Veszélyesek a furgonok?
A német közlekedési és közlekedésbiztonsági intézetek, valamint a vizsgálatok műszaki hátterét megteremtő Dekra közös kutatásában a kisteherautók biztonságát vizsgálták meg.
A kisteherautók, furgonok jelentős szerepet játszanak az európai kereskedelemben. Csak Németországban 1,8 millió ilyen jármű viszi az árut. 2007-es adatok szerint az EU tizenöt tagállamában 25 millió kisteherautó volt forgalomban, Franciaországban közel hatmillió, Spanyolországban ötmillió, Olaszországban 3,5 millió. Mégis, 2002-es adatok szerint, ezekben az országokban 1–2 alatt van a 100 millió kilométerre eső halálos balesetek száma, amelyekben kisteherautók érintettek. A halálozási negatív toplistát hat halálos áldozattal Litvánia vezeti, Magyarország a középmezőnyben található, 2–3 közötti a 100 millió kilométerre eső áldozatok száma a kisteherautók baleseteit tekintve.
A német közlekedésbiztonsági szervezetek ajánlásokat is megfogalmaztak az autógyártóknak, hogy már a kocsik tervezésénél vegyék figyelembe az eltérő méretű és eltérő tömegű járművek ütközését és ennek megfelelő kölcsönös védelmét. A személyautók biztonságát személyautóval történő ütközésekben vizsgálják, míg a hazai utakon is napi szinten történik súlyos teherautó-személyautó karambol. A kisteherautók biztonsága az elmúlt tizenkét év során sokat javult. Míg 1999-ben a kishaszonjárművekben nem volt elérhető az elektronikus menetstabilizáló (ESP), addig 2011-ben a forgalomba helyezett ilyen járművek 39 százalékában az alapfelszereltség részét képezte. Míg 1999-ben csak a sofőrök hetven százalékát védte légzsák, addig 2011-ben a száz százalékát. Az ABS elterjedése 23-ról 100 százalékra nőtt a vizsgált időszakban.
A tanulmány készítői arra a következtetésre jutottak, hogy a furgonok (3,5 tonna össztömegig) baleseteinek gyakorisága nem különbözik jelentősen a személyautók baleseteitől. Annak ellenére, hogy átlagban nyolcvan százalékkal több kilométert (21 ezret) futnak egy évben, mint a személyautók, a balesetek előfordulása alacsonyabb. A 2,8 tonna alatti furgonok negyven százalékkal többet járnak, mint a személyautók, de a baleseti arány ezek esetében sem magasabb. Az elmúlt tíz–tizenöt évben a halálos balesetek kockázata csökkent. 2,0–2,8 tonna között járművek balesetében Németországban 1996-ban 213-an haltak meg, 2006-ban 142-en, míg 2008-ban kevesebben, kilencvenen vesztették életüket. A 2,8–3,5 tonna közötti járművek esetében 152 százalékkal, a két tonna alatti haszonjárművek esetében 1996 és 2008 között 8,8 százalékkal romlott a halandósági adat. 2–3,5 tonna között vizsgálva 263-ról 216-ra (17,9 százalék) csökkent az elhalálozások száma, 3,5–7,5 tonna között pedig 198-ról 78-ra esett vissza (60,6 százalék).
A kisteherautók leginkább országúton szenvednek balesetet, az autópályákon kevesebb ütközés történik. A balesetek oka legtöbbször nem a tömeg, a műszaki állapot, vagy a szállítmány rögzítése, hanem a sofőrök szabálytalansága. Az 1650 kishaszonjármű-balesetet megvizsgáló bizottság tanulmánya megállapította, hogy 15–20 százalékkal több teherautós nem köti be magát, mint ahány személyautós. A balesetek többsége frontális, leggyakoribb másik szereplője személyautó.
A szakemberek arra jutottak, hogy a legjobb befektetés továbbra is az ember, így az elektronikai segédberendezések biztató elterjedése mellett a járművezető-képzésre kell helyezni a hangsúlyt. A járműgyártók mindent megtesznek, hogy a személyautókban bevált, a baleseteket megelőző, vagy a következményeiket mérséklő segédek a kishaszonjárművekben is életeket mentsenek. A lehetőség adott, ám a vállalkozó gyakran spórol és inkább nagyobb rakteret választ. Az autópályákon gyakori ráfutásos balesetek megelőzhetőek, ha a forgalomban résztvevő járműveket automatikus távolságtartó tempomattal, vagy ráfutásra figyelmeztető berendezéssel szerelik fel. Az automatikus vészfékezési funkció is hasznos, ha a sofőr nem reagál az előzetes figyelmeztetésekre.
A kisteherautóknál gyakori tolatásos balesetek elkerülhetők, ha tolatókamerát építenek be. Elengedhetetlen tartozéka a modern kishaszonjárműveknek az elektronikus menetstabilizáló, de ugyanilyen hasznos a sávelhagyásra figyelmeztető, a holttérfigyelő és a sofőr fáradtságát érzékelő segédek alkalmazása.