül valaki, és akkor nincs esélye a győzelemre, vagy kockáztat, de akkor könnyen bajba kerülhet. Nem a síksághoz szokott magyar versenyzőknek való az alpesi EB.

Egy héttel később kezdődik a női világbajnokság, szintén Franciaországban, Issoudun repülőterén. Itt mennyire számítanak esélyesnek a magyarok?

Itt két nagyon tehetséges lány képviseli majd a hazai repülősportot: Diófási Orsi és Márkus Timi. Mind a ketten a keret Ventusaival mennek majd. Itt is elsősorban a tapasztalatszerzés a cél. Mind a két lány most kapja meg először a keret legjobb gépeit, ezért valószínűleg még nem fognak annyira összeszokni a technikával, hogy az élen zárjanak a megmérettetés végén.

Viszont így is nagyon fontos a részvételük, mert eredményesen versenyezni csak a versenyeken lehet megtanulni, ezért fontos, hogy ott legyenek a legjobbak között.

A nyár talán legfontosabb versenye az ívelőlap nélkül EB lesz Lengyelországban. Itt, gondolom, az első helyet is célba veheti egy-két magyar.

Igen, egyértelműen ez lesz a legfontosabb nyári esemény. Két nagyon erős géppárt tudunk kiállítani, a világbajnok Gulyás György Szabó Péterrel repül majd párban a Standard géposztályban, míg a Klubban Hamar Zoltán és Tamás Ferenc lép szorítóba az első helyért. Gyuri mindenképpen esélyesnek számít, igaz, jelenleg még nincsen gépe, mert a keret-Discust Szabó Peti kapja majd. Már beszéltem Tilo Holighaussal (a Discust építő Schempp-Hirth gyár vezetője – a szerk.), hogy segítsen egy jó gépet találni. Reméljük, sikerrel járunk. Gyuri viszonylag régen repült ívelőlap nélküli géppel, de ennek ellenére bízunk a jó szereplésben. Tamás Feca is felkészült a versenyre: ő 2011-ben Klub géposztályban megnyerte a lengyel nemzeti bajnokságot, így már helyi tapasztalatokkal felvértezve indulhat a lengyelországi Európa-bajnokságra.

Szintén Lengyelországban, Lesznóban rendezik majd meg az ifi-világbajnokságot, ahol népes magyar csapat indul majd négy pilótával. Ők mennyire lehetnek eredményesek?

Ennek a versenynek is a tapasztalatszerzés a legfőbb célja. Két osztályban indulnak majd a hazai versenyzők: Kapuy Gábor Discussal a Standardban megy majd, a Klubban pedig hárman, Vámosi Tamás, Paszternák László és Vass Tamás lesz jelen. Sajnos egy géposztályban csak hárman indulhatnak egy nemzetből, így Gábornak egy olyan géppel kell majd versenyeznie, amihez még nem tudott igazán hozzászokni. A Klubban a fiataloknak a tapasztalatszerzés a cél. Szerencsére fiatal a csapat, úgyhogy van még bennük egy-két ifjúsági világverseny, ezért is fontos, hogy a mostani vb-n tapasztalatokat szerezzenek.

Nemrég beszélgettünk az Argentinában megrendezett világbajnokságról, és az már most is látszik, hogy az idei évben is nagyon sok versenyre kell majd felkészítened a magyar csapatot. Te hogyan látod, hol jegyzik manapság a magyar vitorlázórepülőket a világban?

Sajnos a helyzet nagyon rossz. Húsz-harminc évvel ezelőtt igazi repülőnemzet voltunk, a legjobbak között említettek minket is. Sajnos az utóbbi években a repülés nemhogy semmilyen támogatást sem kapott, hanem a repülőterek elleni támadások során az egész repülőközösség léte került veszélybe. Attól félek, hogy a mostani létszám jelentősen csökkeni fog, így a versenyzői utánpótlást is egyre nehezebb lesz kinevelni. Úgy tűnik, most repülőnemzetből lovas nemzet leszünk.

A hanyatlást viszont biztosan követni fogja egy új felemelkedés. A repülés iránti érdeklődés a kezdetektől fogva megvan minden emberben, ezt a vágyat nem lehet kiirtani senkiből. Éppen ezért úgy gondolom, hogy a mostani hanyatlás nem tarthat örökké, és idővel Magyarország ismét elfoglalhatja korábbi vezető helyét a világ nagy repülő nemzetei között.

Kapcsolódó hírek